Se över regelverket för småskalig produktion av bivaxsalva


Gäst

#301

2016-11-15 21:41

Som det fungerar nu så är avgifterna en straffavgift på småskaliga företag. Både Procter&Gamble och "Bettan Biodlare" betalar 4000:- var per år i administrativ avgift för företaget. Sedan betalar båda 600:- per produkt varje år. Säljer då Bettan 100 burkar bivaxsalva måste hon betala 46:-/burk i administrativa avgifter, medan storföretaget som kanske säljer 100000 burkar av "olay aqua physics anti ageing night cream" betalar inte ens 5 öre/burk för den första av alla sina produkter. För den andra produkten betalar de 600:-. När sen Procter&Gamble har nått upp i 200 olika doftvarianter så får de rabatt, och behöver inte betala någon avgift alls för alla sina övriga produkter, oavsett hur många de är!

Gäst

#302

2016-11-16 06:58

En viktig fråga att gynna småskalighet!

Gäst

#303

2016-11-16 09:47

EU borde ha viktigare saker att besluta om. Kommer att fortsätta göra min salva av bivax och rapsolja som är en naturprodukt av svenska råvaror. Om någon vill ha en burk kommer jag även att dela med mig.

Gäst

#304

2016-11-16 12:04

Jag är biodlare och vill börja tillverka bivaxsalva för eget bruk och för småskalig försäljning. Det är orimligt att betala så höga avgifter för något så naturligt och miljövänligt. Det är rätt i tiden med närproducerat och naturligt. Regelverket måste ses över.

Gäst

#305

2016-11-16 17:58

Det borde vara helt OK att göra och ge bort/sälja bivaxsalva till andra än bara familjen. Den innehåller ju inget farligt och är jättebra.

Gäst

#306

2016-11-17 18:22

Därför att det är viktigt att undvika kemikalier. Företagande i liten skala måste uppmuntras och inte saboteras med krångliga och orättvisa lagar.

Gäst

#307

2016-11-18 14:11

För att reglerna kring detta är helt vansinnigt. Produkter i butik sin innehåller gifter är ok. Men inte hemgjorda bra produkter. Ska inte vara såhär.

Baka och sälja är ok. Skillnad?
Bivax är ätbart, olja är ätbart. Kan vi kalla det kräm då? Kanske inte så gott men det går.

Gäst

#308

2016-11-18 21:11

Det här borde vara en självklarhet. Vare sig det är dumhet eller snålhet som ligger bakom dessa regler, så bör de genast avskaffas.

Gäst

#309

2016-11-20 21:49

No one should interfere in how beekeepers produces beeswax ointment like they done for millennia!
örtaglädje

#310 Re:

2016-12-07 23:39

örtaglädje

#311 Re:

2016-12-07 23:52

#169: -  

 

hej på.er. Jag plockar, torkar gör egen örtolja som jag sedan gör salva på. Har hjälpt kompisar med eksem o psoriasis o annat. Vet inte hur jag ska ha råd eller hur jag gör för att få sälja mina produkter lagligt o utan att det kostar en förmögenhet på allt som måste göras. Sjukvården fick inte bort eksemet med sin kortisonsalva. Jag fick med min Salva men får inte sälja den. Hur gör jag för att kunna hjälpa människor att bli bra o av med eländet utan en massa farliga kemikalier i som bara tar bort symptomen utan att läka eksemet. Hjälp mig gärna hur jag ska gå tillväga. Har människor som vill ha min salva o hjälp så hur gör jag utan att hamna i fängelse eller få böta massor av pengar. Behöver nog hjälp med att lös dessa problem. God jul o Kram på er er från Örta
J-O

#312 Re:

2016-12-29 13:37

#1: -  

 Ops -då sitter man kanske på kåken snart...  

Men då livsmedel inte har samma registreringskrav utan det räcker med en försäkran från tillverkaren att
produkten är ofarlig så försäkrar jag att bivax och olivolja , i lagom mängd , är helt ofarlig att äta. 

Jag rekommenderar att man inte skall ha detta på bar hud. Skulle man dock , mot förmodan, ändå lyckas få
det hela på huden rekommenderas att man skyndsamt avlägsnar det. Bäst sker detta genom att försiktigt 
med stora och små cirkelformade rörelser gnides bort det hela.  Ett visst obehag av kvarvarande mjukhet ,
väldoft etc. kan uppstå vilket beklagas...

Envisas köparna att använda  bivaxsalva som hudcreme så kan ju alltid apotekets bivaxsalva inhandlas.
Läs gärna innehållsförtekningen först. Den måste vara jättebra då den innehåller massor av ingredienser.
Parafin är väl en petroleumprodukt ?  Men oroa er inte för parafin - den är trots allt registrerad av EU 

A

#313

2017-01-12 13:19

Hej

Reglerna har jag inget emot, klart vi ska veta vad vi sätter på våra kroppar även om den är framställt av Naturprodukter eller kemiskt skit.

EU har fixat reglerna men det är upp till varje enskilt land att besämma hur man ska finansiera detta och då är det klart att Sverige tar tillfället i akt och vill ha en massa pengar för detta, då vi är ett av de länder som är dyra på avgifter.

Infinner sig producenten/fabriken i ett land som inte tar dessa avgifter slipper du betala dessa avgifter om du säljer/exporterar till annat eu land fär de är redan registrerade i hemlandet/EU.

(det var ju tal om för ett tag sedan att företag som hade importerat kosmetika från annat EU land, hade registrerat produkterna de importerat och betalat de sura pengarna varje år. Tills EU fick nys om det och tillrättavisade läkemedelsverket att de gjort fel, tror ni företagen fick sina pengar tillbaka? Nej då. Vet att processen fortfarande pågår)

Detta tycker jag är ett stort problem för företagarna eller de som vill starta företag.

Det är inte bara den årliga avgiften 4000:-/företag & år och 600:-/produkt & år.

Produkten ska ha ett så kallat säkerhetsdokument som konsultföretag kan bestå med för runt 5000:-/produkt, detta är förstås en engångskostnad men fortfarande en jobbig start om du vill släppa fler salvor m.m. (kosmetiska produkter) i sökerhetsdokumentet så godkänns allt av en toxekolog att man får använda produkten på de sättet som den är ämnad för, de kollar att etiketten/etiketternarna har rätt uppgifter/märkning så som namn, innehåll, datummärkning m.m.

För att du ska kunna få säkerhetsdokumentet komplett så måste produkten också annalyseras i ett labb så att man vet att det inte finns föroreningar eller andra partiklar m.m. och godkännas vilket jag har hört kan hamna på 10-16000:- vilket är orimligt.

 

Jag var i starten på ett företag, handtillverkat, närproducerat, ekologiska produkter m.m. men var tvungen att tänka om ordentligt då uppstarten blir väldigt kostsam.

Visst man kan starta med ett fåtal produkter men det är tveksamt om det är lönsamt med litet utbud när man sitter på en hel serie produkter

Väntar fortfarande offerter m.m. gällande labkostnader m.m.

Klart jag skrivit under

Hoppas att Sverige kan se över sina avgifter och eller lägga alla uppgifter som behövs på Läkemedelsverket så kan de säkert dra ner kostnaderna då allt sker innom samma dörrar.

Det är såhär drömmar krossas.... kan skriva en roman av detta snart

Ha det bra i stugorna

Tack för mig

Stig Biodlare Ulricehamn

#314

2017-01-26 08:39

Mycket bra initiativ att starta arbetet för ett förnuftigare regelverk. Nuvarande är ju helt horribelt. Ett rent resultat av kosmetikajättarnas lobbyverksamhet är det ju eftersom en liten tillverkare inte kommer över de 200 produkter som man måste upp i för att slippa vidare avgifter. Över 200 produkter så är alla utöver gratis. 4000 kronor för registrering och besiktning av lokaler plus en årlig tillsynsavgift på 4000 kronor för att få fortsätta samt 600 kronor per produkt. Säg den småskaliga tillverkare som kan få ihop detta! Nä, fy för regelverket i sitt nuvarande skick. Det finns många registrerade produkter som framkallar allergier och andra besvär. "Krämkokaren" har ju ett produktansvar som borde räcka. Märker man att man inte klarar en viss produkt så säger man ju till den lille tillverkaren och slutar använda produkten. Gör det med en global kosmetikajätte! Grattis!