Vi Står Inte Ut - Men vi slutar aldrig kämpa!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Vi Står Inte Ut - Men vi slutar aldrig kämpa! .


Gäst

#351

2016-10-22 08:00

Det är människor, barn som vi pratar om. Må vi aldrig glömma det. Att det vi pratar om är barn.

Gäst

#352

2016-10-22 09:32

Jag är god man till en pojke som vuxit upp i Iran och nu ska utvisas till Afghanistan, som han inte känner. Han pratar farsi, inte dari. Dessutom har han en cysta i foten som han behandlas för, och har då fått hjälp av HVB-boendet med transporter Gävle - Stockholm. Eftersom han felaktigt skrivits upp i ålder måste han nu ta sig till och betala för betala för behandling själv. Han kommer inte att klara detta på egen hand! Han är helt förstörd och gråter mycket.

Gäst

#353

2016-10-22 14:18

Helt fel att skicka unga människor tillbaka till kaos och krig.

Gäst

#354

2016-10-22 14:40

Dessa barn är en resurs som vi inte har råd att slarva bort. Vi har redan investerat i dem, och de kan bidra till en bättre värld, vare sig de blir kvar här eller väljer att så småningom återvända till sina rötter, om vi förvaltar den möjlighet vi fått att visa dem att det finns en annan tillvaro än den de flytt från.

Gäst

#355

2016-10-22 14:48

Jag skäms över hur flyktingpolitiken ändrats utan protester. Vi kan inte skicka tillbaka de unga pojkarna till den utsatta situationen utan. Det är ingen naturlag att vi ska ha det så bra på bekostnad av andra.

Gäst

#356

2016-10-22 15:10

Jag är godman för ett antal flyktingpojkar, som kom till Sverige och sökte asyl under sommaren/hösten 2015. Ingen av dessa har någon anhörig kvar i Afghanistan möjligtvis någon styvpappa/styvmamma som fick dem att fly för ett bättre liv i Europa. Alla är skötsamma, otroligt tacksamma och kämpar på i skolan. Vart ska de ta vägen i Afghanistan där ingen trygghet finns för dem. De är Hazarer, ett folkslag som talibanerna vill utrota och nu vill regeringen och Migrationsverket utvisa dem tillbaka till det helvete de flydde ifrån. Jag våndas och skäms över Sverige..

Gäst

#357

2016-10-22 16:01

Därför att jag är god man till en ensamkommande barn som tillhör gruppen hazarer. Detta förföljda folk som fördrivits genom historien och har rätt till skydd undan förföljelse. Vidare är det ett barn som godtyckligt hotas med att skrivas upp i ålder. Är det rättssäkert att själv behöva bevisa sin barndom? Det är som om världen blivit galen. Besinna er.

Gäst

#358

2016-10-22 16:52

För att stödja ensamkommande Flyktingbarn

Gäst

#359

2016-10-22 17:05

Det är barn vi talar om här. Barn som genom att vara just barn blir brickor i ett politiskt ekonomiskt spel där världsläget och demokratins framtida säkerhet är förloraren globalt. Det verkar som om de med makten inte förstår värdet av sina beslut.

Gäst

#360

2016-10-22 18:00

Jag har arbetat med flyktingar i 15 år och jag blir så upprörd när en regering gör skillnad på folk beroende på varifrån de kommer istället för att göra ordentliga individuella utredningar. Dessutom är det i detta fall barn och ungdomar som avvisas till ett land i konflikt, med dagliga attentat, många mot Hazarerna, folkgruppen som de flesta av ungdomarna tillhör. Ofta till ett land de inte kommer ihåg eller aldrig sett, ett land där de inte har familj kvar. Det är fruktansvärt och bryter mot alla konventioner Sverige skrivit under

Gäst

#361

2016-10-22 18:01

Tycker det är sanslöst omänskligt att unga människor som varit här i landet i åratal, talar vårt språk (trots den enorma skillnaden mellan det egna och vårt) skickas till ett land där en majoritet knappt satt sin fot. Att vi har byråkratimyndigheter som behöver denna tid på sig. Anser att först den dag man på max 3 månader kan fatta beslut om utvisning ska ha rätt att genomföra sådana. Dagens situation är byråkrati bortom det mänskliga.

Gäst

#362

2016-10-22 18:12

Många av de unga afghaner har fått fina vitsord av lärare och fosterföräldrar och är på väg att integreras mycket lättare än många, många andra Sverige släppt in. De har blivit älskade familje medlemmar och fått många vänner bland lokal befolkningen.

Ska vi då skicka 18-åringar till Kabul dit de oftast aldrig varit? Inga släktingar där. Dessa finns som flyktingar någonstans i Iran och kan ofta vara omöjliga att hitta tillbaka till. Inga eller minimala möjligheter att försörja sig. Ingen yrkes utbildning. Och hatade av talibaner och majoritets befolkningen för att de är hazarer! Lägg då till att de förmodligen löper ännu större risker nu när de bott "hos otrogna"!

Själv har jag kommit i kontakt med de som gömt sig här 6-13 år!!!!! Då alternativet varit döden!

Och med 15.000 poliser som endast hinner lösa 15% av brotten i landet, så kan man nog räkna med att dessa inte hinner med att jaga papperslösa och att ännu ett skugg samhälle växer upp med ännu fler som inte vågar återvända till föräldrarnas land.

Låt de som inte polisanmälts för brott i Sverige få stanna!
Låt deras foster föräldrar, lärare, gode män, vitsord ha betydelse!
Ska vi verkligen skicka dom att gå under?

Gäst

#363

2016-10-22 18:18

Så bra intiativ! För jag står inte ut att se blicken hos de ensamkommande slockna när de förstår att även Sverige har svikit dem.

Gäst

#364

2016-10-22 18:19

Hade Europa tagit sitt ansvar och visat mänsklighet så...

Gäst

#365

2016-10-22 18:54

Jag står inte ut med att leva i ett land som inte värnar barn o ungdomar!

Gäst

#366

2016-10-22 19:29

Har arbetat med integrationsfrågor i över tjugo år. Blir bedrövad av det som sker nu. Är självklart att enas runt medmänsklighet och konstruktiva beslut!

Gäst

#367

2016-10-22 19:34

KAMPEN FORTSÄTTER - SÅ LÄNGE DET BEHÖVS !

Anonymous

#368

2016-10-22 20:03

Jag står inte heller ut. Historien kommer att döma oss hårt om inte detta får ett slut. Vår tids baltutlämning fast värre!

Gäst

#369

2016-10-22 20:31

Jag skriver under för att våra ledande politiker sviker å det grövsta vad vi står för när det gäller medmänsklighet och med det också barnkonventionen. Sverige är inte i en kollaps. Vi gör inte allt för att hjälpa så många vi har kapacitet för i Sverige. Medkänsla och bättre logistik löser problemen. Ska de nya sk. tillfälliga lagarna som bromsar och omöjligör mottagande av flyktingar förlängas, är det enbart för räddhågsenhet för att SD kan öka i opinionen. Nej stå upp för att så ,många vi verkligen kan ta emot får ta del av fred, rättvisa och utbildning i vårt land. Jag engagerade mig politiskt för att alla ska behandlas lika oavsett hudfärg, etnicitet osv. Jag ska göra allt för möjliggöra min starka övertygelse.
Hans-Peter Jessen (s) kommunpolitiker i Eda kommun

Gäst

#370

2016-10-22 21:09

Precis som det står i uppropet så går mitt hjärta sönder... Det är omänskligt att sitta med dessa fina människor framför sig, se deras lidande, och vara helt oförmögen till att göra skillnad. Jag skäms för vårt land som säger att människor är olika värda. Jag tror på alla människors lika värde!

Gäst

#371

2016-10-22 22:34

Vi kan inte skicka tillbaka ungdomar till förföljelse och krig det strider mot asylrätten och barnkonventionen . De sitter framför mig i mitt klassrum, de är mina elever!❤️

Gäst

#372

2016-10-23 05:07

Stoppa de inhumana besluten!

Gäst

#373

2016-10-23 06:47

Dagens asylpolitik är skamlig och dessutom är den kontraproduktiv.
Regering och riksdag lägger sig platt för populism och rasism.

Gäst

#374

2016-10-23 07:05

Jag litar på initiativtagarna till detta upprop.

Gäst

#375

2016-10-23 07:13

Sverige har lagt mänskliga rättigheter och barnkonventionen på hyllan anser jag. Gör om gör rätt.