Vi Står Inte Ut - Men vi slutar aldrig kämpa!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Vi Står Inte Ut - Men vi slutar aldrig kämpa! .

Kinna

#1 Sverige bryter mot barnkonventionen och mänskliga rättigheter

2016-10-10 20:43

Vi måste säga ifrån nu!!! De barn och ungdomar som flytt till Sverige från krig och elände helt själva utan något som helst vuxenstöd har nu inte heller efter de nya asyllagarna röstades igenom inte någon rättsäker asylprocess. Vi i Sverige som alltid värnat och varit stolta över att alla människor i vårt land ska garanteras rättsäkerhet har nu barn och ungdomar som flytt från ett helvete och har behov av trygghet och stabilitet som flyttas runt i som schackpjäser runt om i Sverige tills de slutligen utvisas till länder där det fortfarnde är krig och där de i många fall inte har någon familj kvar i landet i liv eller som har flytt till andra närliggande länder. Många riskerar att dö i kriget eller hamna på gatan då de inte har någon som kan ta hand om dem.

Varför är dessa barn och ungdomar inte värda samma rättsäkerhet som andra barn och ungdomar i Sverige?
Varför gör vi skillnad mellan barn och barn?

 


Gäst

#2

2016-10-12 08:41

Därför att den nya asyl- och invandringspolitk som Sverige valt är ovärdigt ett land som i andra sammanhang framhåller mänskliga rättigheter och barnkonventionen. Därför att så många människor just nu far mycket illa i vårt land. Det är omänskligt!

Gäst

#3

2016-10-12 08:48

Jag undervisar nyanlända och ser på nära håll alla dessa unga afghaner/hazarer som en efter en plötsligt får besked om att de nu är 18 år. Inga papper eller intyg i världen tycks bita på Migrationsverket. Kort efter att de här ungdomarna fått besked om att de är "vuxna" får de ett avvisningsbesked. Innan dess har de blivit berövade sin god man och flyttats till ett boende för vuxna. Nu är de helt ensamma. Ingen som för deras talan. En djävulsk plan som kan liknas vid häxjakt och judeförföljelsen under nazitiden.

Gäst

#4

2016-10-12 08:57

Jag står inte ut med vår flyktingpolitik och inhumana avslag för de som söker asyl! Afghanistan är inte säkert.

Gäst

#5

2016-10-12 09:22

För jag står inte ut

Gäst

#6

2016-10-12 10:41

För att det är en självklarhet att stå upp för de barn & ungdomar detta drabbar!

Gäst

#7

2016-10-12 12:15

Jag står inte ut att höra ännu en historia hur Migrationsverket rutinmässigt skriver upp ungdomar till åldern 18 för att ungdomen inte har något födelsebevis eller tillräckligt starkt födelsebevis. Jag trodde att vår kille var ensam om detta och tyckte att DET var orättvist men jag har förstått och hört att det här händer hela tiden.

Jag står inte ut att se på hur ungdomar som har kommit till Sverige, från total misär, behandlas på detta ovärdiga sätt. 

Jag står inte ut.

 


Gäst

#8

2016-10-12 12:46

Vi måste stå upp för alla barn; följ barnkonventionen

Gäst

#9

2016-10-12 12:53

Tidigare har jag känt mig stolt över Sveriges flyktingmottagande. Nu är jag bara bedrövad och djupt orolig för många unga människors framtid. Jag har jobbat som sfi/svas-lärare i mer än 40 år.


Gäst

#10

2016-10-12 13:22

De skickas tillbaka till ett ytterst osäkert liv !

Gäst

#11

2016-10-12 16:16

För att det är så viktigt för mig att folk får upp ögonen för vad som håller på att hända.

Gäst

#12

2016-10-12 16:16

Barnen/ungdomarna har ingen framtid i sina hemländer. Det är därför de är här. De söker ett liv utan våld, förnedring och död. Många tillhör minoritetsgrupper som behandlas mycket illa.

Gäst

#13

2016-10-12 16:39

För de förföljda hazarerna

Gäst

#14

2016-10-12 17:19

Självklart för en normal människa. Självklart för en mor. Självklart för en god man och god vän till många ensamkommande!

Gäst

#15

2016-10-12 17:37

För att jag i mitt arbete möter dessa unga människor och jag har fått höra vad de gått igenom på vägen hit och hur de haft det i hemlandet. Anser det omänskligt att skicka tillbaks dem till ett land där krig och terror frodas och där de inte får möjlighet att gå i skolan.

Gäst

#16

2016-10-12 17:46

Det finns två orsaker till att jag skäms över att vara svensk: 1) förekomsten av SD, 2) Migrationsverket.
Dettas arroganta utslängningsförfarande gör mig skitförbannad.

Gäst

#17

2016-10-12 18:40

För att jag inte står ut med att vi skickar tillbaka unga människor till ett liv i lidande eller döden.

Gäst

#18

2016-10-12 18:58

Jag blir så upprörd och förbannad över orättvisor som barn alltid drabbas hårdast av och som gör så illa i deras liv!Under 40 år som förskollärare har jag mött mycket lidande och blir förtvivlad över hur skört livet är för alldeles för många barn i hela världen!

Gäst

#19

2016-10-12 19:00

Vi är familjehem för en kille från Afghanistan. Han är Hazara. Jag ser hur rädd han är för bli hemskickad.

Gäst

#20

2016-10-12 20:09

För att Sverige har både råd och möjlighet att hjälpa människor på flykt. Vi måste visa medmänsklighet och solidaritet med de som inte har haft samma tur som vi att födas i ett rikt land utan krig. Det är vår förb.....e skyldighet!

Gäst

#21

2016-10-12 20:17

För att jag vill stå upp för mänskliga rättigheter och medmänsklighet. För att visa att jag bryr mig om dessa barn och unga som så många andra nu verkar vända ryggen.

Gäst

#22

2016-10-12 20:26

För att Sverige måste stå upp för asylrätt och visa solidaritet med människor på flykt världen över.

Gäst

#23

2016-10-12 20:40

För att jag står på barnens sida och kan inte acceptera hur de behandlas.

Gäst

#24

2016-10-12 20:41

Jag har skrivit under denna petition därför att jag vill att Sverige ska fortsätta vara ett land som står på barnens sida. Att skicka tillbaka människor till länder som vi själva avråds att åka till på grund av risken att utsättas för fara , är ett stort svek. Jag vill fortsätta vara stolt över att bo i ett land där man tar emot mäniskor som flyr från krig och förtryck. Vi är ett land med stora resurser på många sätt och vi har under lång tid själva sluppit krig och stora naturkatastrofer.

Gäst

#25

2016-10-12 21:06

Har jobbat med asylsökande barn och ungdomar i skolans värld under 30 år och känner med dem!