Vi Står Inte Ut - Men vi slutar aldrig kämpa!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Vi Står Inte Ut - Men vi slutar aldrig kämpa! .


Gäst

#51

2016-10-13 08:15

Vi måste på bästa sätt vi kan ta hand om de barn och ungdomar som kommit till oss på flykt från krig, nöd och hot. Vi kan inte först släppa in dem och sedan bryta mot barnkonventionen. Hur hade det känts att själv vara förälder med barn på flykt? Hur hade vi velat att de vuxna i barnens mottagarland skulle ta hand om-, och behandla våra barn? Vi riskerar dessutom att barn som får vänta alldeles för länge på beslut hinner bli "vuxna" (>18 år), får avslag och sedan avviker och går under jorden. Vad händer sedan? Vi producerar ju på det sättet potentiella hemlösa som riskerar hamna i drogträsk och kriminalitet - och ge rasister vatten på sin kvarn. Så om inga andra /etiska/ argument avseende de aktuella barnen och ungdomarna biter: för tryggheten i vårt samhälle kan vi inte tillåta att det som är på väg att hända får göra det. Vi måste ta hand om de vi släppt in!!!

Gäst

#52

2016-10-13 08:39

Sverige har ratificerat Barnkonventionen och väljer nu som nation att bryta mot den. Detta har allvarliga konsekvenser. Inte bara för barnen som drabbas, utan för vårt samhälle som helhet. Detta urholkar förtroendet människor emellan, eftersom ratificeringen är ett löfte. Och nu bryter vi vårt löfte - som nation.

Gäst

#53

2016-10-13 08:50

Alla har rätt till ett värdigt liv och vi kan hjälpa till!

Gäst

#54

2016-10-13 09:06

Av precis de skälen som stod i uppropet. Jag jobbar både i hemmet och proffesionellt med ensamkommande, ha gjort det länge.. Och det är svårt nu... att stå ut...och att acceptera vad som händer..

Gäst

#55

2016-10-13 09:14

Ser i mitt arbete hur dåligt dessa ungdomar mår.

Gäst

#56

2016-10-13 09:21

Därför att jag varje dagträffar dessa unga som hoppas på ett liv i frihet och utan att vara rädda för att bombas sönder och samman för att dom tillhör en viss folkgrupp. Därför att jag aldrig sett en systemkolaps i Sverige, därför att jag är emot de mörka krafter som styr Europa nu.
Därför skriver jag under......

Gäst

#57

2016-10-13 09:23

Barnkonventionen måste gälla!

Gäst

#58

2016-10-13 09:28

Oerhört sorgligt att se hur barn och ungdomar behandlas!!! Skäms de som inte tar sitt ansvar inom politiken! 


Gäst

#59

2016-10-13 09:36

Jag, som pensionerad lärare, oroar mig mycket för de ensamkommande pojkar jag skrev in i skolan förra året. Ska dessa underbara pojkar tvingas tillbaka till ett liv utan fdamtid?

Gäst

#60

2016-10-13 10:06

Bra initiativ! Jag hoppas den leder någonvart.

Gäst

#61

2016-10-13 10:39

Det är en mänsklig rättighet att söka asyl
Och alla barn borde vara allas barn

Gäst

#62

2016-10-13 11:08

För att...

Gäst

#63

2016-10-13 12:35

Att respektera Barnkonventionen är och bör vara en självklarhet.

Gäst

#64

2016-10-13 12:36

Vi lever i en svår och konstig värld med många dåliga ledare som inte vet vad de sysslar med. Barnen är vår framtid. Man undrar vad de tar med sig in i vuxenlivet. Hat, ilska och inte minst sorg. Jag är naiv nog att tro att om världen slutade kriga så behöver varken barn eller vuxna fly för sina liv från sina kära hembygder. Vapenindustrin är också ett ont påfund. Jag har aldrig förstått vilken ideologi dom står för. Förgöra mänskligheten och vår fina jord kan väl inte vara deras mening. Eller...

Gäst

#65

2016-10-13 12:53

Det är inte rätt att bakbinda människor som vill andra väl. Och det är inte rätt att svika barn som behöver stöd och skydd.

Gäst

#66

2016-10-13 13:42

Allt stöd behövs

Gäst

#67

2016-10-13 14:02

För att vår politik i denna fråga är oacceptabel

Denna post har tagits bort av personen som skrev den (Visa detaljer)

2016-10-13 14:11



Gäst

#69 Dom ensamkommande flyktingbarnen

2016-10-13 14:15


Gäst

#70

2016-10-13 14:19

För jag bryr mig.

Gäst

#71 Re:

2016-10-13 14:20

#57: -  

 Det är inga barn. Det är unga vuxna. https://www.youtube.com/watch?v=oDTVybtnFTk


Gäst

#72

2016-10-13 14:48

För att jag tror på människan och på mänskliga rättigheter för alla.

Gäst

#73

2016-10-13 14:56

Viktigt! Barnkonventionen bör bli lag snarast och eftersom Sverige redan har skrivit under den ska den följas! Barn har rättigheter och ska skyddas från krig

Gäst

#74

2016-10-13 15:11

Barn ska behandlas som barn i enlighet med barnkonventionen! Jag skäms över Sverige!!
Annika

#75

2016-10-13 15:18

Jag står inte ut med den nya asyl- och invandringspolitik som bedrivs i vårt land. Sverige som värnat och kämpat för mänskliga rättigheter, jämlikhet och barnkonventioner skickar numera barn och ungdomar till krigshärjade länder och bryter mot nationella och internationella lagar utan att höja på ögonbrynen.

Jag står inte ut med att Migrationsverket går i regeringens ledband och rutinmässigt skriver upp ungdomars ålder då de inte har papper som styrker deras identitet. 

Jag står inte ut med bristande rättssäkerhet accepteras i ett demokratiskt land som Sverige är (?) när Migrationsverkets personal påstår att barnet har en viss ålder, oftast 18 år, genom att prata med dem i några timmar, när läkare, tandläkare och forskare inom området hävdar att de metoder för åldersbedömning som finns idag inte är tillräckligt säkra för att kunna användas i dessa för människor livsavgörande beslut. 

Jag står inte ut med att myndighetspersoner och politiker är så inskränkta att de tror att alla länder fungerar precis som Sverige, att alla invånare har ID-papper och andra dokument som styrker deras bakgrund och att man dessutom tror att barn på flykt ska tänka på att ta med sig dessa papper.

Jag står inte ut med de kalla främlingsfientliga vindar som blåser i Sverige och som letat sig in i etablerade politiska partier som tidigare förkastat främlingsfientlighet och sagt sig förespråka medmänsklighet och solidaritet.

Jag står inte ut med att dagligen möta ungdomar som lider av ångest, tvångstankar, Posttraumatisk stress och psykisk ohälsa på grund av hur ett land som Sverige behandlar dem och utsätter dem för omänskligt lidande.

Jag står inte ut med tanken på att en pojke som har kommit att bli som min egen son riskerar att skickas till ett krigshärjat land där han är utlämnad till sig själv utan något som helst stöd eller skydd mot de människor som ser honom som en landsförrädare och som utan betänkande skär halsen av unga människor som inte underkastar sig tyrannernas krav.