Namninsamling: Bevara Megashop i Kulturhuset Sergelstorg


Gäst

#1

2016-10-05 20:27

Det är viktigt för dansare att kunna ha en plats för uttryck, speciellt om det är gratis då att utöva dans i sal ofta inte är billigt. Mer av det estetiska bör vara tillgängligt och relativt pengarvänligt för alla!


Gäst

#2

2016-10-06 07:22

Skulle vara otroligt illa för dansscenen i stockholm om mega shop inte fanns kvar!
Sango

#3 Megashop för mig

2016-10-06 08:24

För mig personligen var och är Megashop en mötesplats. Innan jag flyttade för börja mitt gymnasiet var lava en del av min fritid och bostad. Det var dans tre gånger i veckan, man lärde känna nytt folk och nya musikgenrer. Utöver dansen var det verbala en stor del av mötena, en del som jag hade ibland med sig läxor från skolan. Vännerna gav oftast sin hjälp som ville att man skulle komma upp och dansa.

Det som är det roligaste med hela Megashop är att ingen alkohol är inblandad. Då och idag finns det dansgolv i princip överallt men med en bar i mitten. Fram tills i år kunde inte jag eller mina vänner gå till vilken bar som helst, de hade inget danstillstånd; jag har flera gånger blivit utkastad för att jag dansat men varit nykter. Hur går det ihop? Antagligen för att jag som konsument beställde vatten och ibland ett glas mjölk för 40 kr. som inte gav tillräckligt med vinst för krögaren. 

Megashop kommer alltid vara en plats fri från alkohol och droger. Kan inte detta vara tillräckligt för att fortsätta att låta lava vara det den är idag, skydda och fortsätta utbilda morgondagens ungdomar. Utan Megashop för mig hade jag som 15-åring börjat konsumera alkohol som alla andra i min umgänges krets utanför dansen.


Gäst

#4

2016-10-06 19:15

Att alla är välkomna till gratis dans med stöd av fina coacher - helt fantastiskt!! Såå bra o viktigt!! Därför att dansen är ett fantastiskt medel att träffa andra - att få o dela ett gemensamt "språk" - att känna kärlek, passion för något o få dela det- att umgås i glädje kreativitet o respekt - att inspirera varandra! Ett sammanhang där alla passar in hur olika vi än är, kan det finnas något viktigare!!

Gäst

#5

2016-10-07 04:04

Kulturhuset och det svenska samhället i stort behöver Megashop

Gäst

#6

2016-10-07 19:39

Dans är liv, liv är dans, bevara båda! Gör skillnad för här gäller inga klasskillnader.

Gäst

#7

2016-10-08 08:21

Den första året då jag flyttade till Sverige var jätte svår. För även om jag studerade dans -det som jag älskar mest att göra- hade jag inga männisskor att hänga med. Det var någåt annat som gav dive för dem på min skola och de var inte intresserade att ta någon ny på sin gäng. Snart var det inte så coolt att gå på skolan. På Megashop hittade helt annan värld. Jag lärde mig nytt, fick vänner, började skratta igen, där alla stötade varann, jag började förstå olika stilar och kulturer på nytt sätt och fick känna att jag är en av större grupp. Det gav mig styrka och ny energi mer än jag kan berätta.

 

Each one teach är något vi skulle hålla på med. Det är en del av hiphop kultur som gör oss en och ger alla en möjlighet att bli bättre och inte börja vara emot varann. Även om vi battlar är det aldrig för allvar på så sätt att vi inte kunde upskatta den andra eller lära oss nytt. Megashop är ställen då det fungerar på så sätt dett skulle; vem som helst som dansar där kan bara gå och fråga hjälp - och få det.

 

Det finns inte så många ställe man kan dansa fritt - fri från tävling och fri från kostnader. Fålk når Megashop, folk hittar dit. Och det ger mycket för alla som tar del i. Det erbjudar också jobb för dansare och danslärare; branchen är inte lätt och det är viktigt att ha denna jobb så väl. Det är viktigt att ha dom som tar ansvar, undervisar då det är behov och det här är en speciell möjlighet att sprida kultur, rörelsen och historia!


Gäst

#8

2016-10-16 18:13

Megashop är ett så enkelt koncept, men oh så viktigt för Stockholms danskultur. Megashop är en plats att mötas och dela kreativitet.