Rädda Hammarö kulturskola - innan musiken tystnar


Gäst

#1

2016-05-27 06:29

För att min och många andras undervisning står på spel, den undervisningen vi älskar mest

Gäst

#2

2016-05-27 07:01

För att kulturskolan är så viktigt för vår samtid och framtid.

Gäst

#3

2016-05-27 07:04

För att det finns barn som har andra intressen än fotboll, innebandy och ishockey


Gäst

#4

2016-05-27 07:11

Självklart ska vår framtid "Barn/ungdom ha möjligheten att förkovra sig inom musiken/instrument!!
Kulturen är en STOR del av våran uppfostran o delaktighet!

Gäst

#5

2016-05-27 08:21

Det är vetenskapligt bekräftat att förmågor inom t ex matematik och naturvetenskap ökar när elever ägnar sig åt utövande av musik, bildkonst och andra aktiva kulturformer. Eftersom Hammarö värnar bra resultat i sina skolor är det direkt kontraproduktivt att skära ner resurser i kulturskolan.

Gäst

#6

2016-05-27 12:22

Jag som offentlig person tycker att de är ett förskräckligt beslut ni fiffla med. Ungdomarnas intresse handlar ni förtiden om mobiltelefoner och dikten och datten, dom få ungdomarna som nu håller på med musik och gör något vettigt får ni inte sysselsätta sig med de längre pågående av er. Framgångsrika, intelligenta ungdomar som älskar de dom gör ger ni bara upp på, ni krossar deras drömmar, deras hjärtan på grund av er, ER. Vill ni verkligen de. Nej de tror jag inte. Visa lite människa. Annars får ni med mig och göra. Ha en bra dag, tack hej :)

Gäst

#7

2016-05-27 13:47

Tycker att det är en skandal att det ska göras nedskärningar inom kulturskolan, då den är en mycket viktig del i samhället. Bara det att ungdomar har en plats där som kan utöva sina intressen och få hjälp att utvecklas. Men också lära sig att hur olika man än är så har man något gemensamt genom musiken, gammal som ung!

Gäst

#8

2016-05-27 13:57

Kultur och musik är viktigt för barns utveckling!

Gäst

#9

2016-05-27 19:41

Kultur är det som gör oss till människor! Hammarö kulturskola bär en stolt tradition och harm fostrat många musikanter!

Gäst

#10

2016-05-27 19:57

Musik och kultur i olika form är oerhört viktigt för ett harmoniskt samhälle

Gäst

#11

2016-05-27 22:34

Att skära ner på en kulturskola skickar tydliga signaler om hur mycket ni politiker väljer att satsa på barn och ungdomar på orten. Föräldrar som överväger att flytta dit kommer att se det som en mycket tydlig signal vad gäller politikernas prioriteringar. Vill ni verkligen riskera att minska mängden inflyttande stabila skatteintäkter?

Dessutom: Ungdomar som inte upplever att de har någon meningslös fritid mår inte bra. Alla barn är inte intresserade av idrott... Detta medför kostnader både för vården, skolan och för samhället i stort, t.ex. i form av skadegörelse osv. för att inte tala om att deras föräldrar blir mindre produktiva som en konsekvens av hur deras barn mår. Vill ni ha en liten kontinuerlig utgift nu, eller vill ni få ett ännu större underskott om några år?


Gäst

#12

2016-05-28 01:13

Jag är fd elev på det som då var Hammarö musikskola. Jag spelade klarinett, var med i blåsorkestern och fick åka på sommarläger till Ingesund.

Gäst

#13

2016-05-28 06:09

Tycker vi i Sverige skall satsa på orkester-instrument. Barn och ungdomar behöver ha ett större utbud på fritiden utanför idrotten.

Gäst

#14

2016-05-28 11:38

Denna petition sätter fingret på en fråga av yttersta vikt för kommande musikstuderande elever.
Varför har inte rika Hammarö kommun råd med en musikskola? Har musiklärarna orsakat underskotten i budgeten, eller är det några räkneoperationer som blivit felaktiga på ekonomiavdelningen? Spara på den personal som inte kan göra en budget utan indragningar på de som inte har orsakat underskotten!
Mvh/BS

Gäst

#15

2016-05-28 15:50

Musik och annan form av kulturutbildning har varit centralt för att utveckla våra barn och deras förmåga att ta till sig kunskap i skolan. Varför inte korrelera deltagande i k-skola mot betyg för att visa konkret värde för pengarna?

Gäst

#16

2016-05-28 17:20

Kulturen ska inte smalnas av till att bara gynna det som är populärast för tillfället. Alla instrument berikar och skapar en bredd och en mångfald.

Gäst

#17

2016-05-28 17:46

Jag tycker att det är viktigt med instrumentalindrtvisning för barn. Jobbar själv på Kulturskola med bleckblås.

Gäst

#18

2016-05-29 04:11

Igår var jag på en konsert med Stockholms Akademiska Orkester där min vuxna dotter spelar fiol. Hon lärde sig spela på Kulturskolan i Karlstad, där hon är uppvuxen. Jag är så tacksam för Kulturskolan som har givit oss och faktiskt fortsätter stt ge oss så mycket kunskap och musik. Ingen av oss föräldrar spelar något instrument så vi hade aldrig kunnat ge henne denna kunskap. För oss har Kulturskolan betytt så mycket.


Gäst

#19

2016-05-29 05:38

Tillbringade nästan all min fritid på Kulturskolan när jag växte upp. Det måste finnas verksamhet i kommunen även för de som inte är intresserade av sport! Att kunna spela två av de instrument som nu hotas att försvinna från Kulturskolan (blockflöjt och klarinett) har gett och ger mig fortfarande som vuxen otroligt mycket glädje.
Ywonne Skoglund Karlstas

#20 Re:

2016-05-29 06:43

#1: -  

 Därmed kommer många framtida möjliga musiker/instrumentalister försvinna.....

Hur blir då återväxten i


Gäst

#21

2016-05-29 06:47

Öppen kulturell verksamhet med hög kvalité är bland det viktigaste ett samhälle kan erbjuda

Gäst

#22

2016-05-29 07:28

Skandal!!!

Gäst

#23

2016-05-29 07:30

Sveriges musikexport bugger på kulturskolan. Politikerna som bestämmer detta kommer få skämmas.

Gäst

#24

2016-05-29 07:41

Sverige sitter rejält fast i en direkt nedåtgående spiral, där kulturen gång på gång är den som ska sparas på. Man ser uppenbarligen inte hur fel det slår, inte minst ekonomiskt, då kulturen hela tiden och bit för bit nedmonteras. Det är djupt oroande att just Sverige, ett av världens välståndsland, beter sig som om man vore ett u-land.
Än en gång "har politiken väldig otur då den tänker" vilket nu verkar drabba kulturen igen i form av ännu en kulturskola i fara!
Det är beklämmande politik landet bjuder på och direkt pinsamt att i dessa stunder vara svensk...


Gäst

#25

2016-05-29 07:41

Jag vill dra en parallell till teatern, som är mitt intresseområde.

Jag började spela teater då jag var åtta år. Nu är jag 33 och har 70 teaterelever i en verksamhet. En kommun behöver satsa på kultur och på barn & ungdomar. Barn & unga kostar, men man ska se det som en investering. Jag kostade säkert också då jag var ung och spelade teater. Men idag genererar jag en verksamhet för sjuttio andra barn & ungdomar & vuxna, som får göra det som älskar och som får dom att växa. 

Varje terminsavslut ser jag utvecklingen hos mina elever. De är modigare, dom vågar mer, de samarbetar, de känner empati, de säger "ja" till varandras förslag och de älskar det de håller på med. Dom utvecklas som människor och dom känner det!

Det är samma sak med musiken. Att få uttrycka sig, utvecklas och musicera med andra människor får människan att växa. Satsa på nästa generation, se det som en investering och se hur ni en gång i framtiden kommer få mycket tillbaka. Har kommunen en levande kulturskola så kommer kommunen vara mer attraktiv att bosätta sig i. Alla barn vill inte idrotta. Alla barn har rätt till sitt eget instrument, inte enbart de vanligaste musikinstrumenten. 

Fortsätt att vara en levande kulturkommun så kommer hemvändarna att fortsätta återvända till Hammarö. Att dra ner på verksamhet resulterar ofta i en långsam nedåtgående spiral. Det löser situationen tillfälligt, men knappast på lång sikt.

Våga investera i framtiden!

/Linnea