Höj Kraven på Offentliga Rekommendationer

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Höj Kraven på Offentliga Rekommendationer.


Gäst

#1

2016-03-25 07:30

Jag äter enligt LCHF på sjätte året och är frisk igen. Haft diabetes i 30 år. Roland 69.

Gäst

#2

2016-03-25 10:23

Det är viktigt att upplysa medmänniskor om vikten av naturlig oprocessad mat för ett hälsosamt liv.

Gäst

#3

2016-03-25 12:29

Jag har hållit mig fri från sockerberoende och migrän sedan jag började med LCHF 2011. Min önskan är att fler människor blir rekommenderade en kost som medför mindre läkemedelsbruk och mycket mer energi och som är hållbar i längden. Det är ju riktig mat och inga konstigheter.

Gäst

#4

2016-03-25 16:04

Det står i ingressen!

Gäst

#5

2016-03-26 04:47

Upplever bara fördela med en kost som är utan spannmål och socker, tilltron till glukos som den enda energin har ingen vetenskapliga grund. Det går alldeles utmärkt bra att använda bra fetter som energi och äta det med en viss mängd djurprotein och life från växtriket. Kan man som konsument slippa alla magra produkter och alla magra muskelbitar av djur så ökar mättnaden för de flesta medborgare.

Gäst

#6

2016-03-26 07:10

För att det känns viktigt för mig att om möjligt kunna påverka kostråden så de vilar på vetenskaplig grund

Gäst

#7

2016-03-26 12:52

Eftersom jag vill vara del i att göra världen bättre!

Gäst

#8

2016-03-29 15:33

Livsmedelsverket vet inte vad de pratar om, och ger ut fullkomligt värdelösa kostråd. Det är nog nu!

Gäst

#9

2016-03-30 00:10

Eftersom läkarna jag går till har noll koll på att man oftast inte tål bl a socker o mjöl när man har min sjukdom (hypertyeros) och det är skandal att dom inte får reda på att kosten är mer viktig än mediciner oftast.

Gäst

#10

2016-03-30 05:17

Vi har allt att vinna på att få uppdaterade kostråd, med forskningen som grund. Viktigt för vår hälsa.

Gäst

#11

2016-03-30 07:18

Jag tycker att det är på tiden att utreda kostens betydelse för vår hälsa

Gäst

#12

2016-03-30 08:02

Livsmedelsindustrin skall inte ha någon påverkan på kostrekommendationerna. Inte heller läkemedelsindustrin.

Gäst

#13

2016-03-30 10:24

Har ett barnbarn som har diabetes men sen är det viktigt ur vår allas synvinkel att vi får bättre koll på vad vi stoppar i munnen.

Gäst

#14

2016-03-30 11:19

Dagens kostråd gör mer skada än nytta för gemene man. Tyvärr är dagens kostråd mer styrda av multinationella företag, än vetenskapligt underbyggda.
Inez
Gäst

#15

2016-03-30 13:05

För att jag anser SLV:s agerande kriminellt. Deras kostråd tar långsamt men säkert död på människor, och genom att så många följer råden slaviskt, intet ont anande, belastas sjukvårdsresurserna över bristningsgränsen. Med alla SLV:s experter som har uppenbara bindningar till livsmedels- och läkemedelsindustri är verket diskvalificerat för sitt uppdrag.

Nyfödda barn börjar livet med att livnära sig på modersmjölk (hög fetthalt, och enbart animaliskt/mättat fett- vad annars?), och de växer och mår utmärkt av denna föda.
Varför skulle plötsligt mättat fett bli giftigt för barn, så att förskolor och skolor uppmanas att ge barnen mat tillagad med fröoljor som processats i livsmedelsindustrin, och konstgjorda fettemulsioner kallade margarin? Det är barockt, och det enda syftet med SLV:s ovetenskapliga kostrekommendationer är att slicka den hand som ger SLV:s dietister och experter gratis "utbildning", professurer, styrelseposter, livsstilskliniker etc.

Denna post har tagits bort av personen som skrev den (Visa detaljer)

2016-03-30 15:13


Tjomsa

#17 Rätt mat

2016-03-30 15:32

Hej! Vi behöver få veta och äta mat vi är gjorda för och tål. Jag äter typ LCHF/lite Paleo och har aldrig mått bättre! Thomas


Gäst

#18

2016-03-30 20:11

Därför att jag tycker att en regering skall vara rädda om sina medborgare. Därför att jag tycker att statliga verk inte skall ha "experter" som delvis går företagens ärenden genom att mot ersättning ha genomfört studier eller föreläsningar. Därför att regeringen borde satsa på neutrala studier som gagnar medborgarna.

Gäst

#19

2016-03-31 04:00

För att kostråden jag som diabetiker får av diabetessköterskor och dietisten är alldeles galet uppåt väggarna. Jag åt tallriksmodellen som de rådde mej. Och blodsocker - svängningarna blev till sist helt utom kontroll. De rådde mej att äta och dricka allt jag ville-och sedan dosera insulinsprutorna efter hur högt blodsockret är. Då fick jag nog.Jag började misstänka att de ville ta död på mej. Snacka om att det är att begå ett långsamt självmord att följa deras kostråd.. Så då började jag på eget bevåg att äta enligt LCHF. Sedan dess har jag aldrig haft några stora blodsocker-svängningar. Och långtidssocker värdet har sjunkit från 80 till 50 på bara ett år.. Enkel matematik. När man slutar äta giftigt skräp dvs snabba kolhydrater som omvandlas till socker i kroppen, så får man kontrollen över blodsockret.

Gäst

#20

2016-03-31 04:49

Min storasyster litar på Livsmedelsverkets råd till fullo och hon blir lurad .

Gäst

#21

2016-03-31 07:13

Har själv ätit mig frisk från astma och allergier!

Gäst

#22

2016-03-31 13:20

De offentliga kostråden ger felaktiga effekter på kroppen.

Gäst

#23

2016-03-31 19:55

Att råda människor att tex. äta lightprodukter och margarin är vanvett. Höj standarden, på de som utformar rekommendationer.

Gäst

#24

2016-04-05 21:28

VIKTIGT för den totala folkhälsan, framförallt att våra barn o ungdomar får rätt vägledning in i en frisk framtid! Idag är inte fallet så, en viktig bit är att livsmedelelsverket minst halverar max rekommendation på sockerintag/dag. Sockret kommer att ta död på våra barn o ungdomar i förtid om inget sker inom kort...

Gäst

#25

2016-04-07 08:45

Största massan av befolkningen följer livsmedelsverkets & framför allt BVC:s råd som om det vore lag. Fel information ger katastrofala följder för samhället, detta måste vi ändra på!