Höj Kraven på Offentliga Rekommendationer

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Höj Kraven på Offentliga Rekommendationer.


Gäst

#26

2016-04-07 16:04

De flesta förlitar sig på råden från livsmedelsverket och tror att det är så. Kommer ihåg när vi var rekommenderade att äta 6-8 brödskivor om dagen.
Maten på våra skolor och förskolor utgår från livsmedelsverkets rekommendationer. Viktigt med nya råd som är forskade på och även att använda erfarenheter och forskning som finns i dessa områden. Stöder kraven på rekommendationer som är korrekta

Gäst

#27

2016-04-07 20:46

För att jag anser kostråden till diabetiker vara ovetenskapliga. Kostråd som ges av myndigheter måste ha vetenskapligt underlag.

Gäst

#28

2016-04-10 20:16

Min mamma har tack vare en neddragning av kolhydratrik mat (bröd, potatis, ris, socker, frukt, etc.), för att istället äta fritt av smör, kött, fisk, fågel, kyckling, ägg, kokosfett, olivolja, grönsaker och grädde blivit normalviktig, kunnat dra ner på insulindosen, fått bättre blodsocker både på fasta, långtid och korttid, och blivit av med diabetesrelaterad värk i underbenen. Hon äter kött, fisk, fågel, ägg, smör, grönsaker och har bättre blodvärden än på 20 år. Läkarna på diabetescentrum i Karlstad har inte kunnat hjälpa henne med detta - utan det det gjorde JAG (jurist, icke-läkare) med hjälp av LCHF. Själv har jag gått ner 12 kg och besväras inte längre av socker- eller kaseinberoende. Vi måste se till vetenskap och beprövad erfarenhet, inte en i förväg framgissad, obeprövad kosthållning som inte passar någon!

Gäst

#29

2016-04-13 12:46

Exempel: varför kan Livsmedelsverket ge " Nyckelhålsmärkning till Produkter med tillsatt socker?

Gäst

#30

2016-04-13 17:08

Det är viktigt för oss med diabetes att få rätt information.

Gäst

#31

2016-04-13 17:40

Det är viktigt för kommande generationer.
Överkörd drabbad

#32

2016-04-14 01:36

För att Livsmedelsverket SLV vägrar uppdatera sin urgamla information och ger ut livsfarliga råd, samt vägrar ta till sig någonting - trots att såväl forskare, professorer, läkare och vetenskapsmän, som lekmän och andra skriver gång på gång och lägger fram fakta.
Jag utgår numera från att SLV tydligen är en fullkomligt oseriös inrättning som verkligen inte har folks väl och ve för ögonen.

Att jag själv reagerar på minsta möjliga allergen och gluten ("omöjligt" små halter, enl. SLV) gör ju inte saken bättre. Jag har erfarit att sjukvården stödjer sig på SLV, som hänvisar till sjukvården - och så runt och tillbaka igen.
Vi är tillräckligt många i Sverige som blir väldigt sjuka av SLV:s råd, och som måste kämpa orättvist hårt för att kunna få i oss den näring vi behöver.
Företagen lyssnar till konsumenterna och skärper sina krav - men kort därpå kommer SLV med ovetenskapliga rekommendationer om att så hårda krav inte behös - och vips så struntar de seriösa företagen i sina specialkrav ... eftersom de ju "inte behövs, enligt SLV".
Dialogen med olika företag har varit minst sagt udda - och många företag ilsknar till när de märker att deras varor inte blir sålda, pga. att verkligheten inte följer SLV:s sagostatistik ...

Det måste gå att skärpa kraven på vilka som får rekommendera kostråd, och huruvida de som gör det får sitta på 2 stolar ... liksom huruvida de får gå någon annans (producenternas) ärenden samtidigt som de hävdar att de är på folkets (konsumentens) sida.
Jag har helt tappat tilltron till ett flertal myndigheter pga. detta - man inser ju att de som sitter där inte kan mer än man själv.

Hälsosam som jag nästan alltid försökt att vara, så har jag försökt att följa SLV:s råd vid flera tillfällen, vilket kunde ha slutat med döden ...
Det är därför med sorg jag möter dietister och en hel del inom vården som fortsätter hänvisa till deras ovetenskapliga råd.

Jag välkomnar en oberoende granskning av olika aktörer i detta ärende, samt större transparens.


Gäst

#33

2016-04-14 06:40

Kosten är mycket viktig, man kan äta sig sjuk men även det motsatta gäller; att man kan äta sig frisk.
Överkörd drabbad
Gäst

#34

2016-04-14 22:29

Den är efterlängtad - den här petitionen!


Gäst

#35

2016-04-17 07:38

För att det är viktigt att vi som diabetiker får relevant information om kost.

Gäst

#36

2016-04-18 08:42

Jag instämmer helt i petitionens krav på bättre underlag för att få meddela rekommendationer. Jag har själv följt rekommendationer, men blev bara sämre och sämre, trots det. Jag höll på att få diabetes. Nu är jag inte ens i riskzonen, genom att trotsa råden.

Gäst

#37

2016-04-23 23:43

Jätte bra steg

Gäst

#38

2016-04-23 23:54

Vi behöver nya kostråd baserade på oberoende forskning. Utan påverkan av industrin

Gäst

#39

2016-04-24 12:08

Då man rekommenderat tallriks modellen så länge & sagt att fett är så dåligt för att man blir fet av det, samt att man i dag rekommenderar massor med kolhydrater i kosten. Då jag själv gått ner 37kg på 3 år med mycket hög fett andel i kosten fast utan socker o kolhydrater, så tycker jag det är illa när man rekommenderar i mina ögon fel kost till folk. Visst alla lyckas inte lika bra som jag o många andra, men mer vetenskap om maten behövs.

Gäst

#40

2016-05-01 08:42

En utmärkt petition, vi behöver nya kostråd utan påverkan från industrin.


Gäst

#41

2016-05-01 13:38

Jag tror att man kan hålla sig ( bli) frisk av rätt kost!

Gäst

#42

2016-05-09 07:16

Jag har två barn i skolålder. Vi har i Sverige skolplikt (vilket är bra) men också skolmatsplikt. Därför är det viktigt att maten som serveras har vetenskaplig grund.

Gäst

#43

2016-05-09 16:14

Jag vill att det ska göras en riktig/äkta studie i vad som är bäst för människan att äta för att hålla sig frisk och må bra.
P

#44 Säg nej till folkförrädarnas förräderi!

2016-05-09 18:27

Säg nej till folkförrädarnas förräderi!

https://www.nordfront.se/radio

 


Gäst

#45

2016-05-10 17:35

Självklart så ska glutenfria varor o livsmedel etc vara helt glutenfria.

Gäst

#46

2016-05-14 08:42

Viktigt att kostråden uppdateras och lobbyismen inom matindustrin försvagas

Gäst

#47

2016-05-14 09:06

Nuvarande kostråd med råd om magra mejeriprodukter till barn är enligt min erfarenhet direkt farligt för barnens hälsa. För det första så innehåller margariner/lättmargariner skadliga kemikalier och för stor andel Omega 6 fett. För det andra så blir barnen inte mätta och nöjda om de äter för lite bra fett utan kompenserar då detta med att äta mer snabba kolhydrater.

Gäst

#48

2016-05-14 09:20

För en bättre hälsa till folket.

Gäst

#49

2016-05-14 09:47

Längtar efter kostråd som fungerar och bygger upp hälsan! Dagens antika, falska och sockrade kostråd gör bara situationen värre för den som behöver hjälp! Detta forskningsfusk är uruselt för folkhälsan!!!!

Gäst

#50

2016-05-14 12:12

Det är oerhört viktigt att medvetandegöra vikten av sund kost utan en massa,rent livsfarliga, tillsatser!