Låt barnen äta bra mat lagad på plats!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Låt barnen äta bra mat lagad på plats!.


Gäst

#1

2016-03-11 19:08

Vårt barns förskola drabbas också av detta. Tycker det finns bättre saker att spara in på än barnens mat.

Gäst

#2

2016-03-12 05:57

Då blir det alltså ännu mindre personal till att ta hand om barnen och finnas till för dem. Är det ej viktigt att ge våra barn trygghet?

Gäst

#3

2016-03-12 07:39

Jag vill att mitt barn ska fortsätta må bra!!

Gäst

#4

2016-03-12 07:45

För barnens bästa

Gäst

#5

2016-03-12 07:46

Vi vill ha kvar vårt tillagningskök. Föräldrarna har lämnat in en lista med underskrifter och vill detsamma. Tror inte att kommunen kan spara in en enda krona på det här sättet. Ur miljösynpunkt är det helt galet med lastbilar som ska köra runt med mat varenda dag, kanske mer än en gång /dag......
Mat som tillagas på plats sprider dofter som väcker hunger hos barnen. Hur många timmar ska maten hållas varm innan barnen får den?.....

Gäst

#6

2016-03-12 07:49

För att jag vill att mina barn skall få äta skollunch lagad på plats i vårat fantastiskt fina och nybyggda skolkök. Vora vansinne att förstöra ett vinnande koncept.

Anonymous

#7

2016-03-12 08:32

Kommer ihåg hur det var när jag själv var liten och maten kördes ut från centralort! Kokt potatis som värmdes igen, skinnig utanpå och kall i mitten. Äter fortfarande (20 år senare) inte kokt potatis.


Gäst

#8

2016-03-12 08:54

Jag vill ha kvar kalvsviks skola, förskolas kök av en anledningen att det lagas bra mat som barnen uppskattar.

Gäst

#9

2016-03-12 09:14

Vansinne! Vad tror de att de sparar? Inte en spänn.

Gäst

#10

2016-03-12 12:40

politikerna måste förstå att de kan inte lägga över mer arbetsuppgifter på pedagogerna, vi gör redan så mycket mer än vad vi är anställda för, det är rent gratisarbete eftersom kostnader sparas in och värdefull och NÖDVÄNDIG tid tas från barnen.

Gäst

#11

2016-03-13 07:29

För alla barns skull!!!

Gäst

#12

2016-03-13 08:32

Därför att det är viktigt att barnen får vällagad mat "nära dig" och inte får mat som kommer i kantiner. Det blir aldrig bra med färdiglagad mat som är transporterad.

Gäst

#13

2016-03-13 09:39

Ge dom barnen nyttiga mat, inte av fabrikat mat.
Förskollärare

#14

2016-03-13 13:51

Mat som tillagas på stället kommer alltid att vara billigare med en duktig kock. 

Växjö ska dessutom framställa sig som Europas grönaste stad, hur kan man då tänka sig att först ska råvarorna köras till en lokal för att tillagas. Sen ska maten lastas i värmeskåp och på taxi för att köras till förskolan/skolan. Där ska värmeskåpet lastas av och maten serveras. Sen ska kantinerna lastas in och skåpen hämtas tillbaka. 

Istället för att käket själva beställer råvarorna som köra direkt till förskolan/skolan och tillagas på plats. 

En resa istället för tre. 

 

Därtill får maten sämre smak av att ståni värmeskåp. Doften från tillagningen försvinner och jag undrar om man verkligen sparar en enda krona på att laga maten någon annanstans. Det slänga betydligt mindre mat i ett tillagningskök än i ett mottagningskök. 

Pedagogen

#15

2016-03-13 14:00

Men det är klart enkelt för Mat och service att uppnå sina sparmål när man lägger över kostnaden på andra delar av verksamheten. 

I vår kommun har mat och service en egen organsation. En kock i ett skolkök eller en städare av lokalerna  har således en annan chef än pedagogerna. Förskolan eller skolan betalar en summa till mat och service som nu ska spara. 

I städ innebär det att städ inte köper in exempelvis tvättlappar, underlägg till skötbord, hushållspapper, handskar, soppåsar, sopborste och skyfflar med mera. Det är en kostnad som numera landar på förskolan utöver den kostnaden man betalar för städ. Billigt för mat och service att förskolan förutom att de sopar och förenklar för se som städar dessutom betalar för något som rimligen borde ligga under kostnade för städ  Inte heller ingår våttork av golv för det glömde kommunen i upphandlingen så det får man beställa extra. Det kan dröja månader mellan gångerna förskolornas golv torkas. Billigt för mat och service som slipper göra det varje vecka och därmed sparar in. 

Nu ska fler förskolor blir mottagningskök, vem ska ta emot, tempo maten och lägga fram till barnen? Mat och service eller läggs det på förskolan att antingen nyttja befintlig personal (pedagogerna) eller anställa någon till det syftet?

 

lätt att spara pengar när man skyfflar över kostnaden på annat håll i verksamheten


Gäst

#16

2016-03-13 16:13

För att det har blivit fel med hela måltidsorganisationen. All personal som arbetar i förskola / skolas kök har inte fått någon arbetsro dom senaste åren omorganisation hela tiden. Barn är värda bra mat som lagas på plats. Köket är förskolans hjärta. Pengar kan sparas på andra saker än barn och gamla. Mona Nilsson

Gäst

#17

2016-03-13 18:25

Tänker på barnens bästa

Gäst

#18

2016-03-14 07:06

Tycker verkligen att maten ska fortsätta att lagas på plats. Hur tror ni det kommer att funka med allergier när inte serverings personalen kan svara på innehållet i maten ens.
Mamma

#19

2016-03-14 11:44

Finns det något belägg för att man faktiskt kommer att spara några pengar?


Gäst

#20

2016-03-14 12:02

Jobbar själv i köket o vet att de inte samma sak att laga o värma upp maten och min lilla barnbarn börja på dagiset o ville att hon ska få nylagad mat varje dag

Gäst

#21

2016-03-15 12:05

För att mina barn ska få äta så näringsnyttig mat som bara är möjligt!

Gäst

#22

2016-03-16 07:29

Varför ska barnen behöva äta mat som kommer i värmeskåp? Hur bli det med det ekologiska tänkandet som min dotters förskola jobba för? Politikerna måste tänka om, låt förskolorna fortsätta laga mat som de gjort.

Gäst

#23

2016-03-17 09:18

Vi ska laga maten i verksamheten inte långt iväg med ibland långa transporter som
följd. Detta kommer att bli en klar
försämring för många. Men de borgliga i Växjö kommun bryr sig inte om detta. En förväntad besparing på 20 miljoner anses vara viktigare.

Kojjo

#24 Re:

2016-03-17 14:46

#22: -  

 Helt rätt. Politikerna måste tänka om. Gör om gör rätt Per co


Gäst

#25

2016-03-17 14:48

För att barnen ska ha vällagad mat
dom är vår framtid