Vi vill ha BB Sophia kvar!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Vi vill ha BB Sophia kvar!.


Gäst

#151

2016-02-09 11:29

BB Sophia är magiskt.

Jag har fyra barn och har fött på olika förlossningsavdelningar i Stockholm.
Förlossningsavdelningen på BB Sophia är unik.
Vistelsen på BB Sophia var för mig unik.
Har aldrig någonsin, på någon annan klinik mött sådan närvaro, engagemang och noggrannhet.

Kompetensen hos vårdpersonalen på alla kliniker har varit hög.
Den markanta skillnaden på BB Sophia och de andra klinkerna enligt mig, var att på BB Sophia hade personalen möjlighet att verkligen göra sitt jobb.
Min upplevelse som födande mamma var att barnmorskorna på BB Sophia hade möjlighet att koncentrera sig på en förlossning istället för att vara fullständigt överbelastad med många arbetsuppgifter.

Miljön, ro och personalens fantastiska insatser samt en genomgående hög vårdkvalité är alla signum för BB Sophia.

Förlossningen blev, trots att det var den fjärde, inte helt enkel.
Läkare och barnmorskor hjälptes åt för att följa upp och ta beslut utifrån fysiologiska och psykologiska aspekter som uppstod då förlossningen blev utdragen och smärtsam.

Inte en enda gång kände jag som födande kvinna mig utelämnad eller orolig för min eller vårt kommande barns säkerhet.
Även min man involverades hela tiden i förlossningen och efter 12 kämpiga timmar föddes vår lilla flicka pigg och kry.

Min kropp mår perfekt efter förlossningen,
då handledningen från barnmorskorna gjordes med stor kompetens, koncentration och mycket tydlig kommunikation.

Jag önskar att alla förlossningsavdelningar skulle ha möjlighet att erbjuda alla kvinnor den miljö och kvalité som BB Sophia erbjuder.

Sophie
En mycket tacksam mamma.

Gäst

#152

2016-02-09 13:00

Jag vill ha Bb sofia kvar då jag anser att det behövs och att det är den bästa förlossningskliniken att föda barn på
f

#153 Underskrift

2016-02-09 13:11

Blir alldeles upprörd ( läs arg) det är en antropologisk rättighet att vi kvinnor få föda barn. Var som helst ! Det är dags att politiker förstå att det är en stor kroppslig påfrestning att föda, att det är rent utav kan vara livsfarligt. Det är inte något nytt att kvinnor inte priotetaras i sjukvården. Men detta är ju befängt. 

Stäng inte ner BB Sophia eller Södra BB. 

 

- F 


Gäst

#154

2016-02-09 16:21

Bb Sophia står för framsteg och innovation inom mödrarvården, och det borde spridas istället för att läggas ner. Sverige vill vara ett innovativ, jämnställd och feministisk land, och då bör man inte röra sig bakåt inom detta viktiga ämne.

Gäst

#155

2016-02-09 17:15

Jag födde på Huddinge sjukhus, önskar att jag fått plats på BB Sofia, som förlossningsrädd. 

Huddinge gjorde det bästa de kunde,,men att dela badrum med en annan kvinna som föder & höra henne konstatera : jag dör. Nu dör jag. Inne i badrummet  var inte så värst peppande. 

 

Hoppas ingen annan kvinna ska behöva genomlida det som jag gjorde,,massa kvinnor som krystade & skrek. Förutom grannen.

 

Stäng inte BB Sophie eller Södra BB !!!!

Bettan

#156

2016-02-09 21:43

Södra BB flyttar till Södertälje - läggs alltså i praktiken ner eftersom Södertälje sjukhus meddelat att de inte kan ta över hela konceptet. BB Sofia läggs ner. Så behandlas kvinnovård som är uppskattad! Oavsett vad man tycker om privat vård så behövs alternativa, humana alternativ i dagens förlossningsvård. Framförallt behövs förlossningsplatser. Med största sannolikhet kommer kvarvarande förlossningskliniker att bli överfyllda och kommer inte att kunna ge alla födande kvinnor en trygg och omhändertagande miljö. Det blir alltså återgång till löpande band principen.


Gäst

#157

2016-02-10 06:38

När vi blev hänvisade från SöS, fick vi plats på BB Sophia. Undra vart vi skulle ha fått åka annars. Supernöjd med BB Sophia.

Gäst

#158

2016-02-10 08:17

För att jag ska få mitt första barn på BB sophia nu i februari!

Gäst

#159

2016-02-10 09:11

För varje kvinnas rätt att själv få välja en trygg och säker förlossningsvård, med ett för Europa unikt focus på barn och familj.
En viktig trygghet i en växande befolkning.

Gäst

#160

2016-02-10 09:38

Om folk visste hur bra och unik BB Sophia är skulle alla välja att föda där. Jag hade turen som hann föda båda våra barn där och har bara mött underbar, varm och engagerad personal som stått för en fantastisk, välfungerande och trygg förlossningsvård. Nedläggning är en oerhörd fölust för blivande föräldrar i Stockholm.

Gäst

#161

2016-02-10 09:58

Enda BB i Stockholm med vettiga värderingar och modern kunskap som tar hänsyn till vad som är bäst för mamma och barn.

Gäst

#162

2016-02-10 10:00

Dåligt att en så bra klinik läggs ner!

Gäst

#163

2016-02-10 11:34

Födde en son på BB Sophia för snart 2 år sedan, grymt ställe på alla sätt. Nu planerar jag att föda min dotter där i april!

Gäst

#164

2016-02-10 11:56

BB-vården har haft kris minst 20 år i Stockholm. Vi valde att föda vår nu snart 16-åriga dotter på Falu lasarett istället för SÖS dit vi hörde. Kom man in skickades man hem efter 6 timmar. Ett av mina bästa beslut, inte minst för att förlossningen var komplicerad. Allt gick bra.

Nacka o Löwenströmska lades ned trots starka protester. BB Sophia är ett välkommet tillskott.

Förtvivlad över landstingspolitikers ständiga ignorerande av vårdpersonal samt patienters önskemål.


Gäst

#165

2016-02-10 13:19

Alla kvinnor ska kunna föda i lugn och ro utan att känna en stress innan.

Gäst

#166

2016-02-10 14:23

För alla födande kvinnors skull!!!!
Chsrlie

#167

2016-02-10 16:55

BB Sophia är ett föredömligt BB som borde stå som modell för alla BB i övriga Stockholmsområdet - inte läggas ner!! Det är för tragiskt i så fall!

Lotta

#168

2016-02-10 17:04

För att BB Sophia ger kvalitetsvård när många andra förlossningskliniker ger en känsla av löpande band. Nä, politikerna bör istället besluta sig för att ge andra stora sjukhus möjlighet att jobba på BB Sophia-nivå!


Gäst

#169

2016-02-10 17:34

Därför att kvinnors rätt till en vård med fokus på den födande kvinnan och det nyfödda barnet är en jämställdhetsfråga. En patient på en Akutmottagning får smärtlindring direkt, en födande kvinna på ett storsjukhus får dela läkare och narkosläkare med alla andra patienter vilket ofta fördröjer smärtlindringen för den födande kvinnan. Det är skamligt! Och om vi strävar mot jämlikhet så är en bättre förlossningsvård ett MÅSTE!

Gäst

#170

2016-02-10 18:31

ja vi kan väl börja föda barn i hyddor i skogen som i Afrika. Det blir ju ännu billigare. Mer pengar åt politikerna så de får fina kontor. Usch, vart är vi på väg. Sorgligt och skamligt är vad det är. Heja er, ge inte upp!!

Gäst

#171

2016-02-10 19:44

Så jävla galet att ta bort förlossningsplatser när det redan är brist. Bara pengar till de i toppen som räknas-,så j-a uselt skött.

Gäst

#172

2016-02-10 20:33

Vi födde på BB Sophia och var sååå nöjda med vårt beslut. Fantastisk personal, miljö och inställning till föräldrar. Rekommenderat platsen sedan dess för alla blivande föräldrar som jag känner.

Gäst

#173

2016-02-10 21:01

För att de flesta kvinnor som föder barn inte är sjuka!! Vad ska vi till akutsjukhusen att göra? Lämna plats där för de sjuka och se till att BB Sophias modell sprids över hela landet!! Alla kvinnor är värda att föda i den tryggheten som det är med en barnmorska närvarande under hela förlossningen! Inte någon irriterad stackare som sliter som ett djur för att hinna ta emot alla barn som föds samtidigt.

Gäst

#174

2016-02-11 09:21

Vi födde vår son där och om ett till barn skulle bli aktuellt vill jag definitivt föda på BB Sophia igen!

Gäst

#175

2016-02-11 10:33

Förlossningen på BB Sophia är min i särklass bästa erfarenhet av svensk sjukvård.