Socionomer mot förändringar av reglering gällande HVB-hem


Gäst

#1

2015-12-06 16:08

Jag är mycket glad och hoppfull över att vi som socionomer ska mobilisera oss och försvara det sociala arbete och framför allt våra klienter.

Gäst

#2

2015-12-06 21:11

Förslaget är förkastligt! På HVB hem behövs det stabilitet, trygghet och kunnig personal, att de som ska vara ansvariga är högskoleutbildade borde inte ens ifrågasättas.

Gäst

#3

2015-12-08 17:13

Kvalitén är redan utsatt på grund av snabba beslut och att sänka ribban på kvav kommer inte förbättra för någon.

Gäst

#4

2015-12-09 15:54

Placerade barn måste garanteras, så långt som det är möjligt, hög kompetens och personaltäthet. HVB-placering är från början en riskfaktorer utifrån "smittoeffekt". Ska dessutom de som driver behandlingshemmen slippa ha adekvat utbildning så lär riskfaktorerna bli än fler.

Gäst

#5

2015-12-10 08:23

Jag har arbetat med barn som far illa hela mitt yrkesliv, bl.a som terapeut för sexuellt utsatta tonårsflickor, som handledare och föreläsare om barn som far illa. Utifrån min långa erfarenhet inom yrket anser jag att de föreslagna försämringarna kommer att få allvarliga konsekvenser för de unga och personalen som riskerar att tappa gnistan!