Socionomer mot förändringar av reglering gällande HVB-hem

Socialstyrelsen har lämnat in ett förslag till försämring för HVB-boenden runt om i landet. De vill att HVB-hemmen inte längre skall behöva ha dygnet runt bemanning, samt att föreståndaren för boendet inte behöver ha någon form av högskoleutbildning. Detta anser vi socionomer, ur många olika perspektiv, är helt förkastligt. Att bland annat plocka bort personal som utgör en trygghet för de ungdomar som är placerade, oavsett förutsättningar till placering, känns för oss som arbetar med socialt arbete helt befängt. Vi anser att det finns en risk för att redan utsatta ungdomar utsätts för både våld, övergrepp och missbruk om personal inte finns på plats dygnet runt.

En annan stor faktor vi motsätter oss är att kravet på högskoleutbildning för föreståndare slopas. Att helt plocka bort en ledning med ett socialt perspektiv sett utifrån utbildning som ofta idag har ett krav på socionomexamen, tycker vi är att helt förringa vår kompetens och yrkesutövande som socionomer i arbetet med dessa grupper. Vi kräver att förslaget slopas, att kravet på dygnet runt bemanning på alla HVB boenden oavsett ålder, finns kvar samt att det krävs en adekvat högskoleutbildning av den föreståndare som driver boendet. Vi som socionomer kräver att man från socialstyelsens sida tänker om utifrån situationen att möta den ström av ensamkommande flyktingbarn som just nu Sverige står inför. Det finns många av oss socionomer som mer än gärna är behjälpliga med vår expertis och kunnande kring hur man på ett bättre sätt bör lösa dessa frågor med fler boenden samt rekrytering av personal.

För mer information om själva förslaget till förändring, var god läs: