Fler simhallar och varma bassänger i Uppsala
Kontakta namninsamlingens skapare
Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Fler simhallar och varma bassänger i Uppsala.
Gäst |
#12015-11-06 08:17Vår son har gått till simlektioner i Svettis sen tre terminen tillbaks. Han har lärt sig att simma och utan Svettis skulle han inte kunnat fortsätta. Det är många terminen kvar. Vi bor 2 mil utanför stan och vill gärna fortsätta gå till Svettis tills han är färdig med all grundundervisningar. Målet är att han skulle kunna lära sig livsviktiga kunskaper att rädda sig själv och någon annan i vatten olyckshändelse. Det är för få varmvatten simbassänger i Uppsala. Typisk politiker som tjatar att alla barn måste kunna simma men gör ingenting åt det. Vi betalar själv vår barns lektioner så jag kräver att kommunen ger tillbaks skatter som vi betalar genom att ordna en lösning till detta. |
Gäst |
#22015-11-06 16:37För att kunna fortsätta jobba mina 5 sista år innan pension behöver jag få varmvattenträning, det är den som gjort att jag inte har så mycket värk utan vardagen kan rulla på som för alla andra. Träning på land får jag mer ont av så det är inget alternativ. |
Anette Bodin |
#3 Nackskadad2015-11-06 18:05Jag är en 46 årig tjej som krockade med en älg för 11år sedan. Innan krocken var jag "träningsidiot" som körde 3 step-up pass och ett trixpass på Friskis och cyklade 5-15 mil allt detta / vecka. Efter krocken blev det ett liv m ständig värk o sjukgymnast/kiropraktorbesök 1-3 ggr/v. under dessa år har jag hela tiden haft målet att kunna träna igen! Men så fort jag försökt under ledning av sjukgymnast så har jag bara blivit sämre! Sedan förra året , dvs 10år efter olyckan så kan jag äntligen göra ngr övningar i gymet. Jag kallar det inte träning men gör det lilla jag kan! sedan jag hittade wetwest träning är jag lyrisk! För första gången på 11 år kan jag träna kroppen muskelteött o höja pulsen av den tuffa konditionsträningen och ivatten funkar det som jag inte kan uppnå på land!Ta inte bort denna bassäng då det är den sista varmvatten bassängen som är tillräckligt djup för denna tuffa träningsform!!!
|
Gäst |
#52015-11-07 15:59Varmvattenbassänger behövs det flera av i stan. Man vet aldrig när/om man själv behöver använda den. |
Gäst |
#62015-11-09 11:42Förutom att det är en vacker lokal bedrivs vattenverksamheter, som är så viktiga men mer och mer 'hemlösa' i ett starkt växande Uppsala. |
Gäst |
#72015-11-10 07:34Funktionsnedsatta personer har redan idag svårt nog att hitta möjlighet till bassängträning, en träning som kan vara avgörande för ett fungerande liv. Ska verkligen ytterligare ett gym komma före verkliga behov? |
Anna-Maria Gäst |
#82015-11-10 07:34Bassänggympan räddade mig under båda mina graviditeter, foglossningarna hade hindrat mig att komma ur sängen utan den. Varma bassänger är oumbärligt vid många former av sjukgymnastik. Varma bassänger är inte bara en lyx, det är en oumbärlig del i vården för många. Vi behöver fler, inte färre, varma bassänger i Uppsala. |
Gäst |
#102015-11-14 14:52Ryggbesvär resulterar i stora kostnader för samhället och mycket lidande och smärta för individen. När jag efter många år upptäckte vattengymnastik försvann mina perioder av smärta direkt och har inte återkommit. Det är nu snart fem år sedan, från att ha ryggsmärtor minst en vecka per månad nu vara helt smärtfri. Så vill jag fortsätta ha det och så önskar jag andra att ha det. Förutsättningen är att vi fortsatt får ha kvar varmbassänger i vår stad. |
Gäst |
#112015-11-14 23:01För att utbudet av badmöjligheter i Uppsala inte borde vara begränsat till stora, dyra alternativ. |
Gäst |
#122015-11-17 21:54Obegripligt att man ens funderar på att bygga över vackra och fungerande kulturarv, än mer så när man beaktar bristen på bassänger i Uppsala och det enoma tryck på de få som finns. Uppsala är en akademisk stad vilket rimmar illa med det obildade tänk som ligger bakom förslag som detta. |
ulla |
#13 Träna på lika villkor.2015-11-18 09:18Varför fler arenor i Uppsala gjorda med glädjekalkyler som kommunen får gå in och stötta efter en tid? Varför fler gym i Uppsala när det finns den träningsformerna redan? Vi behöver alternativa träningsformer ett mångfald så som vattenträning i uppvärmda bassänger. All träning främjar hälsan för vissa fungerar enbart vattenträning. Har testat i ca 5 år nu så jag vet. FRISKVÅRD eller SJUKVÅRD ? Vad vill kommun/landstinget ha? |
Gäst |
#142015-11-23 09:05Att lägga ner den vackra, varma och ärevördiga bassängen i Svettishuset som är viktig för så många är upprörande, det bör och får inte ske! |
Gäst |
#152015-12-03 08:30Det är självklart att en stor stad som Uppsala skall ha varmvattenbassänger för självträning. Kommer från Strängnäs där det fanns. Här i Uppsala kan jag inte träna som jag brukar. Mycket dåligt Uppsala! |
Gäst |
#162015-12-03 19:50För att jag har kompisar som behöver den här typen av träning för att må bra. Alla bör ha möjlighet att träna utifrån sina förutsättningar, det är den bästa "medicin" vi har att tillgå! |
Gäst |
#172015-12-03 20:47Det är helt ofattbart att det i en så stor stad som Uppsala finns så få möjligheter för träning i varmvatten. Bassängen på UAS är stängd och nu stängs Svettis och fr.o.m. Årsskiftet stängs också Samariterhemmets bassäng. För många av oss som har olika reumatiska sjukdomar så är det vår ENDA möjlighet att träna, vi kan bara träna i varmvatten och det borde självklart finnas möjlighet för oss till rehab. |
Gäst |
#182016-02-06 17:25Simning och vattengymnastik är bra träning - Svettis-bassängen är extra viktig för många med skade- och hälsoproblem. |
|
Elupproret i Skåne
Rädda Gröndalsskolan från rivning!
Varför utvisa Mostafa???
För Stefan Carlens som chef
Sollefteå Sjukhus ska vara kvar
Protest mot felaktiga nätverksavgifter!!
Rädda Vargen-Stoppa vargslakten!
Protest mot stängning av vårdcentralen
Rädda liv, hjälp ALS-sjuka att få använda nytt läkemedel.
Vi kräver att alla mejeri och köttprodukter bovaermärks!
Föräldraupproret för nikotinfria barn
Skärp er SF bio. Bojkotta Spermageddon.
Finns det något du skulle vilja förändra?
Är man tyst får man inte till någon förändring. Skaparen av denna namninsamling stod för sin sak och agerade. Kommer du att göra detsamma? Bilda opinion genom att starta en namninsamling.
Starta en egen namninsamlingAndra namninsamlingar som kanske intresserar dig
Nej tack till skolplikt från tre års ålder!
8329 Skapad: 2024-06-15
Stoppa förslaget om obligatorisk förskola från tre års ålder - värna om valfriheten!
1030 Skapad: 2025-05-07
Rädda liv, hjälp ALS-sjuka att få använda nytt läkemedel.
734 Skapad: 2025-05-07
Tryggare Glasberga
1110 Skapad: 2025-05-01
Säg NEJ till storskalig Vindkraftsindustri i Skultuna med omnejd
412 Skapad: 2025-05-03
Låt Davit få stanna i Sverige!
654 Skapad: 2025-05-01
STOPPA ROPSTENSVANSINNET!
667 Skapad: 2025-04-22
Upprop mot Mjölby kommuns bygglovshantering!
355 Skapad: 2025-04-29
Låt Dido Shlaylat stanna!
1699 Skapad: 2025-04-24
Dumpen Kräver lagändring för skydd av våra barn
83311 Skapad: 2022-02-13
Återöppna klasserna i Ekängen – våra barn behöver plats
250 Skapad: 2025-05-04
Ingen ska jobba sig sjuk – skriv under för att stötta vårdpersonalen i Härnösand!
210 Skapad: 2025-05-08
Rädda Fågelsångsberget!
1258 Skapad: 2023-05-17
Stoppa nedläggningen av Observatorielundens skola
161 Skapad: 2025-05-07
Upprop för Gudmuntorps skolas Utveckling
150 Skapad: 2025-05-04
Stoppa Millennium-kaoset i VGR!
634 Skapad: 2025-04-01
Fritidsgård Kullavik! gamla kullavikskolan
352 Skapad: 2025-04-23
NEJ till enkelriktning av Askims Stationsväg - ett verklighetsfrånvänt beslut som måste stoppas
699 Skapad: 2025-04-11
STOPPA ORIMLIG AVGIFTSHÖJNING I BRF IMATRA!!
92 Skapad: 2025-05-05
Stoppa Kistiga-Boön och Romsalyckes vindkraftspark!
575 Skapad: 2025-04-26