Fler simhallar och varma bassänger i Uppsala

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Fler simhallar och varma bassänger i Uppsala.


Gäst

#1

2015-11-06 08:17

Vår son har gått till simlektioner i Svettis sen tre terminen tillbaks. Han har lärt sig att simma och utan Svettis skulle han inte kunnat fortsätta. Det är många terminen kvar. Vi bor 2 mil utanför stan och vill gärna fortsätta gå till Svettis tills han är färdig med all grundundervisningar. Målet är att han skulle kunna lära sig livsviktiga kunskaper att rädda sig själv och någon annan i vatten olyckshändelse. Det är för få varmvatten simbassänger i Uppsala. Typisk politiker som tjatar att alla barn måste kunna simma men gör ingenting åt det. Vi betalar själv vår barns lektioner så jag kräver att kommunen ger tillbaks skatter som vi betalar genom att ordna en lösning till detta.

Gäst

#2

2015-11-06 16:37

För att kunna fortsätta jobba mina 5 sista år innan pension behöver jag få varmvattenträning, det är den som gjort att jag inte har så mycket värk utan vardagen kan rulla på som för alla andra. Träning på land får jag mer ont av så det är inget alternativ.
Anette Bodin

#3 Nackskadad

2015-11-06 18:05

Jag är en 46 årig tjej som krockade med en älg för 11år sedan. Innan krocken var jag "träningsidiot" som körde 3 step-up pass och ett trixpass på Friskis och cyklade 5-15 mil allt detta / vecka.

Efter krocken blev det ett liv m ständig värk o sjukgymnast/kiropraktorbesök 1-3 ggr/v.

under dessa år har jag hela tiden haft målet att kunna träna igen!  Men så fort jag försökt under ledning av sjukgymnast så har jag bara blivit sämre! Sedan förra året , dvs 10år efter olyckan så kan jag äntligen göra ngr övningar i gymet. Jag kallar det inte träning men gör det lilla jag kan!

sedan jag hittade wetwest träning är jag lyrisk! För första gången på 11 år kan jag träna kroppen muskelteött o höja pulsen av den tuffa konditionsträningen och ivatten funkar det som jag inte kan uppnå på land!Ta inte bort denna bassäng då det är den sista varmvatten bassängen som är tillräckligt djup för denna tuffa träningsform!!!

 


Gäst

#4

2015-11-06 23:50

Det behövs.

Gäst

#5

2015-11-07 15:59

Varmvattenbassänger behövs det flera av i stan. Man vet aldrig när/om man själv behöver använda den.

Gäst

#6

2015-11-09 11:42

Förutom att det är en vacker lokal bedrivs vattenverksamheter, som är så viktiga men mer och mer 'hemlösa' i ett starkt växande Uppsala.

Gäst

#7

2015-11-10 07:34

Funktionsnedsatta personer har redan idag svårt nog att hitta möjlighet till bassängträning, en träning som kan vara avgörande för ett fungerande liv. Ska verkligen ytterligare ett gym komma före verkliga behov?
Anna-Maria
Gäst

#8

2015-11-10 07:34

Bassänggympan räddade mig under båda mina graviditeter, foglossningarna hade hindrat mig att komma ur sängen utan den. Varma bassänger är oumbärligt vid många former av sjukgymnastik. Varma bassänger är inte bara en lyx, det är en oumbärlig del i vården för många. Vi behöver fler, inte färre, varma bassänger i Uppsala.


Gäst

#9

2015-11-13 06:44

För att bevara Svettisbassängen!

Gäst

#10

2015-11-14 14:52

Ryggbesvär resulterar i stora kostnader för samhället och mycket lidande och smärta för individen. När jag efter många år upptäckte vattengymnastik försvann mina perioder av smärta direkt och har inte återkommit. Det är nu snart fem år sedan, från att ha ryggsmärtor minst en vecka per månad nu vara helt smärtfri. Så vill jag fortsätta ha det och så önskar jag andra att ha det. Förutsättningen är att vi fortsatt får ha kvar varmbassänger i vår stad.

Gäst

#11

2015-11-14 23:01

För att utbudet av badmöjligheter i Uppsala inte borde vara begränsat till stora, dyra alternativ.

Gäst

#12

2015-11-17 21:54

Obegripligt att man ens funderar på att bygga över vackra och fungerande kulturarv, än mer så när man beaktar bristen på bassänger i Uppsala och det enoma tryck på de få som finns. Uppsala är en akademisk stad vilket rimmar illa med det obildade tänk som ligger bakom förslag som detta.
ulla

#13 Träna på lika villkor.

2015-11-18 09:18

Varför fler arenor i Uppsala gjorda med glädjekalkyler som kommunen får gå in och stötta efter en tid? Varför fler gym i Uppsala när det finns den träningsformerna redan? Vi behöver alternativa träningsformer ett mångfald så som vattenträning i  uppvärmda bassänger. All träning främjar hälsan för vissa fungerar enbart vattenträning. Har testat i ca 5 år nu så jag vet. FRISKVÅRD eller SJUKVÅRD ? Vad vill kommun/landstinget ha? 


Gäst

#14

2015-11-23 09:05

Att lägga ner den vackra, varma och ärevördiga bassängen i Svettishuset som är viktig för så många är upprörande, det bör och får inte ske!

Gäst

#15

2015-12-03 08:30

Det är självklart att en stor stad som Uppsala skall ha varmvattenbassänger för självträning. Kommer från Strängnäs där det fanns. Här i Uppsala kan jag inte träna som jag brukar. Mycket dåligt Uppsala!

Gäst

#16

2015-12-03 19:50

För att jag har kompisar som behöver den här typen av träning för att må bra. Alla bör ha möjlighet att träna utifrån sina förutsättningar, det är den bästa "medicin" vi har att tillgå!

Gäst

#17

2015-12-03 20:47

Det är helt ofattbart att det i en så stor stad som Uppsala finns så få möjligheter för träning i varmvatten. Bassängen på UAS är stängd och nu stängs Svettis och fr.o.m. Årsskiftet stängs också Samariterhemmets bassäng. För många av oss som har olika reumatiska sjukdomar så är det vår ENDA möjlighet att träna, vi kan bara träna i varmvatten och det borde självklart finnas möjlighet för oss till rehab.

Gäst

#18

2016-02-06 17:25

Simning och vattengymnastik är bra träning - Svettis-bassängen är extra viktig för många med skade- och hälsoproblem.