Fler simhallar och varma bassänger i Uppsala

Den bassäng som finns i Svettishuset används i dagsläget till vattengymnastik, wetvest-träning, babysim, simskola och till att invandrarkvinnor ska kunna få lära sig simma i lugn och ro utan att det finns män i närheten.

Nu är det emellertid bestämt att lokalerna inte längre ska användas till dessa ändamål.  Vi är många som nyttjar bassängen för att må bra och träna. En del av oss tränar här för att vi inte kan träna på annat sätt pga skador eller sjukdomar som gör att vi inte kan träna på land. Kan vi inte träna alls kommer vi att bli sämre. och. Sjukgymnaster, läkare och naprapater har länge känt till vilka fördelar träning i varmvatten har, och flera av dem har gett oss råd att träna i vatten. Många andra tränar helt enkelt i varmvattnet därför att det är en tuff och rolig träningsform, där man inte riskerar skador på samma sätt som när man tränar på gym. Wetvest togs fram som en träningsform för elitidrottare som behövde kunna träna hårt också under rehabiliteringsfaser.

Det står i läroplanen (Lgr11) att skolorna ska lära barnen simma, men det är svårt att få till eftersom det inte finns tillräckligt med bassänger i Uppsala. Många föräldrar väljer därför att själva ordna med simskolor, och i Svettisbassängen går det omkring 300 barn. Särskoleelever får inte heller den möjlighet att röra sig i vatten som de borde ha, då de varma bassängerna läggs ner en efter en. Att ett växande antal barn nu inte lär sig simma kan bero på att det inte finns tillräckligt med bassänger i Uppsala. Uppsala en växande stad, och det borde vara logiskt att kommunen satsar på att bygga simhallar, också med varma bassänger, istället för att riva dem som finns, eller låta dem försvinna.

Nu kommer Actic att ta över Svettishuset och driva det som ett gym. Bassängen ska täckas av ett golv för att rummet ska kunna användas till gymaktiviteter. Självklart behövs det gym – men Uppsala har gott om dem, och frågan är om det i första hand behöver satsas på flera sådana. Vi pratar för närvarande med Actic om möjligheten att utbilda några av deras tränare i wetvest för att kunna driva egen verksamhet i bassängen (samtidigt som den hyrs ut till en del av de pågående aktiviteterna) och på så sätt behålla den öppen.. Hur utfallet blir vet vi inte. Men  vi vet att även om Actic väljer att testa träning i varmvatten, behövs det flera bassänger i Uppsala, både varma och kalla.

Nu vill vi få kommun- och landstingspolitiker i Uppsala att inse att vi behöver fler simhallar och bassänger med varmvatten för att alla ska kunna träna och/eller rehabiliteras. Det håller  inte att lägga ner bassäng efter bassäng utan att ersätta dem med nya!

Skriv under om du tycker att det borde finnas fler bassänger och simhallar i Uppsala!

Jenny Hartikainen Ritter    Kontakta namninsamlingens skapare