Stoppa nedläggningen av Gottfriesmottagningen

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Stoppa nedläggningen av Gottfriesmottagningen.


Gäst

#26

2015-10-18 13:46

Min äldsta dotter är drabbad av cfs.

Gäst

#27

2015-10-18 13:53

Jag har själv fått diagnos Utmattningssyndrom. O är helt övertygad att det är ME. Men läggs Gottfries kliniken ner, så får man ju aldrig nån möjlighet att få hjälp. Då får man snart flytta utomlands. För det verkar vara viktigare att spara pengar, än att hjälpa patienter. Jävla vansinne...

Gäst

#28

2015-10-18 13:59

För alla sjukas bästa!!
Eia

#29 Stopp nedleggingen av Godtfries Klinikken

2015-10-18 14:02

Det er totalt uansvarlig å legge ned denne klinikken. Det minste en kan forlange er at det finnes en slik kompetanse - klinikk i hvert enkelt län!! Det å få riktig diagnose er av aller største betydning for å unngå feilbehandling. Tyvärr er det altfor mange i denne pasientgruppen som blir feildiagnostisert och da også feilbehandlet och självklart feilmedisinert (oftast med antidepresiva ) som igjen gir store och farlige konsekvenser som det kan bli for mycke å gå inn på her. 

Så kjære snälla politikere och bevillgende myndigheter: La Godtfries bestå, bygg ut fler kompetanse.center, utbild och gjør det attraktivt for läkare och jobba med denne patientgruppe (pr i dag gir det ingen status) og inte minst: Tag disse patientene och deres anhøriga på allvor. Det vil på sikt gi samfunnsekonomisk vinst. Varma tankar och Lycka til.


Gäst

#30

2015-10-18 14:14

Jag har fibro själv

Gäst

#31

2015-10-18 14:16

Tycker det är viktigt att kliniken finns kvar, med specialkompetens.

Gäst

#32

2015-10-18 14:18

Alla har rätt till vård och inga fler mottagningar skall läggas ner.

Gäst

#33

2015-10-18 14:19

Det Gottfriesmottagningen lärt mig om pacing har betytt oerhört mycket för mig.
Jag har diagnosen ME/CFS och vill att mottagningen ska vara kvar, få ökade anslag och vara en självklar del av Sveriges vård och forskning.

Gäst

#34

2015-10-18 14:30

Har själv fått diagnosen fibromyalgi, den har ju även blivit godkänd och fått ett eget diagnos nummer, varför då lägga ner kliniken

Gäst

#35

2015-10-18 14:32

Jag har ett barnbarn som är drabbad, troligen av ME, men det är svårt att få en diagnos.

Gäst

#36

2015-10-18 14:35

Jag planerar att åka till Gottfriesmottagningen fast jag bor i Sthlm. Det är jätteviktigt att vi med fibromyalgi blir tagna på allvar och på en mottagning som kan o vill engagera sig i oss fibrosjuk.

Gäst

#37

2015-10-18 14:35

Enda stället med kunskap i Sverige! Heltokigt att då lägga ner!!! Vi slussas runt i vården tillräckligt ändå!

Gäst

#38

2015-10-18 14:46

Jag vill verkligen inte att de ska stänga ner det enda stället som ger oss den vård vi behöver och tar oss på allvar.

Gäst

#39

2015-10-18 14:48

Tycker att det är förkastligt att stänga ner kliniker som jobbar för svårdiagnostiserade sjukdomar. Tittar man på åt vilket håll forskningen går så är detta neuro-sjukdomar och borde klassas som det. Att kalla allt för "kärringsjuka" (psykiska problem) är bara löjligt. Vi lever på 2000-talet, vi borde veta bättre!!!

Gäst

#40

2015-10-18 14:50

Jag har fibromyalgi och har inte hunnit komma i kontakt med mottagningen. Läkare här vet inte riktigt vad sjukdomen innebär, samma sak med försäkringskassan.

Gäst

#41

2015-10-18 14:50

Som nära anhörig till en mycket svårt ME-sjuk anser jag att det är en katastrof! Som läget är för närvarande, med alldeles för lite forskning, alldeles för lite kunskap ser jag ingen framtid alls för dessa patienter. Att då avsluta samarbetet med en av mycket få kliniker med kunskap om och inriktning på ME är som att förvägra människor ett liv. Att trots att de påvisar uppenbara fysiska och mycket svåra symptom, påstå att det de lider av är psykosomatiskt. Som om någon frivilligt stannar i sängen år efter år med svåra smärtor och total oförmåga att ha kontakt med vänner, att ha ett socialt liv arbete eller genomföra studier.

Gäst

#42

2015-10-18 14:56

Rädda Gottfriesmottagningen!


Gäst

#43

2015-10-18 14:59

Har flera vänner med ME.

Gäst

#44

2015-10-18 14:59

Det är så viktigt att det finns någon som tror på oss, som kan om inte bota så iallafall lindra och även lyssna och tro på oss!!

Gäst

#45

2015-10-18 15:01

Jag har FM och vill ha kvar Gottfriesmottagningen.

Gäst

#46

2015-10-18 15:06

Jag själv fick min diagnos där. Hade sökt olika läkare under många år för att få hjälp, det enda jag fick var nervmedicin, vilken jag inte tog. När jag kom till Gottfriesmottagningen testades och undersöktes jag på ett sätt som jag aldrig blivit förut. Tycker självklart att sådan kompetens ska finnas kvar till hjälp för många fler.

Gäst

#47

2015-10-18 15:08

Jag har diagnos ME/CFS. Gottfrieskliniken är den enda vårdinstans som hjälpt mig. De skrev ut bla B 12 injektioner(hydoxykobalamin) vilket höjde energinivån i kroppen så att jag kunde arbeta.Hjärndimman försvann nästan helt och energin i musklerna förbättrades. Detta UTAN att det förelåg brist på kobalamin och folat vid blodprovtagning. Däremot ett homocystein värde på 29,3 ! De flesta läkare på vårdcentalerna står handfallna inför ME/CFS patienterna och förväxlar ME/CFS med utmattningsdepression vilket är två vitt skilda sjukdomar. Vårdcenrtals läkare envisas med att konsekvent felbehandla patienterna med kbt och sjukgymnastik som "rehabilitering". Gottfriesmottagningen är den enda mottagningen som är ansluten till landstinget som har kompetens och lång erfarenhet av denna patient grupp. Jag föreslår att Gottfriesmottagningen blir styrande enhet för de nyöppnade ME-mottagningarna i Sverige för att tillvarata deras gedigna erfarenhet. Mvh Therese/undersköterska med erfarenhet inom landstingsansluten vård och i privat regi

Gäst

#48

2015-10-18 15:14

Jag har fått mycket hjälp av Gottfriesmottagningen som har ett fantastiskt bemötande. Synd om fler som behöver hjälpen inte kan få den.

Gäst

#49

2015-10-18 15:16

Har besökt Gottfrieskliniken då jag har ME/CFS. Att lägga ner en väl fungerande verksamhet visar bara på okunskap hos de styrande. Tvärtom skulle anslagen öka så flera kunde bli hjälpta och stöttade i sin sjukdom.
// Lars Ivarson

Gäst

#50

2015-10-18 15:17

har själv fibromyalgi o ME