Skriv under för bättre Psykiatrisk vård i Sverige

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Skriv under för bättre Psykiatrisk vård i Sverige.


Gäst

#251

2015-09-14 18:47

För jag har levt nästan hela mitt liv nära psykisk ohälsa. Min syster fick psykos när jag bar tolv min bror när jag var 23 så 2 syskon med psykiskt funktionshinder

Gäst

#252

2015-09-14 19:03

För att psykården är urkass idag

Gäst

#253

2015-09-14 19:08

Psykvården i Malmö är ett skämt. Om en person kan vara inlagd på psykiatrisk avdelning i 6 dagar utan att få ha ett enda samtal med någon, varken ssk eller läkare och plötsligt skrivas ut, utan någon som helst uppföljning, då är det bokstavligt talat ett stort skämt med verksamheten.

Amanda Sandell Roos

#254 Re:

2015-09-14 19:10

#250: -  

 Helt rätt inställning! 


Gäst

#255

2015-09-14 19:13

För att det är en vettig sak som behöver nå fram till fler personer!

Gäst

#256

2015-09-14 19:15

Det är mycket angeläget tema som berör.många ,framför allt patienter.Anhöriga har stor börda av att sjukvården ej fungerar som den ska.Det används för lite sunt förnuft,man gömmer sig bakom bortförklaringar.Har arbetat inom sjukvården ,och har anhörig erfarenhet .Synd att dom mest sjuka slussas fram och tillbaka ,många gånger vill dom ej söka hjälp ,för att dom inte har fått det när dom sökt. Nu fungerar det bättre med min anh,tack vare mina ansträngningar ,mm,mm.Hur är det för patienter som inte har anhöriga,ell dom är för gamla,det har jag frågat mig oräkneliga gånger.Ändå pratar man om insatser ,t ex obligatorisk hälsoundersökning . Många följer inte beslut som underlättar livsföring på dom redan drabbade.Känner patienter som åratal varit under psykiatrisk vård /boende med tung medicinering,inte haft besök på lab ell vårdcentral .(Vid ett dödsfall på yngre patient sökte man kopior om tidigare besök,hälsoundersökningar,boende svarade att dom visste inte om berörd varit på sådan.Närmare sökningar visade att på 8år inte gjort en sådan.Privat kännedom om detta.Hämmst för t ex föräldrar när dom får obduktionsvar och klart och tydligt det är saker som har kunnat behandlas,och kanske ,tyvärr avled personen på några minuter . Frågat personer med OBS info om ,man kunnat göra något .Ja om dom upptäkt på en t ex hälsokontroll . 2015 borde människor veta att att vi ska tas på alvar ,och inte glömma att alla har någon i sin närhet som är i behov av, psykiatri vård ,stöd,precis som med alla andra sjukdomar.

Gäst

#257

2015-09-14 19:15

Jag skrev under för att jag har sett vad det kan leda till om man inte får rätt vård när man mår psykiskt dåligt. Flera vänner som tagit sitt liv pga detta.

Lever
Gäst

#258

2015-09-14 19:55

Självmordsbenägna människor blir hemskickade från psykakuten med ett piller, det är ett Jädra skämt! Jag lever Tack vare tur och uppmärksamma närstående.


Gäst

#259

2015-09-14 19:56

Av erfarenhet vet jag att psykvården behöver mycket mer resurser så som läkare, kuratorer, psykologer, sjukgymnaster, sekreterare, undersöterskor mm. Satsa på denna del av sjukvården, det vinner samhälket i längden på.

Gäst

#260

2015-09-14 19:59

Superviktigt att det händer nåt inom psykvården. Har själv varit flera gånger i svängen och har även nära anhöriga som är mitt i det.

Gäst

#261

2015-09-14 20:05

För att jag tycker vården får för lite uppmärksamhet idag.

Gäst

#262

2015-09-14 20:05

Våra vårdcentraler i ale kommun tar inte emot personer på akut tid (drop-in) vid psykisk ohälsa samt kan inte erbjuda tid annat än minst 1 månad väntetid. Man utsätts då för stor risk som sjuk att hamna i livshotande tillstånd.
och Kungälvs sjukhus tar endast hand om gravt psykiskt sjuka (självmordstankar)

Gäst

#263

2015-09-14 20:11

För att skapa en debatt så det blir en förändring för som det är nu runt om i Sverige så far så oerhört många illa och får inte den hjälp dom behöver och har rätt till !!!!!!!!!!

Gäst

#264

2015-09-14 20:17

För min egen och närståendes och alla andras skull!

Gäst

#265

2015-09-14 20:18

För bättre psykvård!!

Gäst

#266

2015-09-14 20:19

För bättrepsykvård!!

Gäst

#267

2015-09-14 20:31

Mycket Viktigt!

Gäst

#268

2015-09-14 20:40

Jag anser inte Psykvården är bra idag. Jag anser att man måste får hjälp på ett bättre sätt än idag. Se människan som en helhet, inte som en kropp och ett psyke. Vi måste bygga ut psykvården!

Gäst

#269

2015-09-14 20:45

Jag skriver under på allt som beskrevs. Har själv sett det från insidan. Hur kan Sverige ha en psykiatrivård som inte är värd namnet ens 2015, det är för mig en gåta :/

Gäst

#270

2015-09-14 20:59

Jag har skrivit på då jag dagligen möter människor som lever i psykisk misär . Människor som går runt så påverkade av mediciner att som inte vet vart dom befinner sig . Irrar omkring ute i alla väder , så drogade att dom inte vet varken vilken dag , månad eller år det är , ibland så oklädda att dom blir pekade på och utskrattade till och med hånade . När folk mår så dåligt att dom inte kan skilja på vad som är verkligt och overkligt och skriker ut sin ångest i sådan förtvivlan , och vi medmänniskor vet inte hur vi ska agera . Vi vet inte vart vi ska vända oss för att hjälpa våra medmänniskor . Utan står som fån eller vänder oss bort för vi saknar kunskapen . Vi har blivit som ett dåligt filter till psykiatrins empatilösa tillvägagångssätt för människor som mår dåligt och behöver hjälp . Psykiatrin borde ha kunskap , resurser och viljan att ta emot människorna . Som dom kanske finns men lyser med sin frånvaro , då " pidistalsittarna " ( dem bestämmande ) varken ser eller vill se . Resursbrist ? .. 2015 och resursbrist , jag tror inte på det , utan det har blivit en slags själv sanering för människor som mår dåligt . Ett uruselt samhälle gällande psykiatrin har det blivit .

Nej hörni Öppna psykiatrins dörrar och välkomna människor som mår dåligt och det nu .


Gäst

#271

2015-09-14 21:01

Smärtsamt tungt kan lindras och rädda liv genom en medmänsklig fungerande psykvård.

Gäst

#272

2015-09-14 21:02

Har själv fått erfara bristen av vård som finns tillgänglig vid psykisk ohälsa,de väntetider som nu finns är dessutom helt orimliga.

Gäst

#273

2015-09-14 21:07

Därför att psykiatrin är en skämt! De är byråkratiska å ålderdomliga å känner inte empati eller kärlek till människor de är sätta att stötta hjälpa... Vissa läkare vårdare mm gör sitt bästa å har empati å så men det behövs ändringar i organisation å ett mänskligare synsätt.. Har haft både far å mina tre yngsts barn som varit i kontakt med psykvården å de va inte roligt! Så vad ni än gör i livet bli inte psykiskt sjuka ty det krävs en stark stabil mentalt frisk å positiv människa för att klara vårdaparaten bli körd med ifrågasatt å nedvärderad ej trodd på å framför allt en genomskådad. Ty ibland säger man jo jo jag mår bra fast de syns på hela människan å kroppsspråket att den är nere deppig å rädd! Å då låtsas vårdpersonalen att de inte ser detta eller så är de så inkompetenta att de verkligen inte ser....

Gäst

#274

2015-09-14 21:10

Bättre psykvård viktigt för samhället !

Gäst

#275

2015-09-14 21:11

Jag har sett i min närhet hur dåligt psyk-vården fungerar för både unga, unga vuxna och äldre. Jag har mycket dåliga exempel.