Riv upp besparingskravet för Hägersten-Liljeholmens förskolor


Gäst

#76

2015-06-21 21:51

Ni som vill ha en kommentar vet varför jag skriver under. Om någon inför sig själv eller andra låtsas inte veta blundar den för det uppenbara. Jag skriver under för att ett samhälle som inte kan ta hand om sina barn är ett samhälle i fritt fall. Jag har barn som går i förskolan och att de ska betala för illa skött ekonomi är oacceptabelt.

Gäst

#77

2015-06-22 12:59

Skandal att man gör nedskärningar och rör vår framtid!! Barnen måste gå först! Skär ner på andra onödig utgifter i stället!!

Gäst

#78

2015-06-22 19:04

Min dotter går på förskola i Hägersten. Det är redan underbemannat. Hur kan man dra ner mer? Helt sjukt!

Gäst

#79

2015-06-22 19:29

För att jag både jobbar och har barn i förskola i Hägersten Liljeholmen stadsdel.

Gäst

#80

2015-06-24 15:27

Vansinnigt att spara in pengar på barnomsorgen!!!!!

Gäst

#81

2015-06-24 18:01

Av uppenbara skäl som framgår av petitionen.
DT

#82

2015-06-24 20:34

Besparingsplan = en hel del oklarheter! Svaren och förslagen från de ansvariga har hittills varit otillräckliga...Bespara på våra barn, vår framtid?! Va'?! Vad är det för plan?! Genomtänkt, inte det minsta! Tänk om, tänk rätt!!! 


Gäst

#83

2015-06-25 13:31

Vaför jag skriver under? Därför att de sparkrav vi som stadsdel och samhälle lägger på barnomsorgen i dag, kommer vi att få betala igen hundrafallt för i framtiden i form av olika åtgärder inom sjukvård, psykvård, ungdomsvård, fängelsevård, osv.

Vi gräver en djupare grop och det blir bara ännu kostsammare att ta sig ur den i framtiden.

/Hans Löfberg.

Gäst

#84

2015-06-27 06:20

Vårt barn går i förskola i Hägersten och jag ser pedagogerna kämpa hårt för att få kontroll på alla barn. Förskolan i Hägersten klarar inte fler besparingar. Det är på bristningsgränsen redan som det är.

Gäst

#85

2015-06-27 08:10

May alamin 


Gäst

#86

2015-06-28 12:06

Spara inte på våra barn, som är framtiden!

Gäst

#87

2015-06-28 12:41

Jag tycker det är näst intill skamligt att föreslå besparingar på våra minsta. Besparingar som kan leda till ännu större barngrupper när de borde minskas och till stopp för giftfri ekologisk mat till våra barn, när andelen borde öka till 100%. Särskilt allvarligt när de rödgröna gått till val på bland annat just detta och sen agerar precis tvärtemot. Vilket väljarsvek och tror jag grov underskattning av hur högt många prioriterar denna fråga.


Gäst

#88

2015-06-28 13:21

Barnen är vår framtid
Britten
Gäst

#89

2015-06-30 09:39

Jag har arbetat som Barnskötare i distriktet.
Därigenom har jag fått se barn som är sönderstressade, personal som "gått in i väggen", personal som gråter av trötthet, föräldrar som inte kan få lugn på jobbet pga oro över barnens situation.
Med andra ord så ser jag att de vuxna kring barnen gör ALLT för dem. Men inte har resurser att ge barnen det de behöver ha för att kunna ta till sej kärlek, kunskap, sociala regler, empati mm. mm.
Barnen kämpar för att överleva sin Stress och får i flera fall svårt att lita till vuxna som inte har den tid barnen behöver.
Att vid 2-5 års ålder inta en vuxens roll ( villket barn i stressade situationer ofta gör), är direkt skadligt i detta sammanhang. Utan att få vara Barn blir man inte hel som Vuxen.
FÖRSKOLAN BEHÖVER FÖRÄNDRAS....FÖR BARNENS SKULL !!!!!!!!!!!!

Denna post har tagits bort av personen som skrev den (Visa detaljer)

2015-06-30 09:47



Gäst

#91

2015-06-30 10:52

Jag har barn i förskolan i Hägersten-Liljeholmen

Gäst

#92

2015-06-30 16:15

förskolor i hela landet är utsatta för orimliga besparingar. investera i barnen

Gäst

#93

2015-07-01 10:38

Jag arbetar på en av dessa förskolor och jag förstår inte hur vi ska kunna ha en säker miljö för barnen om sparkraven genomförs.

Gäst

#94

2015-07-17 10:56

Jag är mormor till två barnbarn som drabbas. Dessutom har jag arbetat med barn sedan -70-talet och det har bara blivit sämre i form av fler barn i grupper och klasser och färre personal. Ska vi bygga ett bättre samhälle kan vi inte förstöra miljön och planeten och ge våra kommande generationer sämre förutsättningar än vad deras föräldrar fick. Tidigare var det 12 barn i syskongrupper och personal som trivdes. Man kan inte arbeta under stress och samtidigt vara pedagog. Hur tänkte ni? En konsekvensutredning går lika fort att göra som att ha ett möte med föräldrar och personal. OCH med förföräldrar som arbetat inom vård och omsorg och med vuxna som tar långsiktigt vuxenansvar. Vems idé är detta? De barn som inte får det de behöver under sin uppväxt kommer inte att ge någon det de själva inte fick. Man måste ha fått omsorg för att kunna ge omsorg. Man måste ha fått kärlek för att kunna ge kärlek. För att växa upp till en ansvarstagande vuxen måste man ha bemötts av vuxenansvar inte bara i hemmet, utan även på sin arbetsplats dagis, förskola och skola. Dessutom har man ju velat höja statusen på dagis och kalla det förskola. Som en garanti för högre kvalitet än bara tillsyn. Hur tänkte ni? Att man bara byter namn? Tydligen ska föräldrarna betala också utan att få någon leverans. Vad ger det för signaler? Vilket företag kan göra så? Utan att hamna bland nyheterna? "Betala för två, få ingen." Låter inte så lockande. Kommunen måste måna om sina barngrupper.

Kommunen måste se till de samhällskostnader som den här typen av lösningar medför. Alla inblandade kommer garanterat att ,må dåligt. Nationalekomiskt kommer det att få långt större konsekvenser än den planerade vinst kommunen räknar med att göra på detta helt usla förslag.


Gäst

#95

2015-07-19 19:48

Barn behöver resurser, trygghet och lekar, till utveckling! Lägg pengarna till klätterställning med stor rutchkana. Gungor! Aktraktiv gård!
Besparingarna kan sparas till det och ni tjänar in på detta!
Madde.



Betald annonsering

Vi kommer att visa annons för den här namninsamlingen för 3000 människor.

Läs mer...