Stoppa Airport Center i Sälen

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Stoppa Airport Center i Sälen.


Gäst

#51

2015-02-25 12:42

SKYNDA NU ATT FÅ SÅ MÅNGA SOM MÖJLIGT ATT SKRIVA PÅ. I morgon ska underskrifterna, petitionen och frågor lämnas in till kommunen. BRÅTTOM.


Gäst

#52 Re: BROTTOM?

2015-02-25 16:40

#51: -  

 Ja, skynda nu på och skäm ut er så mycket ni kan alla miljöpartister och bakåtsträvare! Tack och lov är ni inte så många längre men förhoppningsvis snart en rödlistad art.


Gäst

#53 Ingen brådska!

2015-02-25 17:08

Om man räknar antalet påskrifter hittills som skrivit på inom kommunen så blir summan 127 bakåtsträvare.

I och för sig "illa nog", men nu ska vi glädjas åt ytterligare ett VM GULD!

GRATTIS JOHAN OLSSON!!!

Denna post har tagits bort av personen som skrev den (Visa detaljer)

2015-02-28 17:01



Gäst

#55

2015-03-01 09:40

Det är livsviktigt att människor i bygden engagerar sig i långsiktig utveckling och motar bort kortsiktiga trend och vinstintressen. Lågkonjungtur och snöfattiga vintrar kan driva en flygplats i konkurs, kostnaden kan ödelägga kommunen. Snabbjärnväg kommer att vara enda rimliga lösningen.

Gäst

#56 Re: Långsiktig utveckling?

2015-03-01 11:16

#55: -  

 Ja men nu var det ju inte kommunen som skulle bygga och driva flygplatsen. Snabbjärnväg till Sälen, ja varför inte men hur i hela friden skulle detta gå att genomföra eftersom det inte ens går att få till den katastrofala vägsträckan Tandö - Bu. Till sist hur löser en ev. järnväg problemet med snöfattiga vintrar? Den turistort som satsar frammåt kommer att bli vinnare i en allt hårdare konkurens om turismen. Dessutom har flygplatsen en helt unikt läge mitt i fjällen med minimal störning.


Gäst

#58 Re: Insändare

2015-03-03 17:22

#57: - Insändare 

Jes! Här fick vi till sist beviset! Detta har jag misstänkt hela tiden. Det är politiker i Mora som gör allt för att stoppa Airport Center i Sälen. Likadant är det med ev. järnväg. Den ska också gå via Mora. Vad ska hända med ex. Malung i framtiden? Ska detta samhälle läggas i malpåse? Ni har en hel del att glädjas år i Mora men ni kommer aldrig att ha några fjäll. Håll er till erat Vasalopp!


Gäst

#59

2015-03-04 07:40

Var finns tanke på miljö och anpassningen till en hållbar utveckling? Hur länge ska vi leva över våra tillgångar och blunda för all exploatering.
Bengt Gustafsson Falun

#60 Re: Re: Insändare

2015-03-09 12:28

#58: - Re: Insändare 

 Jag är varken morapolitiker eller bosatt i Mora!

Men jag tänker på att vi måste börja besinna oss, och satsa på det klimatsmarta och det hållbara samhället .

Vi måste börja tänka nytt när vi gör våra satsningar där parametrar som klimat och hållbarhet får en större tyngd i besluten. 

Vi har redan passerat vad som är acceptablet ur klimat/hållbarhetssynpunkt. 

Ta och tänk till !

Vi kan skapa jobb med alternativt tänkande .


Gäst

#61

2015-03-10 07:58

Varför lägga pengar på flygplats när vägarna i norra delen på kommunen är urusla knappt att dom blir plogade.
En stolt bakåtsträvare!

#62 Mora - Sälen

2015-03-11 10:17

Om nu det är så viktigt att få en flygplats till Sälen - varför flyger inte fler då redan idag till Mora med 1 timmes transfer i buss? När jag flyger på charterresor har jag alltid haft minst en timmes transfer. Om ni som tycker att vi är bakåtsträvare som inte vill ha flygplats kan ge en siffra på hur många som flyger i dagsläget till Mora för att åka vidare för att turista i fjällen vore jag tacksam! Om ni sedan kan förklara för mig varför Idre flygplats inte fortfarande är i drift så vore det väldigt intressant att höra varför Sälens flygplats skulle fungera så mycket bättre. Trots att det byggs flygplats kommer de flesta att åka till fjällen med bil, så det vore väll bra att satsa på bilvägar först, kolla om intresse finns för flygresor via Mora & sedan kanske, satsa på flygplats...


Gäst

#63

2015-03-20 06:07

Flygplatsen är ett av våra största miljöproblem. Flygtrafikens koldioxid utsläpp är enorma. Varje dag startar och landar ca 50000-60000 flygplan på jorden. Om ca 20-30 år kommer vi inte kunna flyga mer eftersom oljan då är nästan Slut. Vad ska vi då med alla flygplatser.

Gäst

#64 Re:

2015-03-21 12:45

#63: -  

 Ja men va bra! Då har vi löst alla miljöproblem.  Ja tänk ändå vad en liten flygplats kan ställa till med!


Gäst

#65 Protesterande utbölingar

2015-03-21 13:11

Alla ni utomstående som skrivit på denna protestlista borde enl. min mening omgående folkbokföra sig i Malung-Sälens kommun och börja betala skatt här omgående. Era namn blir inte trovärdiga och räknas heller inte eftersom ni inte bor här. Miljömässigt är denna planerade flygplats ett piss i havet.


Gäst

#66 Re: Protesterande utbölingar

2015-03-21 16:45

#65: - Protesterande utbölingar 

Vaddå utbölingar! Det finns många som har hus uppe i Sälenfjällen, får inte de vara med och påverka? Det finns många som arbetar säsong uppe i fjället och har gjort så i över 10 år, men är skriven på annat håll, ska inte de heller får vara med och påverka? Det finns lastbilschaufförer som åker vägen ofta, de vill inte ha flygplats, de vill ha bättre vägar. Ska inte de få ha synpunkter och skriva på? Jag hoppas att vi lever i en demokrati där alla har rätt att uttrycka sin åsikt.

Om jag förstått rätt så gäller det inte bara miljö utan sättet på hur allt det här gått till och kommunens ekonomi.


Gäst

#67 Re: Re: Protesterande utbölingar

2015-03-22 13:24

#66: - Re: Protesterande utbölingar 

 Som  tidigare sagts är det inte kommunen som ska bygga och bekosta flygplatsen. Det trodde jag att dom allra flesta hade förstått.  Ja, vi måste även ha bra vägar till regionen men här går det väldigt trögt och det beror inte på flygplatsen utan ett fåtal protesterande personer i dalgången. Planer på airport center har pågått i många år och har godkänts i alla instanser. Varför har ni inte klagat tidigare? Jag förstår inte vad du menar med hur "allt det här gått till". Till sist, har du bättre förslag på hur vi skapar fler jobb i regionen så kläm fram med dom. Vi måste blir fler som betalar skatt här. De allra flesta som arbetar säsong på fjället betalar skatt i andra kommuner.


Gäst

#68 Re: Re: Re: Protesterande utbölingar

2015-03-22 14:35

#67: - Re: Re: Protesterande utbölingar 

 Kommunens dotterbolag som går med förlust ska dra fram vatten, avlopp och el. Sedan tar man lån som kommunen går i borgen för, och sedan när flygplatsen och köpcentret inte finns mera står skattebetalarna kvar med skulderna. Det är inte första gången i historien som det sker. Hur det har gått till? Det är ingen hemlighet att den här kommunen är full av folk som har sympatier till "de stora bolagen" på fjället. Till sist efterlyste du förslag på hur vi skapar fler jobb i regionen; Bygg 2+1 väg hela vägen från Vansbro till Sälen, Utmed vägen kommer nya företag likt affären i Äppelbo att dyka upp. Förlägg köpcentrat i Malung istället för på Mobergskölen, det skapar arbeten i Malung. Verka för att rusta upp Järnvägen ända upp till Sälen. Fler förslag finns men det här är inte rätt forum för att ta upp alla. Håller med om att vi måste bli fler som betalar skatt här, men det är i de centrala kommundelarna vi måste skapa jobben för att få folk att bosätta sig här. Inte på någon köl bakom fjället.


Gäst

#69

2015-03-22 18:07

Körde från Markaryd i Skåne till Malung idag.

Ingenstans är vägen så hårt trafikerad och så dålig som mellan Vansbro och Malung.

P-G Lima

#70

2015-03-26 09:46

Det är väl klart att vi ska ha en flygplats. Det skapar ju arbetstillfällen . Vad har det för betydelse ifall kommunen skulle gå in och betala, våra skatte pengar går ju redan till en massa onödiga utgifter som byråsen, hängbron, Vamas mm.  Det är väl inget argument att skylla på att Hjotronmyrar och kungsörnens häckningsplats ska bevaras. Och vad är det för fel på miljön. vem smälte bort inlandsisen som låg över dalgången och som var en kilometer tjock. Ska ni inte sätta stopp för vasaloppet också det är väl en riktig miljöförstöring med utsläpp från alla bilister som ska till och från tränings spåren och till tävlingarna samt alla spårmaskiner som åker runt i alla skid anläggningar i hela världen. Det blir ändå ingen ny väg då det även där finns  en massa motståndare. 

Lima

#71 Re: Re: Re: Protesterande utbölingar

2015-03-26 09:53

#67: - Re: Re: Protesterande utbölingar 

 ja. kommun chefen betalar heller ingen skatt i kommunen.


Gäst

#72

2015-03-27 16:14

För att rädda fjällmiljön!
micke

#73 Re: Hopplösa bakåtsträvare!

2015-04-01 22:39

#20: Limabo - Hopplösa bakåtsträvare! 

 Verkar som du har 0 koll på ekonomin i detta. Allt e bara glädjejalkyler. Har vissa av er lika stor hybris som partierna i lund som vill bygga spårvagn. Dim kalksr ixå alla som ifrågasätter för "bakåtsttävare". Se till så vägarna blir bätre där uppe först. Snart blir det omöjligt o ta sig fram utan Suv. Tror inte detta projekt har nån större påverkan vad gäller ökad turism. Och med den kostnad det blir för oss skidresenärer blir det inte speciellt dyrare o dra till en riktig anläggning, Alperna.

Amiralen
Gäst

#74

2015-04-02 11:45

Dumheter måste bemötas.  Hade varit klokare att satsa på en bas för örlogsfartyg vid Tisjön!


Gäst

#75 Re: Re: Hopplösa bakåtsträvare!

2015-04-02 14:53

#73: micke - Re: Hopplösa bakåtsträvare! 

 Förbannat bra skrivet. :)