Stoppa Airport Center i Sälen

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Stoppa Airport Center i Sälen.

Denna post har tagits bort av personen som skrev den (Visa detaljer)

2015-02-14 08:12


Denna post har tagits bort av personen som skrev den (Visa detaljer)

2015-02-14 08:32


Limdaling med framtidstro

#28 Ingen munter läsning här inte!

2015-02-14 08:54

Man får vara evigt glad att alla inte är lika stora pessimister som de flesta på denna sida. Då hade garanterat dalgången växt igen för länge sedan. Vad vill ni egentligen ha? Tomma ödegårdar, nerlagda skolor och affärer samt någon kvarvarande bitter pensionär, å så ni förståss "pessimisterna"blir ju garanterat kvar! Det ser verkligen bekymmersamt ut när  t.o.m egna företagare som lever på turismen skriver på dylika dödgrävarlistor.Ta er i kragen, kom ut ur eran trångsynta bubbla och börja leva!


Gäst

#29 Re:

2015-02-14 09:13

#25: -  

 Glöm det!!!

Även här är bakåtsträvarna med och stoppar alla försök som ex. Tandö-Bu

gt

#30

2015-02-14 10:14

Bygg vägar som går att åka på istället 


Gäst

#31

2015-02-14 11:46

Jag håller med dem som startat protestlistan

Gäst

#32

2015-02-14 14:12

Jag tror inte att det kommer att löna sig med en flygplats i Sälen, det blir bara dyra kostnader.

Gäst

#33 Re: Ingen munter läsning här inte!

2015-02-14 15:16

#28: Limdaling med framtidstro - Ingen munter läsning här inte! 

Verkar som du har skygglappar. Det finns många byar som inte har en affär. Flera skolor har redan lagts ner och tomma ödegårdar finns det gott om. En flygplats som inte lönar sig skulle försämra läget ytterligare.


Gäst

#34 Re: Re: Ingen munter läsning här inte!

2015-02-14 21:34

#33: - Re: Ingen munter läsning här inte! 

ok. skygglappar! Du däremot verkar ha dragit hela luvan över huvudet. Hur kommer man fram till att fler skolor och affärer läggs ner om man bygger ett flygfält som dessutom bekostas av näringslivet? Luktar miljöpartist lång väg vilket är det största hotet mot en levande landsbyggd.


Gäst

#35 Uppmuntrande tips till alla trångsynta Miljöpartister

2015-02-15 06:46

 

 Varför inte fråga snällt om ni kan får följa med någon forkörare till Röros Marknad.  Jag tycker detta är ett lovvärt och trevligt arrangemang. Tänk dock på att färden är ganska strapatsrik. Man får inget serverat av andra som ni alltid tar för givet. Det görs stora utsläpp av metangas under färden som förstör vårt klimat och framför allt tänk på att ”bromsklossar å bakåtsträvare” riskerar att få gå hela vägen hem.

 


Gäst

#37 Idioti eller framåtanda?

2015-02-16 09:26

 

Västerdalsbanan till Sälen  1928

Gick i graven 1961 verkställt av f.d.  kommunikationsministern och landsförrädaren Lars Pettersson (S) som inte kunde se någon lönsamhet med järnväg till (i dag) nordens största vintersportort.

Sälens Högfjällshotell  ( Johan Wilhelm Kluver 1936)

Vansinnessatsning ? eller.. Tycker mig höra hur tongångarna gick. Pessimister lär ha funnits redan då.

Jofa  (Jonssons Fabriker i Malung) Grundades 1926 av Niss Oskar Jonsson Malung

Företaget blev känt över hela världen.

Fiskarhedens Trävaru AB   (Olle Larsson)  (vinna  eller försvinna var måttot) idag ett av Sveriges största sågverk. Exporterar trävaror till hela världen och är i dag en av kommunens största arbetsgivare. Blev nyligen rekommenderad av kommunens miljönämnd (miljöpartister) att om möjligt försöka flytta företaget till annan ort!

Svenska Dansbandsveckan i Malung (Skapat 1986 av en liten grupp företagare från Malung)

(Första dansbandsveckan gick med förlust, I dag  över  50.000 besökare från hela norden.)

Mobergskölen Flygfält  Rörbäcksnäs ( ev. blivande Airport Center i Sälen)

Skapades  i början på 1970 talet av en liten grupp flygentusiaster från Rörbäcksnäs. Dessutom helt i avsaknad av startkapital.

Sixten Jernbergs Museum /Restaurang i Lima.  En nutida framgångssaga  skapad av Lima Besparingsskog. Kostnad 20-25 miljoner  (Hör och häpna! inte en krona från skattebetalarna)

Detta mina kära"miljöpartister" är bara ett axplock av vad människor med framtidstro och kreaktivitet kan skapa och som inte bara ropar nej! nej !nej!


Gäst

#38 Re: Idioti eller framåtanda?

2015-02-16 16:13

#37: - Idioti eller framåtanda? 

 Lars Petersson var generaldirektör för statens järnvägar och inte kommunikationsminister.


Gäst

#39 Re: Idioti eller framåtanda?

2015-02-16 18:52

#37: - Idioti eller framåtanda? 

 

Västerdalsbanan till Sälen 1928

Gick i graven 1961 verkställt av f.d. kommunikationsministern och landsförrädaren Lars Pettersson (S) som inte kunde se någon lönsamhet med järnväg till (i dag) nordens största vintersportort.

Ska vi inte då påverka (S) att återställa det man har ödelagt innan de hinner ödelägga resten av dalgången?

Sälens Högfjällshotell  ( Johan Wilhelm Kluver 1936) Vansinnessatsning ? eller.. Tycker mig höra hur tongångarna gick. Pessimister lär ha funnits redan då.

Det du har glömt var att det här skedde under djupaste depression.

Jofa  (Jonssons Fabriker i Malung) Grundades 1926 av Niss Oskar Jonsson Malung Företaget blev känt över hela världen.

Ja, Oscar var ett geni. Men det enda som finns kvar av det företaget är ett inaktuellt argument i miljökonsekvensbeskrivningen för flygplatsen.

Fiskarhedens Trävaru AB   (Olle Larsson)  (vinna  eller försvinna var måttot) idag ett av Sveriges största sågverk. Exporterar trävaror till hela världen och är i dag en av kommunens största arbetsgivare. Blev nyligen rekommenderad av kommunens miljönämnd (miljöpartister) att om möjligt försöka flytta företaget till annan ort!

Ja, där ser du vad vi har att göra med. Om vi får våra politiker att rusta upp banan till Fiskarheden i stället för att bygga ett ”luftslott” på Mobergskölen så kan ju bli riktigt bra för Olle.

Svenska Dansbandsveckan i Malung (Skapat 1986 av en liten grupp företagare från Malung) (Första dansbandsveckan gick med förlust, I dag över 50.000 besökare från hela norden.)

Ja, men om ni frågar dansarna så finns det inte en enda som vill ha en flygplats på Mobergskölen. Man vill ha en väg som inte gör sönder husvagnsekipagen på väg upp till Malung.

Mobergskölen Flygfält Rörbäcksnäs ( ev. blivande Airport Center i Sälen)Skapades  i början på 1970 talet av en liten grupp flygentusiaster från Rörbäcksnäs. Dessutom helt i avsaknad av startkapital.

Ett ”luftslott” skapat för mer än 5 år sedan som kommer att dra hela dalgången i fördärvet.

Sixten Jernbergs Museum /Restaurang i Lima.  En nutida framgångssaga  skapad av Lima Besparingsskog. Kostnad 20-25 miljoner  (Hör och häpna! inte en krona från skattebetalarna)

Ja, fattas bara att inte besparingsskogen skulle ge honom det erkännandet.

Detta mina kära"miljöpartister" är bara ett axplock av vad människor med framtidstro och kreaktivitet kan skapa och som inte bara ropar nej! nej !nej!

Miljöpartister?

Dalkullan

#40 Vart tar fjällvärlden vägen?

2015-02-17 08:05

Jag är född & uppvuxen i Sälen & driver verksamhet i Sälens by. Jag utnyttjar fjällvärlden relativt mycket under hela året, jag tycker om naturen, att kunna gå ut och vara helt ostörd ett par minuter & samla nya krafter. En flygplats för mig kommer att försöra denna otroliga fjällvärld vi har, trots att den ligger mot Rörbäcksnäs. De turister som jag livnär mig på är inte imponerade av en flygplats utan vill ha det samma som jag. En vacker fjällvärld.

Nya arbetstillfällen - vem ska ha råd att driva verksamhet där uppe? Vem ska betala hela driften av anläggningen? Kommer kommunen bli tvungna att bidra med pengar precis som de gör med andra anläggningar i dalgången? Malung-Sälens kommun ligger redan 26 miljoner  back... Jag undrar vad bara snöröjningen på vinterhalvåret kommer att kosta? Vatten, avlopp, vägar...

Om det byggs ännu ett köpcentrum i närheten av Sälen - vad händer med oss butiker i byn? Vill ni ha en helt uttömd by/dalgång & sitta och åka till dessa köpcentrum för att handla? Sälens by har det tufft redan nu, svårt att locka ner turister då allt finns på fjället. De som kommer med flyg kommer vi aldrig få se då busstrafiken antagligen inte kommer att gå ner till dalgången.

Finns det dessutom någon flygplats som går runt? Kommer denna flygplats att finansera sig självt? Om inte - vem får betala kalaset? Den sista frågan - vem kommer flyga hit?


Gäst

#41

2015-02-17 08:20

Det är bättre att använda pengarna till att rusta upp de flygplatser som redan finns t ex Idre och Mora och att rusta upp och bygga järnvägen från Borlänge via Malung till Sälen, Jag tänker på luftföroreningar när det gäller flyg. VAR KLIMATSMART!

Gäst

#42

2015-02-17 08:33

Jag har skrivit under för att jag vill inte att de ska tömma flygbränsle ut över våra fjäll och natur. Det är illa nog med miljöförstöringen och exploateringen som det är.
Gäst

#43

2015-02-17 15:42

Bara namnet visar ju vansinnet "Scandinavien Mountains Airport Center#

Bengt Gustafsson Falun

#44 Re: Hopplösa bakåtsträvare!

2015-02-18 09:22

#20: Limabo - Hopplösa bakåtsträvare! 

 Bakåtsträvare ! Ja,  jag vet inte det jag ! Det är väl mera att värna om den sköra fjällnatur vi har.

Jag tror mer på att satsa på den infrastruktur vi redan har, järnväg och väg,  som det finns stora underhållsoch utvecklingsbehov av . Dessutom vet väl vi att varje flygstol ger en enorm klimat/miljöpåverkan.

Att satsa på en flygplats i Sälenfjällen är att blunda för de väl kända miljö/klimat problem som flyget ger.

Bakåtsträvare, nja snarare att "se runt hörnet " så ser jag på detta . 

Jag tycker våra beslutsfattare i den här frågan bör tänka till en gång till.

Vårt samhälle bör styras upp i större grad vad vi gör med miljö/klimatpåverkan, och styra mot  det hållbara samhället våra resurser. 

Dessutom bör fjällregionen satsa på en hållbar fjällturism och det är inte att bygga flygplats för chartertrafik. 

 

Denna post har tagits bort av personen som skrev den (Visa detaljer)

2015-02-18 11:09



Gäst

#46

2015-02-18 11:11

 

”God ekonomisk hushållning ur ett finansiellt perspektiv, innebär bland annat att varje generation själv måste bära kostnaderna för den service som den konsumerar. Detta betyder att ingen generation ska behöva betala för det som en tidigare generation har förbrukat”, så står det på kommunens hemsida.

 

Pilot

#47 Miljöparasiter !

2015-02-18 18:10

Det verkar som om våra "klimatarbetare" inte har en susning om vilken påverkan sveriges utsläpp av olika växthusgaser har.  Varför talar man alltid om hur många tusentals ton som vårt lilla land släpper ut i atmosfären. Det kallas skrämselpropaganda. Efter en meil-kontakt med miljöpartiet på frågan varför man inte använder utsläppssiffror i procent istället, vilket borde låta mycket snällare för allmänheten.

Själv känner jag till att siffran är omkring  0,1%.  (Alltså 1 tusendel av de globala utsläppen).   Svaret jag fick var ju faktiskt att den siffran också stämde men kunde upplevas som midre farlig för folket. Otroligt !     Hur kan man medvetet undanhålla en så viktig information som så många begär att få veta. Om vi nu alla ska arbeta för att minska vår utsläppssiffra, vad är då målet ? Ska vi försöka klyva nollan ??  Lägg omedelbart ner ett sådan bakåsträvande parti, som Miljöpartiet.  Hittills har det inte framkommit något glädjande ens inför ett val !!

Siffran 0,1% innefattar även all flygtrafik över svenskt luftrum !

När det gäller fjällvärlden så blir nog flygtrafiken den minst störande.

Det viktigaste för Sälenflygplatsen är väl att Malung-Sälens kommun friskriver sig från alla ekonomiska stödåtgärder när det gäller driftkostnader och annat som skulle kunna uppstå.

Driftkostnaderna för en flygplats i den här klassen är givetvis enorma.

 

 

Petitionsförfattarna

#48 Ytterligare påskrifter

2015-02-19 08:33

Ytterligare 39 påskrifter.

Alla som vill är välkomna att göra som den här aktiva pensionären som på eget initiativ kom in med den här listan.

Petitionsförfattarna

#49 Lista

2015-02-19 15:18

Vi får så mycket frågor om att lägga ut listor, så här kommer en lista att skriva ut.

Ni kan lämna listan till vem som helst av oss så ska vi ta väl hand om den. :)


Gäst

#50 Framåtanda!

2015-02-20 06:38

Grattis!!! Stina Nilsson och grattis till hela Malung-Sälens kommun. Här ser vi resultat på målinriktning och framåtanda.