För ett bättre schema!

Vi undersköterskor på Evelid har tidigare haft möjlighet att påverka vår arbetstid både genom aktiv schemaläggning, diffning och dialog med chefer. Nu när kommunen beslutat att ett nattarbetspass SKA vara 9 timmar/pass påverkar detta möjligheterna till en aktiv schemakultur både för dag- och nattpersonal. Det finns ett EU direktiv som säger att längden på ett arbetspass får inte överstiga 13 timmar inklusive rast. Idag ligger ett nattpass på 10,25 timmar.

Vi vill genom denna namninsamling öka personalens möjlighet till inflytande över schemat igen genom att;

* istället för att korta ner nattarbetspassen vill vi öka dem till 11.25 timmar/ pass. Det ger betydligt större möjligheter för ett hållbart schema eftersom nattpersonalen slipper fler omställningar mellan jobb och ledig tid. Med 9 timmars nattpass krävs två extra nätter på ett 6-veckors schema vid 100%. Dagpersonalen får sin dygnsvila på 11 timmar mellan kväll och dag tur. Det möjliggör för personalen att kunna påverka sitt schema genom en fortsatt aktiv schemakultur.

* låta verksamhetens behov styra antalet lediga dagar under en schemaperiod med ett lägsta tillåtet antal lediga dagar. Att lätta på våra spelregler kring antalet lediga dagar främjar både arbetsmiljö, arbetsmoral och individuella behov.

* vi fortsätter med 2 helger/ personal på en 6-veckors schemaperiod. Detta för att bevara den kompetens som finns inom undersköterskorna på Evelid och minska risken för uppsägningar från personalens sida då arbete varannan helg inkräktar för mycket på ledig tid och möjlighet för ett  socialt liv.

Känner personalen att de kan påverka sin arbetstid och schemaläggning mår personalen bättre och utför ett bättre arbete.

Dessa påhitt drar med sig svårigheter kopplade till både barnomsorg och kollektivtrafik. Blir en ökad miljöpåverkan när det blir fler arbetspass/anställd. Vi anställdes inte under dessa förutsättningar!

Skriv under och visa ditt stöd!

Evelids undersköterskor    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Evelids undersköterskor lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.