Stoppa Asylboende Hinsholmskilen

Tack för engagemang, läs gärna nedan och hjälp oss att sprida informationen. Du är välkommen till att skriva under oavsett var du bor.

Göteborgs kommun planerar att bygga boenden för ca 300 nyanlända och flyktingar på Hinsholmskilen i Långedrag. Platsen som det ska byggas på är ett mycket kustnära område med ett rikt natur- och djurliv, ett rekreationsområde med närliggande badplatser. En plats för alla göteborgare som man tidigare aldrig tillåtit någon typ av byggnation på. Det är det enda kvarvarande gröna plätten som finns i ett annars mycket tätt bebyggt område och platsen används flitigt av bla boende, dagis, skolbarn och turister. Göteborgs stad har som vision att alla stadsdelar ska ha gröna ytor till allmänhetens nytta och detta ska givetvis gälla även boende i Älvsborg.

Vi har startat en namninsamling för att vi vill att staden ska DRA TILLBAKA FÖRSLAGET med asylboende på Hinsholmskilen, då det inte är genomarbetat och är problematiskt för de nyanlända, de boende och för en hållbar stadsutveckling. Stora temporära enheter av modulhus/baracker segregerar mer än de integrerar.

Vill man ha en hållbar stadsutveckling och smart integration måste man ta hänsyn till de regler, förordningar och målsättningar som redan idag existerar för Västra Göteborg. Göteborg behöver riktiga, permanenta bostäder för alla, studenter, familjer, äldre och flyktingar. Staden bör ta bostadskrisen på allvar och inte lösa den genom att bygga extremt dyra baracker på ytor där bostadsbyggande sedan tidigare är förbjudet.

Hinsholmskilen är en plats som man aldrig tidigare eller i framtiden hade gett bygglov på dels pga av att det är en gammal deponi ”fyllet” från 60/70 talet. När man rev stadsdelarna Haga och Annedal kördes osorterat material från de gamla husen och tippades i Hinsholmskilen. Detta övertäcktes sedan med jord. Staden lovade då att området aldrig skulle bebyggas och där skulle enbart disponeras för lek- och sportaktiviteter. Deponin är klassad i GR's avfallsplan 2020 som en 3:a (mindre risk) och saknar kontrollprogram för läckage. Man har också ifrån stadens sida tidigare sagt nej till ett seniorboende, likaså när man i höst (2016) planerar att riva Nya Långedragsskolan hade skolan med Hinsholmen som en tänkbar plats för baracker men hade fått nej för att markförhållandena bedömdes vara för dåliga för att bygga/ställa baracker på.

Hur har man tänkt med integrationen? Det är inte för de ensamkommandes bästa att "klumpa ihop" så många barn och unga vuxna eller nyanlända familjer med olika behov och olika livsöden i bagaget i samma boende. Sverige har en praxis att HVB-hem och andra stödboenden ska vara mindre och hemlika boenden där barnen kan få det stöd och vård som de behöver. Avvecklingen av stora institutionsboenden påbörjades under 1970-talet -vill kommunen verkligen tillbaka till institutionsboenden som tar oss tillbaka till 1950-tal?

Ur integrationssynpunkt är den föreslagna platsen kontraproduktiv. Det är främst ensamkommande unga som ska bo på platserna. Majoriteten är pojkar/män i övre tonåren och de ska gå i gymnasiet. Göteborgs gymnasieskolor ligger i centrum så det är "inne i stan" som de ensamkommande unga kommer att gå i skolan, få nya vänner och nya kontakter. De geografiska platserna rimmar illa med Göteborgs Stads Barnkonsekvensanalys.

Självklart skapar denna typ av förslag social oro och sociala risker. Listan kan göras lång av den information som vi dagligen ser på TV och läser i tidningar och sociala medier om incidenter i anslutning till boenden. Självklart påverkar det här oss invånare som blir rädda och oroliga för våra barn och familjer. När det skapas en social obalans (med en så stor tillströmning av framför allt unga män/ pojkar) ökar de sociala riskerna och därigenom den sociala oron. Och den bör tas på allvar.

Ur ett ekonomiskt perspektiv så har det framkommit att det är mycket dyrare och sämre att bygga temporära boenden än permanenta boenden. Göteborgs kommun planerar en investering på ca 1,5 miljarder kronor på en temporär lösning när behovet egentligen är permanent. Göteborg har bostadsbrist och det är många målgrupper som behöver en bostad nu och i framtiden. De nyanlända ska givetvis inte heller ha förtur till några av de mest attraktiva områden som finns i hela Göteborg där många av våra äldre och bostadslösa studenter gärna skulle vilja bo.

Processen med boendet i sig har varit mycket konstig och totalt respektlös mot boende i stadsdelen- att presentera ett sådant här förslag via media utan att på något sätt att göra någon ordentlig analys eller involvera familjer och personer i området som kommer att beröras. De allra flesta vill hjälpa flyktingarna men myndigheters respektlösa väg fram i detta ärende skapar uteslutande den helt motsatta effekten.

Att myndigheterna väljer att anpassa sina behov runt all lagstiftning som gäller för alla andra inklusive alla initiativ avseende eg äldre eller ungdoms/student boende skapar inte en långsiktighet.

Vi finner detta fullständigt oacceptabelt och inte värdigt en demokrati. Vi anser att hanteringen av den planerade byggnationen tyder på ett häpnadsväckande förakt för både de närboende och andra berörda.

Med vänlig hälsning,

Mycket oroade boende i Älvsborg