Garageplatser Bostadsbolaget 2023

Kontakta namninsamlingens skapare

Svar från Bostadsbolagets VD angående namninsamling 231119

2023-11-20 10:14:24

Tack för ditt mejl. Jag är medveten om att vi är i gång med att införa tillståndsparkering i Eriksberg och så även i andra områden. Jag förstår att detta kan innebära oro för en del av er hyresgäster, samt att det i samband med en sådan här förändring kan uppkomma frågor som vi givetvis försöker svara på.

Göteborgs stad har i miljö och klimatprogrammet som mål att biltrafikens andel ska minska och att elektrifieringen ska öka. Det ger oss som allmännyttigt bostadsbolag få möjligheter för att utöka antalet parkeringsplatser i ett område. Vi behöver således hitta smarta lösningar såsom möjligheten till samutnyttjande, för att hantera nya behov som t.ex. laddplatser, bilpooler etc. på de befintliga parkeringsytor och platser som vi redan har, i syfte att både tillgodose våra hyresgästers behov samt sträva mot målen som staden satt upp.

För just Eriksberg är det behovet av elladdningsmöjligheter i garaget som föranlett att vi behöver börja samnyttja parkeringsplatserna, för att kunna bygga ut laddinfrastruktur på ett ekonomiskt hållbart sätt. Genom att införa tillstånd på samtliga parkeringsplatser så uppstår en flexibilitet där vi kan erbjuda laddplatser till de som önskar, men fortfarande samma antal parkeringsplatser för de som inte är i behov av elladdning.

Därför behöver vi frångå de fasta parkeringsplatserna så att fler kan ladda men vi behöver däremot inte minska antalet hyresgäster som kan parkera i garagen. Detta är alltså anledningen till att vi inför tillståndsparkering i Eriksberg under andra delen av nästa år.

Vi har försökt/försöker att besvara frågor och tydliggöra orsaken och nyttan med denna förändring av parkeringsform. Det sker via information i trapphus och garage, frågor och svar på vår hemsida (där vi också utvecklat svaren efterhand), informationsbrev i utskicket av avtalsuppsägningar och nya avtal, samt i dialog via mejl och telefon in till kundservice. Ni kommer att få mer detaljerad information om hur själva införandet kommer att gå till rent praktiskt, i god tid innan det sker.

Vi är tacksamma för din återkoppling och kommer att se över hur vi kan bli tydligare i vår kommunikation när vi fortsätter införandet av tillståndsparkering i andra områden.

Bästa hälsningar,

Pontus Werlinder

vd, Bostadsbolaget

Grace Berg

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.