Politiker och tjänstemän måste ta sitt ansvar!

Kontakta namninsamlingens skapare

Ny viktig petition - Sveriges ledande politiker vill skapa undantag i Plan- och Bygglagen

2016-07-08 07:02:02

Stort tack för att du skrev på petitionen om att politiker och tjänstemän måste ta sitt ansvar!

Nu har Sveriges Regering stött på motstånd från sina medborgare som inte vill bli överkörda vid utplacering av modulhus för nyanlända. Därför avser Sveriges Regering skapa undantag i Plan- och Bygglagen för tillfälliga byggnationer för att snabbt kunna bygga modulhus utan att genomgå sedvanlig handläggning.

Lagarna finns för en anledning, att säkerställa rättigheter och skyldigheter avseende byggnation, att skapa undantag är inte vägen fram att lösa denna utmaning. Det finns inga genvägar till ansvarstagande. Vi har därför skapat en ny NATIONELL petition för att motsätta oss dessa nya undantag. Skriv gärna på och dela.

sveriges_ledande_politiker_-_ta_ansvar_inga_undantag_vid_byggen

www.taertansvar.nu

Flysta/Sundby/Bromma-bor

2016-05-26 07:41:29

Tack för att du visat ditt intresse för vår gemensamma sak. Nu har bygglovsansökan lämnats in och vi har nu möjlighet att protestera mot detta.

Motsättningar måste skickas in!!
Gå in på www.taertansvar.nu för mer information.

År 2000 ville staden bygga flyktingbostäder på Ödetomten (och två andra platser runt staden). Antalet bostäder var inte i närheten av lika många som planeras byggas idag och boende i området protesterade. Det inkom hundratals protester från boende, både egna skrivelser men även många i ”mall”-format. Bygglovsansökningen drogs då in med motiveringen ”Det har nu inkommit så mycket protester till SHIS att det inte är lönt att fullfölja projekten”.

Det är alltså MKT VIKTIGT att så många som möjligt skriver motsättningar.

1. Öppna ett nytt mail
  2. Ange mottagare: byggfragor.sbk@stockholm.se
  3. Använd nedanstående mall, anpassa, tag bort eller lägg till punkter efter din egen åsikt.
  4. Ange namn, eventuellt fastighetsbeteckning samt adress (ersätt den gulmarkerade texten).
  5. Ange i ämne: Motsättning mot bygglovsansökan för Råcksta 1:21 med diarienr 2016-08223 inlämnad den 2016-05-11
  6. Tag bort denna beskrivning (all text ovanför rubriken ”Motsättning till bygglovsärendet med diarienr 2016-08223 inlämnad den 2016-05-11”)
  7. De dem diarieföra motsättningen.
  8. SKICKA

Nedanstående skickas till byggfragor.sbk@stockholm.se

Härmed motsätter jag (Namn , fastighetsbeteckning) mig mot den inkomna bygglovsansökan men diarienr 2016-08223.

• Tidsbegränsade bygglov kan inte ges om behovet är långsiktigt. Mycket talar för att bostadsbehovet i grunden är långsiktigt i tillväxtregioner

• Bygglovsansökan är ej komplett, det saknas risk och konsekvensanalyser, det saknas markanalyser osv.

• Tidsbegränsat bygglov kan ej användas för att undgå planändring för åtgärder av mer eller mindre permanent karaktär som strider mot detaljplanen och inte kan betraktas som liten avvikelse. Jag anser att behovet av bostäder inom Stockholm ej kommer att minska och därför kan det inte byggas bostäder med temporärt bygglov.

• Ett tidsbegränsat bygglov ej kan ges då tillfälligt bygglov endast kan ges för en byggnad eller anläggning som ska uppföras på ett sådant sätt att det är såväl praktiskt som ekonomiskt orimligt att riva den efter några få år. Jag motsätter mig detta då det inte kan anses ekonomiskt rimligt att riva detta efter några få år.

• Jag motsätter mig uppförandet av modulhus pga av grov begränsning av den gröna korridoren som länkas samman med Nälstastråket samt Bällstaån.

• Jag motsätter mig uppförandet av modulhus pga utebliven information från beslutsfattarna kring hur man har planerat att integrera dessa två nya kvarter i områdets redan befintliga ekosystem.
    -          Uppförande av tillfälliga bostäder i modulform förutsätter tidsbegränsade bygglov. Då tanken är att tillföra dessa bostäder i tillväxtregioner med redan idag stort bostadsunderskott och där bostadsbehovet förväntas växa över tiden, förefaller det tveksamt om argumentationen för ett tillfälligt behov är förenligt med nuvarande lagstiftning.

• För att en kommande avveckling ska bedömas vara trovärdig bör det redan i bygglovsansökan redovisas varför bygglovet behövs bara under en begränsad tid och hur avvecklingen ska gå till.
    -          I bygglovsansökan saknas redovisning om varför det skall vara ett tillfälligt bygglov
    -          Jag anser att avvecklingsplanen EJ uppfyller dessa krav, det finns ingen tid, den nämner återfyllnad men det är mycket mer än så som det måste tas hänsyn till, marken är idag en våtmarksäng med upp till 20 meter lerbotten. Det kommer att krävas omfattande markarbeten med pålning och dränering innan någon bebyggelse kan ske.

Namn Adress Telefon

Tack för allt ert stöd!

Gå in på www.taertansvar.nu för att ladda ner dokument för motsättning.

Flysta/Sundby/Bromma-bor

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.