Sveriges ledande politiker - ta ansvar! Inga undantag vid byggen


Gäst

#1

2016-07-07 13:30

Jag skriver mer än gärna under denna namninsamling eftersom det är djupt orättvist att gynna en viss typ av byggande framför studentbostäder, ungdomsbostäder, men även bostäder för pensionärer, äldrevård, vanliga människor och våra sedan tidigare hemlösa medborgare som hamnat snett här i livet och behöver någonstans att bo.

Att politiker i princip oemotsagda kan placera modulbostäder för nyanlända missgynnar de boende i berörda områden som i framtiden inte ens kan motsätta sig byggplaner eller påverka omfattningen. Det blir ett slags lotteri med en stor negativ vinst som delas ut här o där. Fula byggnader, färre grönområden och större otrygghet leder självklart till en slakt av fastighetsvärden.

Vi accepterar redan att större delen av vår lön går direkt till kommun, stat och landsting samt att allt vi köper har moms, men detta lagförslag kommer ge några få politiker makten att sänka fastighetsvärden med miljontals kronor för familjer boendes i närheten. Det är helt absurt och kommer leda till ännu större segregation där vissa områden med styrande politiker skyddas från påverkan, medan andra blir riktiga förlorarområden.

Gäst

#2

2016-07-07 13:54

politiker har hitintills inte tagit sitt ansvar. Kan man hoppas på ändring????

Denna post har tagits bort av ansvarig för petitionen (Visa detaljer)

2016-07-07 14:41



Gäst

#4

2016-07-07 16:18

För att politikerna i Sverige just nu agerar i ren panik istället för att se till långsiktiga lösningar. Detta gynnar varken Sverigefödda eller nya svenskar och spelar SD (och andra mindre nogräknade organisationer) rakt i händerna och skapar en ohållbar situation där man anses vara antingen en person med öppet sinne eller tokrasist. Inget mellanläge beaktas..

Gäst

#5

2016-07-07 18:14

Går detta lagförslag igenom så är det en första nedmontering av rättsstaten. Att politiker ska ha rätt att fatta beslut om temporära byggnationer utan att detta ska kunna överklagas till juridiskt kunniga personer är fullständigt absurt. Det kommer dessutom öppna dörrarna för korruption och regeltänjning.
Alex

#6

2016-07-07 19:54

Lagändringar som öppnar upp för stat och kommun att fatta ännu fler beslut utan att ens behöva ta en dialog med medborgarna samt fråntar medborgarna alla tänkbara möjligheter att göra sig hörda kan bara leda i en riktning. Korruption och maktmissbruk. 

Hela forna Östeuropa var uppbyggt på EXAKT samma sätt. Gick sådär....

Låt inte detta ske i Sverige.

Det jag har sett och lärt mig de senaste månaderna är att vi inte längre har demokrati i vårt land men vi har fortfarande möjligheten att göra oss hörda, har rätt att ta del av information (även om man från stat och kommun försöker gömma den) och att det fortfarande finns lite juridiska rättigheter. Men demokrati genom "folkvalda"...HAHA!! En skymf. Mitt politikerförakt är på topp! Lögnare och opportunister allihopa.

Vissa är värre än andra då de utger sig för att vara på "de svagares sida" men deras beslut drabbar just dessa "svagare" hårdast och dessa politiker som är emot "kapitalister som ska tjäna pengar på arbetarnas ryggar" är de som tjänar mest och höjer sina egna löner mest. 

Nu måste vi, FOLKET visa var vi står och vad vi tycker innan det är försent. Det är inte tillräckligt att bara visa detta vid nästa val!! Gör det nu!! 

Tack för mig! 

Mvh,

Alexander

Anette
Gäst

#7 Ta Ert Ansvar

2016-07-08 04:32

Jag har fått ett rejält uppvak där olika spelregler gäller. Sverige kan liknas allt mer vid en Diktatur. Vi är många som på olika sätt försökt med alla medel påvisa ohållbarheten kring modulhusen, dess orimliga kostnader, när de dessutom placeras mer eller mindre på otillgänglig mark. Möten och brev till politiker och dess tjänstemän.

Man har helt struntat i förebyggande riskanalyser, varken för hälsa, miljö och inte minst hållbarhet och ekonomi. Man har heller inga proffessionella handlingsplaner.

Särskilt viktigt då vi är levande varelser som istället borde förvaltas väl, inom ovanstående områden. Vi värnar mänskliga rättigheter! 

Djupt tragiskt är att dessa okunniga och mindre proffessionella politiker "stänger av" och kör sitt egna race.

De styr vårt land med järnhand  och handlar hela tiden i "panik" och tar därmed dumdristiga beslut som kostar Sverige orimliga miljarder.

Pengar som du och jag har betalt via skatter. DVS våra pengar! Inte Deras Ansvar!
Trots att de har fel!


Så pass illa, så att det vore säkrast att avsätta flera av dem utan fallskärmar och istället välja in kompetenta politiker och tjänstemän.

Återinför Tjänstemannaansvaret som avskaffades 1974!

Ta Ert Ansvar

(taertansvar.nu)

 


Gäst

#8

2016-07-08 05:45

Skrev på för att det är viktigt att alla "spelar" efter samma regler, vi lever inte i en diktatur där folk kan bli "överkörda" av okunniga makthavare

Gäst

#9

2016-07-08 06:47

I vår demokrati ska medborgarna bli lyssnade o respekterade för ett stabilt samhälle

Gäst

#10 Re:

2016-07-08 06:50

#8: -  

 Sorgligt nog är det just det vi gör, lever i en diktatur. Vi blir överkörda och våra makthavare är väldigt okunniga och skrämmande empatilösa. I tex Stockholms kommun jobbar de mot målet "Stockholm är en demokratisk stad" som de, på högst diffusa grunder, själva anser att de uppfyllt. Men allt som skrivs är inte sant. 

/Camilla

Camilla
Gäst

#11

2016-07-08 07:50

Därför att jag anser att demokrati bör återinföras i Sverige. Politiker och tjänstemän agerar som om Sverige vore deras att göra vad de vill med. Vad är ett samhälle värt när dess invånare inte kommer till tals, när tuffa beslut som fattas över våra huvuden inte motiveras, när en efterfrågad dialog med förklaringar nonchaleras? Obekväma beslut kommer inte uppskattas av alla. Men, politikerna MÅSTE kunna stå för sina beslut, sin ideologi, och redogöra för de underlag besluten baseras på. Dvs ta ansvar för sina beslut. Kan man inte göra detta, vilket varit fallet i Stockholm nu under våren sedan placeringen av modulbostäder offentliggjordes, har politikerna ingen legitimitet.

Jag vill uppmana invånare i alla kommuner att mer aktivt använda sig av ex insynsverige, el liknande, där man kan läsa kommunens rapporter och få en bild av vad som pågår. Inte förlita sig på mediers högst selektiva rapportering. I Stockholm ex, är placeringen av dessa moduler kopplade till skuggmålet "Ett demokratiskt hållbart Stockholm". I rapporter, skrivna av "oberoende forskare" framgår att vägen för nyanlända in i vårt samhälle inte längre är arbete, utan kontakter. De föreslår därför en inskränkning av ekonomiska bidrag till, som de skriver "medelklassens idrottsföreningar" som de anser inte arbetar tillräckligt för mångfald och integration, och istället prioritera föreningar med uttalade integrationsmål. De vill stävja sociala grupperingar där "lika barn leka bäst" och premiera överbryggande arbete. Bättre integration är inget att kritisera, men är det rätt väg att gå att inskränka andra föreningars bidrag där fel personer möts? Ska de styra vilka vi träffar? Men varför ta upp detta här? Därför att de istället tror på kontaktytor där olika grupper träffas, ytor baserade på "plats och rum", vilket, som de föreslår, hyres- och bostadsrättsföreningar är.

I Stockholm placeras dessa moduler just i dessa politiskt motiverade områden, trots orimliga kostnader för grundläggningsarbeten mm.
Flyttkedjor anses bra, gärna långa som skapar stor rörlighet på marknaden. Detta resonemang återfinns i dokument från flera kommuner, alltså inte en Stockholmsfråga. Man diskuterar hur man kan skapa "incitament" för boende att flytta, så att dessa flyttkedjor skapas. Ett incitament för mig är att få 400 ensamma män vid min busshållsplats. Vem ska bestämma var ni ska bo?

 

Camilla

Someone

#12

2016-07-08 11:13

jag studerar i Sverige nu. Jag kommer ifan ett NON-EU land. Två år innan Sverige var fredlig. Men det bli dåligt.

These days I heard some insulting and raped affairs happening in Sweden, which made me uncomfortable. Honestly, more refugees won't contribute to the economy of Swedish society. In contrast, their accomodationexpense will be covered by your tax, which was supposed to be used in improving your guys's medical treatment and kids' education system. However, for their own good, politicians wanna their public image. They don't give a damn on you or your kids. 

Let me tell you what will happen to Sweden:

1, refugees cannot find a job, then they live on all tax you pay(80%)    2, refugees took the jobs in the restaurant, supermarket IKEA ect, leave more and more swedish jobless. (20%)

Your pension? you really think you will get your pension back when your r old enough? Come on ~ 

 

I don't object to the fact you swedish should take care of them for a while. But not all of them have appreciation and the capacity of sweden is not high enough to accept more refugees. And rich people could imigrate to USA. so the middle class will definately suffer from what the politicians decide. 

 

 

 


Gäst

#13

2016-07-08 12:02

Politiker måste börja ta ansvar!

Gäst

#14

2016-07-08 14:07

För att det är vansinne att placera så många män på så liten yta utan att tro att det påverkar omgivningen ur ett trygghetsperspektiv. att placera så många män på ett och samma ställe kommer inte leda till någon form av integreration, de kommer tvärtom att segmenteters i ett omfattande utanförskap under dessa gettoliknde förhållanden utan förankring i det svenska samhället

Gäst

#15

2016-07-08 15:17

sveriges ledande politiker ta ansvar! inga undantag vid byggen!

Gäst

#16

2016-07-08 15:36

För att jag tycker att förslaget om avsteg från nuvarande plan- och bygglov för vissa typer av boenden har för stor inverkan på medborgarnas hela livssituation för att frågan ska kunna avgöras mellan två val. De politiker och partier som står bakom förslaget bör gå till val med det 2018. Då får vi medborgare möjlighet att visa om vi vill ha det så eller inte.

Gäst

#17

2016-07-08 20:38

Har våra politiker verkligen gjort sig förtjänta av ännu mer makt....?
Carl

Gäst

#18

2016-07-09 07:50

Jag tycker man skall ha en hållbar plan för integration. I dag görs gamla hotell och hus om för att ta emot flyktingar och placeras just där för att det är tomt, med utan tanke på hur man skall kunna integrera dom i det svenska samhället vilket resulterar till de problem som oftast uppstår vid dessa ställen vilket man lätt kan se på de enorma Polis resurser som går till att hålla ordning och lösa problem i dessa grupp boenden.

Gäst

#19

2016-07-13 09:59

det har gått för långt

Gäst

#20

2016-07-13 11:00

Det funkar inte att bara köra över nuvarande invånare. Det blir inte bra för någon, helt enkelt fel ingång.

Gäst

#21

2016-07-13 15:01

Jag vill inte konfilikt mellan boende och flyktingar,detta är fel att bygga modullhus i området som folk vill inte.politikerna förstår vad som kommer att hända .


Gäst

#22

2016-07-13 15:08

Hur kan man överklaga ??

 


Gäst

#23

2016-07-14 10:55

Bostadsminister Peter Eriksson " MP"  Hur kan du acceptera modul hus i Beckomberga-Bromma i 

sankmark och förstöra naturen ?

Gäst

#24

2016-07-14 13:51

Nu har vi tre veckor på oss att överklaga. Vem ordnar advokat m.m? Vart kan jag swisha pengar för att hjälpa till?

Fastighet: Råcksta 1:21

Stadsdel: Flysta

Beslutet avser: Bifall för Nybyggnad, tidsbegränsat lov