Sveriges ledande politiker - ta ansvar! Inga undantag vid byggen

Sveriges ledande politiker och tjänstemän måste ta sitt ansvar - Nej till undantag i Plan- och Bygglagen

Tack till alla som valt att engagera sig och dela gärna denna namnlista och skriv under med oss. Oavsett var du bor och vilken kommun du tillhör måste ledande politiker och tjänstemän börja ta ansvar för den situation som Sverige befinner sig i och hitta hållbara lösningar för boende som är acceptabla för såväl nyanlända som svenskar. Detta är partipolitiskt och religiöst obundet.

Detta är en namninsamling med anledning av att Sveriges Regering avser skapa undantag i Plan- och Bygglagen för tillfälliga byggnationer för att snabbt kunna bygga modulhus utan att genomgå sedvanlig handläggning. Se artikel i SvD den 7 juli, 2016. lagandring-om-flyktingkvarter-overvags/om/flyktingarna-och-bostadsbristen

Motsättningen är inte ett uteslutande av nyanlända, utan att belysa problematiken och det bristande ansvarstagande som våra politiker och tjänstemän i Sverige visar i denna viktiga fråga.

Deras förslag på undantag betyder bl.a. att:

·         Du kommer inte att ha möjlighet att påverka eller överklaga beslut kring boenden nära dig. Detta gäller oavsett vilken boendeform du har idag. Är du, till exempel, närmaste granne med ett tilltänkt boende så är du helt rättslös.

·         Myndigheterna behöver ej längre ansöka om bygglov för tältläger eller flyktingboenden på statligt ägd mark.

·         Detaljplaner för mark, dvs hur ett område får bebyggas, kommer inte längre att beaktas. Denna mark kan istället att bli attraktiv för icke bygglovsenliga flyktinganläggningar.

·         Myndigheterna kan köpa upp ett befintligt bostadshus och göra om det till flyktinganläggning utan krav på bygglov.

·         Platser som tidigare inte ansetts vara möjliga kommer att kunna bebyggas. Exempel på detta kan vara etablerad parkmark, i hjärtat av villaområden, på sport/frilufts-ytor mm.

·         Företag kommer inte längre kunna bygga/expandera på statlig mark på samma villkor som myndigheterna. Konsekvensen av detta kommer att bli mindre bebyggelse av bostäder för exempelvis hyres- och bostadsrätter då dessa platser kommer kunna vara vigda åt flyktingboenden.

Jag motsätter mig dessa förslag om undantag och vill istället att ledande politiker och tjänstemän tar sitt ansvar för att skapa hållbara lösningar inklusive förebyggande risk- och konsekvensanalyser för byggnationer med avseende på kvalitet, kostnad, miljö, integration, hälsa, skolresultat/lärande och trygghet för såväl boende som nyanlända.

För vidare information gå in på www.taertansvar.nu
Vid kontakt skicka ett mail till:
flystasundby@gmail.com.

Stort tack.