Vi vill kunna se: Alla vi barn från filmerna

Ni kom väl inte hit utan att glömma att prenumera på oss? ;) Gå i så fall tillbaka till Youtube och klicka på Prenumerera-knappen.

Under 4 års tid gjorde jag (Amanda) och min kompis Elinor en dokumentärserie om gamla barnskådespelare från filmer som: Barnen från Frostmofjället, Karlsson på taket, Bullerbyn, Lotta på Bråkmakargatan, Kan du vissla Johanna, Saltkråkan, Rännstensungar och många fler svenska klassiker. Vi ville med vår dokumentär förmedla hur det är som barn att växa upp i unika situationer, hur man blir påverkad av det resten av livet och valde därför våra kära barnskådespelare som vi alla känner till.

För oss har det varit vårt största projekt någonsin. Vi har satsat vår själ på att genomföra detta projekt utan en krona i budget och med våra fina barnskådespelare som ställt upp helt frivilligt på detta. Ett fåtal människor har sett hela vår dokumentärserie men de få som gjort det som jobbat inom film i 50 års tid har gett oss så otroligt mycket beröm och hoppas att denna dokumentär inte ska gå till spillo. Vi är så glada över alla fina människor vi träffat på under dessa 4 år och som verkligen trott på oss, medverkat, gett oss filmtillstånd, filmläxor, spelat in musik osv.

Men tyvärr är alla människor inte lika mottagliga när det kommer till två oetablerade unga tjejer. Vi har varit hack i häl hos TV redan från början men i stort sett inte fått någon chans (förutom hos en person som förhoppningsvis vet vem han är). Men i övrigt har vi bara fått fnysingar i telefon, folk som först vägrat kopplat oss till rätt person (för att vi som filmade inte var rätt personer), samtidigt som vi sett liknande dokumentärer seglat förbi på TV som jobbat med detta kortare tid än vad vi gjort men som fått förtur för att de helt enkelt är mer etablerade än vad vi är. Det är inte det att vi inte förstår att etablerade människor inte har rätt till förtur men det är hur vi blivit bemötta som vi inte tycker är acceptabelt. Vi har fått uppleva TV:s svågerpolitik på högsta nivå och lärt oss att släktskap går före kunskap, kön går före prestation och det viktigaste av allt.... hur mycket är vi beredda att som unga tjejer offra för att komma in i TV:s svågerpolitik? För ni ska veta att det kommit erbjudanden från folk som känner "dom där", som själva jobbat på TV-platsen eller genom film och TV på annat sätt. De skulle fixa så vi fick slå igenom, om vi bara var lite ******.... ord som jag inte tänker skriva här inne.

I en sådan inhuman värld så har jag i alla fall tappat intresset att fortsätta med film efter det här och därför gått vidare till det ideella föreningslivet. VI har tappat intresset att fortsätta slussas bland TV-stationer där det känns som vi inte kommer in för vi inte har den rätta koden, rätta släktbandet eller är beredda att öppna oss själva tillräckligt mycket.

Vi har dock en endaste önskan och det är att ni människor som läser detta titta på vår teaser som ni kan se här: https://www.youtube.com/watch?v=XcEaE7ubySk

Om ni gillar vår film-teaser och känner att ni vill se hela vår dokumentärserie så skriv gärna på denna lista. Vi kommer skicka den till TV sedan eftersom vi tycker att det är folket som betalar TV-avgift som har rätt att bestämma vad som ska ses på TV och inte bara några enskilda personer.

Och glöm inte gilla oss på FB

Via webbversion: https://www.facebook.com/Vi-vill-kunna-se-Alla-vi-barn-från-filmerna-419077641633525/timeline/

Via mobilversion: https://m.facebook.com/pages/Vi-vill-kunna-se-Alla-vi-barn-fr%C3%A5n-filmerna/419077641633525?ref=m_notif&notif_t=page_fan

Bästa hälsningar från oss!
* Amanda och min kompis Elinor *

Amanda och Elinor    Kontakta namninsamlingens skapare