Vi vill att Björknäs ska utvecklas på ett varsamt och väl genomtänkt sätt!

BAKGRUND

Nacka kommun har lagt fram planförslag för samråd som gäller förtätning i Björknäs – en sträcka på ca 700 meter längs norra sidan av Värmdövägen. I förslagen tillåts ny bebyggelse med hushöjder på upp till femsex våningar (16-20 meter), stora huskroppar med platt tak och loftgångar, flerbostadshus placerade långt fram mot gatan, som en stor vägg mot områdets huvudgata, och utan sammanhang bland villor och befintliga flerbostadshus. Inom planområdet planeras ett hundratal minilägenheter för tillfälligt boende mitt i villaidyllen, utfarter för 200 nya hushåll samt en ny utfart för tunga fordon över cykel- och gångbanan – ett regionalt cykelstråk där många barn och vuxna rör sig dagligen på väg till förskola, skola och arbete.

Detta harmoniserar inte med vackra, underbara och småskaliga Björknäs!

Det nybyggs och planeras dessutom samtidigt på fler platser i närheten (Talluddsvägen, Kocktorpsområdet, Hjortängsvägen mm), utan en helhetsplan för Björknäs och utan att de olika projekten sätts i ett sammanhang. Det saknas en plan för hur grönområden ska bevaras, hur det offentliga rummet ska utvecklas, hur kollektivtrafiken ska byggas ut i närtid, hur trafiksäkerheten för barn ska stärkas, hur utrymmen för barn och ungdomar ska skapas och hur målen i Nackas översiktsplan ska uppnås.

Vi som bor i Björknäs vill:

Vi björknäsbor upplever helheten. Vi är stolta över vårt vackra Björknäs och vi vill bo i ett varsamt utvecklat och väl omhändertaget område. Vi vill även i fortsättningen kunna vara stolta över vårt område och vi vill kunna välkomna nya björknäsbor till en trevlig och attraktiv miljö.

Vi vill att:

1) Nacka kommun omedelbart stoppar eller pausar detaljplanen för Björknäs-Värmdövägen.

2) Nacka kommun gör en genomtänkt och långsiktig helhetsplan för Björknäs, där björknäsborna bjuds in att vara delaktiga i ett tidigare skede. En plan där mycket grönt bevaras parallellt med förtätningen. Där satsningar på det offentliga rummet samt skolor och förskolor görs och där koncentrationen av tillfälliga boenden hålls nere. Där stor hänsyn tas till ökande trafikbuller från väg 222 och Värmdövägen, där trafiksäkerheten förbättras och där gång- och cykelvägar till och runt skolan byggs ut. Där ny bebyggelse håller hög kvalitet och där estetikens roll får stort utrymme. Vi önskar en plan som inte är exploatörsdriven, utan driven av en vilja att varsamt utveckla ett mycket omtyckt område i Nacka.

3) OM en förtätning sker längs Värmdövägen, ska:

a. husen vara låga och harmonisera med området när det gäller stil, storlek och placering; ha brutna tak, ha max 2 våningar/max 8 meter nockhöjd från gatuplan, vara väl indragna från gatan, hålla hög kvalitet, innehålla varierande lägenhetsstorlekar (om flerfamiljshus byggs; radhus eller parhus är ett alternativ), inte ha loftgångar samt ha mycket grönska bevarat mot grannfastigheter och mot Värmdövägen. Småskalighet ska råda!

b. höga krav ställas på estetiken samt dessa krav låsas i detaljplanen (kartan) på grund av det exponerade läget utmed en av Nackas huvudgator

c. enbart fastigheter allra närmast och i direkt anslutning till Värmdövägen omfattas, inte fastigheter eller delar av fastigheter som ligger ett steg in i området eller som idag har utfart mot andra gator, för att bevara områdets karaktär

d. trafiksituationen förbättras runt Värmdövägen, t ex trafiksäkerhetsåtgärder såsom fler övergångsställen, bättre belysning och sänkt hastighet införas e. barnperspektivet och barnkonsekvensanalysen få ett betydligt större utrymme