Vi som inte vill ha semester från vecka 23-34

Tanums Kommun ämnar införa tre semesterperioder för oss som jobbar i vården, de tre perioderna ska vara v 23-26, v 27-30 och v 31-34.

På vårat APT blev vi informerade om att de tre semesterperioderna nu kommer att sträcka sig från v 23-34. Jag har pratat med många av mina kollegor och även andra i kommunen om detta och vi har några synpunkter.
Dom som är ensamstående och har barn kommer tidiga perioden bara kunna ge sina skolbarn 2 1/2 veckas sommarlov då skolavslutningen är onsdag v 24. På den sena perioden får dom bara tre veckors sommarlov hemma eftersom skolorna börjar mån v 34. Dom som har sina barn varannan vecka kommer i värsta fall bara få en veckas sommarlov med sina barn.
Detta drabbar alltså de mest utsatta, dom som redan har det svårt som det är, och framförallt drabbar det barnen. Barnen har ju rätt till fyra veckors ledighet precis som vi vuxna, och behöver det lika mkt om inte mer.
Barnomsorgen kommer att drabbas hårdare då fler barn kommer att behöva vara på fritidshem och förskola på sommaren, även där är det svårt att få vikarier.

Inte nog med barnen som blir drabbade. Dem som har sambos eller annan familj på något vis får detta problem också. I normalt fall är semestrarna vecka 24-33 vilket innebär att man sitter utan sin familj och vänner under vissa perioder

Att få semestervikarier v 23 och 34 blir svårt då skolorna fortfarande är igång och många vikarier går i just skolan.
Få kommer att ta ut v 23 och 34, vilket sätter en högre press på planeringen på hösten då alla måste ta ut sin fjärde vecka, och på hösten är det dessutom mkt vab och sjukfrånvaro.Det pratats mycket om att göra det mer attraktivt att jobba i Tanums kommun för att få mer utbildad personal och vikarier, detta är ju verkligen inte ett sätt att lyckas med det.

Den 20onde sker förhandling mellan facket och ledningen.

Genom att underteckna godkänner jag att Sandra Tallberg lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.