Vi som inte vill ha salt på väg E10 i malmfälten!

Vi är emot saltningen av våra vägarna här uppe i Malmfälten och så även i övriga Norrbotten. Det medför massor med oväntade överraskningar med salt på vägbanan i detta klimat. Här finns det inte fog att sprida salt på vägbanan av flera skäl. För det första så förskjuter man bara den "blixthalka" som brukar uppstå vid första köldknäppen( kring +-0 grader) ner till omkring -8 grader istället och vad tjänar man på det?. För det andra så lockar saltet djuren upp på vägbanan för att slicka i sig saltet. Det medför att det kommer att bli betydligt fler viltolyckor med älg inblandat, för att inte tala om mängden av renpåkörningar.

Meningen med denna namninsamling är att få beslutsfattarna nere vid Trafikverkets huvudkontor i Borlänge att tänka om.

Vi kommer att vidarebefodra namninsamlingen till chefen på Trafikverket.

Ingen ska undkomma denna upprop!

Ju fler vi är, ju starkare blir vi!

Obs!

Kom ihåg att bekräfta din e-mailadress, annars hamnar din röst i papperkorgen .

Tänk om alla skulle kolla upp om deras namn är registrerad. Enkelt, skriv under på nytt och bli medveten om systemet tar emot ditt namn, om inte så finns du med.