Vi som inte längre har förtroende för ledningen på Stora Skedvi skola

Gällande Stora Skedvi skola - Säters kommun.

Ett axplock av det som framkommit:

Skolan har ett gäng med amnälningar på sig från skolinspektionen.

Skolan har blivit JO anmäld minst 2 gånger senaste året.

Barn har haft upp till 16 pedagoger under några år. (Barnet är 4 år!) Vart finns tryggheten? Rektorn svarar föräldrar spydigt med att tryggheten ska komma hemifrån.

Saker som sker under skoltid tystas ner av ledning. Av vilken anledning?

Bitr. rektor samt Rektor har hållt förhörsliknande metoder med barn som de felaktigt anklagat för händelser.

Bitr. rektor säger till föräldrar under möte att deras barn kommer "bli kriminell". Vart är människosynen här, vad är skolans värdegrund? Är detta verkligen rätt människosyn för en person på sån hög post? Ledningen värdegrund genomsyrar ju hela verksamheten.

Rektor har rekommenderat en stöd-eller fosterfamilj till en förälder med meningen "Om ni orkar inte med erat barn". Är det en rektors uppgift att göra den bedömningen?

Rektorn har valt ut två enskilda elever på grund utav ett elevbråk som skett på fritiden i sociala medier och anmält dessa till polisen för "kränkning på internet", trots att fler barn var betydligt mer inblandade. Hur gjorde man den bedömningen om att just anmäla dessa två barn? En fråga för diskrimineringsombudsmannen? Här hade föräldrar önskan om att bjuda in polis, föreläsare, och samtala med inblandade elever om vad som sker vid kränkning på internet. Vad är ok att skriva, och vad är rent utav brottsligt? Här stoppade man huvudet i sanden, polisanmälde 2 elever och släppte frågan. De andra aktiva eleverna fortsätter kränka...

Skolan har ett stort antal kränkningsärenden under utredning.

50% av eleverna i klass 6 klarar inte kunskapsnivån i Engelska framkommer lagomt till sista terminen.

Elever byter skola pga missnöje, mobbing, kränkningar, och pga bemötande från ledning.

Vi har haft kontakt med personal som slutat pga nuvarande ledning.

Rätt stödinsatser sätts in försent, när eleven redan mår fruktansvärt dåligt. Trots att föräldrar påtalat detta under lång tid.

Vi har helt enkelt tappat förtroendet.

Skolan ska nu granskas av ett oberoende team, vi välkomnar detta. Men det räcker inte, ledningen måste ta sitt ansvar.

Michaela Wahlgren Mailinn Soler    Kontakta namninsamlingens skapare