Vi kräver att Sverige bojkottar Eurovision song contest i Israel 2019

Finalen av Eurovision Song Contest hålls detta år av ockupationsmakten Israel. Detta efter att Israels bidrag “Toy” vann fjolårets upplaga av musiktävlingen. Två dagar efter vinsten dansade folk på Jerusalems gator efter att USA erkänt Jerusalem som Israels huvudstad – trots de internationella överenskommelserna om just Jerusalems status och 128 länders fördömande av erkännandet i FN. Medan festen pågick mördade israeliska soldater över 60 fredliga palestinska demonstranter i Gaza och över 2000 personer skadades.

Genom att delta i musiktävlingen i ett land som består av flera ockuperade territorium, bidrar vi till att normalisera och legitimera Israels illegala handlingar. Vi kräver därför att världen ställer Israel till svars för sina brott. Ett ställningstagande är att bojkotta musiktävlingen i år. Precis som världens länder gick tillsammans och bojkottade apartheidens Sydafrika genom att allierade länder övergav regimen, är det också dags att vi tar ansvar och ställning för en fredlig lösning till den rådande konflikten mellan Israel och Palestina. En fred som enbart och endast kan uppnås genom ett slut på ockupationen.

Vi har sett 140 internationella artister bojkotta ESC 2019, samma sak med ett 60-tal hbtq-organisationer. Vi har sett närmare 30 000 islänningar uppmana till bojkott av musiktävlingen, vi har sett Argentinas herrlandslag i fotboll ställa in en vänskapsmatch mot Israel, och just nu finns det 3000 svenska underskrifter som uppmanar till bojkott av ESC 2019 i Israel. Denna bojkott är en del av en växande rörelse för att på ett fredligt sätt pressa Israel till att häva ockupationen.

Skriv under namninsamlingen för att berätta för Sveriges Television (SVT) att vi som samhälle vägrar acceptera att våldet och brotten mot mänskliga rättigheter mot palestinier normaliseras.

9E67733A-7780-41E7-BE49-731CD8491598.jpeg