Vi kräver att Sverige bojkottar Eurovision song contest i Israel 2019

Den 12 maj 2018 vann Israels bidrag  ”Toy” Eurovision Song Contest (ESC). Nästa år 2019 är det därför tänkt att denna musiktävling ska vara på en hård och ockuperad mark, i Jerusalem. Erkännandet av Jerusalem som Israels huvudstad fördömdes av FN samt 128 andra världsländer. Trots det, två dagar efter ESC vinsten, flyttades den amerikanska ambassaden till Jerusalem som ett tecken på att erkännandet ska bli verklighet. Samtidigt, några mil bort har protesterna sen den 30:onde mars skördat 106 palestinska liv varav 15 av dessa offer var barn. Utöver detta skadades minst 2200 palestinier av både prickskyttar och tårgas. FN: har även rapporterat om att Israel använder sig av apartheidliknande system för att ha makten över palestinierna.

Israel är en stat som bryter mot den internationella rätten. Det sker illegala bosättningar och staten bryter även mot FN:s konvention om mänskliga rättigheter. Palestinierna saknar exempelvis rent vatten, då 95% av vattnet i Palestina är odrickbart och kontrolleras av Israel. Rättigheter som personlig säkerhet och rätten till frihet saknar palestinierna. Gaza kännetecknas även för att vara “världens största utomhusfängelse”. Rätten till en tillfredsställande levnadsstandard, el, ett arbete, utbildning och yttrandefrihet är exempel på rättigheter som palestinierna blivit berövade. Vi har dessutom fortfarande miljontals palestinska flyktingar som lever under låg levnadsstandard och som än idag inte kan återvända hem. Det är därför dags för Israel att stå till svars för sina illegala handlingar. Vi kräver att Sverige nu tar ställning för Gazaborna men även för alla människors lika värde, eftersom Sverige är det land som erkänt Palestina och fördömt Jerusalem som Israels huvudstad. Skickar vi ner ett bidrag under ESC 2019 bidrar vi till att normalisera deras brottsliga handlingar genom att införa en “opolitisk” musiktävling på ockuperat territorium. I och med ESC ökar även landets turism och ekonomi. Hittills har 22 000 islänningar uppmanat till bojkott och därför kräver vi nu att Sverige tar ställning.

Skriv under namninsamlingen för att berätta för Sveriges Television (SVT) att vi som samhälle vägrar acceptera att våldet och brotten mot mänskliga rättigheter mot palestinier normaliseras.

eurovisionnfokus3.jpg

Bild:10fakta.se

Hilin Al-tamimi & Lina Badran    Kontakta namninsamlingens skapare

Din e-postadress kommer inte att publiceras på vår webbplats. Insamlingens upphovsman kommer dock att se alla upplysningar du lämnar på detta formulär.