Vellinge kan bättre!

Förra året nådde den stora flyktingvågen Sverige. Då kom Amir, Ali Reza, Abdi, Hussein och många fler som vi snart lärde känna. T ex en som heter Ali som nu bott i Vellinge kommun i 1,5 år. Han pratar svenska, kämpar på i skolan varje dag och umgås med kompisar - precis som de flesta andra tonårspojkar gör.

När Ali var 17 år och några månader blev han kallad till migrationsverket och i sittande möte fick han avslag på sin asylansökan och samtidigt besked om att han numera var 18 år. Bara sådär. Ali fick åka hem och packa ihop sina ägodelar och därefter direkttransport till transitboende i Malmö i väntan på nästa anhalt, någonstans i Sverige. Han är fortfarande en ung kille när han tillbringar sin första natt i foajén på asylboendet, eftersom hans säng är upptagen av en vuxen man. Och precis där går gränsen för vad som är acceptabelt att behandla ett barn.

Bakgrund Genom Migrationsverkets nya praxis gör handläggare ensidigt en åldersbedömning utan medicinsk undersökning. Barnet blir informerat om att han/hon numera är 18, får avslag på sin asylansökan och anvisas av verket till ett vuxenboende någonstans i Sverige. Det är denna nya praxis som lett till starka protester i hela Sverige bland lärare, gode män, medmänniskor, boendepersonal m.m. Så även i Vellinge.

Det finns ett lagförslag som innebär att Migrationsverket ska bedöma en utlännings ålder tidigare i asylprocessen. Den nya lagen föreslås träda i kraft 1 maj 2017. Samtidigt utreder rättsmedicinalverket hur åldersbedömningar skall genomföras. Verket skall senast den 15 november 2016 till regeringen redovisa hur sådana skall ske. Medicinska åldersbedömningar beräknas komma igång första kvartalet 2017.

Vellinge kan bättre än att låta migrationsverkets subjektiva åldersbedömningar försätta unga människor i nya otrygga situationer. Vi hoppas att Vellinge istället förmår se de här killarna som en framtida resurs. Vi har redan investerat en hel del i dessa killar. Oavsett deras asylprocess skall vi ta ansvar för att vi tagit emot dem. Oavsett deras asylprocess skall de få fortsätta sin skolgång, den enda fasta rutin de har. Oavsett asylprocessen borde vi hitta en form av boende som, under asylprocessen, gör deras liv drägligt i vår kommun.

Migrationsverket har i ett yttrande framhållit ”att myndighetens beslut om en asylsökandes ålder inte är bindande för skolan, socialtjänsten eller sjukvården. De är – oavsett vilken bedömning verket gjort – fria att behandla en sökande som underårig eller som vuxen, i vart fall till dess att beslutet vunnit laga kraft. Det betyder att överförmyndaren kan utse god man och kommunen kan besluta om tex skolplacering, oavsett verkets inställning till och bedömning i åldersfrågan.” (JO dnr 539-2015).

Vi anser att vårt ansvar kvarstår även efter migrationsverkets avslag, då asylprocessen fortsätter med överklaganden hos migrationsdomstolen. Vi förutsätter att godmanskapet fortsätter intill dess hela överklagandeprocess är avklarad och beslutet vunnit laga kraft, även om migrationsverket ensidigt beslutat att den asylsökande ifråga är 18 år. Parallellt startar vårt ansvar att förbereda våra asylsökande på ett eventuellt återvändande och ordnat mottagande.

Vi har olika uppdrag. En del av myndigheternas och kommunens vardag är att tolka trovärdighet i historier, åldersbedömningar, in och utskrivningar osv. För oss medmänniskor är det läxläsning, diskussioner om hur man förhåller sig till det motsatta könet, att heja vid sidan av fotbollsplan och guidning in i samhället. Det är genom att vi arbetar tillsammans som vi skapar vårt gemensamma Vellinge. Och vi kan bättre än så här.

När vi raserar deras skyddsnät, flyttar dem från ett tryggt boende, separerar dem från sina vänner, sina medmänniskor. När vi tar ifrån dem deras gode män och flyttar dem långt bort från sin skola. Då rasar deras värld och vi ser snabbt konsekvenserna av detta. Så vill vi inte ha det, så vill ingen ha det.

Ali han är tillbaka i kommunen. Han går i skolan där han är välkommen och han har fasta rutiner igen. Han ler om dagarna, trots att asylprocessen hänger över honom. Men nu kan han koncentrera sig på skolan och vi som är hans nätverk kan börja förbereda honom för framtiden i en trygg miljö. Hur den framtiden än kommer att te sig finns hans nya nätverk runt omkring honom här i Vellinge i hans fortsatta asylprocess. Det är vi skyldiga honom. Det är vi skyldiga alla som har kommit till oss i Vellinge och till Sverige.

Vi vill att vår kommun;

-       Låter de ensamkommande stanna i kommunen till hela asylprocessen avslutats och beslutet vunnit laga kraft.

-       Låter de ensamkommande ha kvar sin gode man till hela asylprocessen avslutats och beslutet vunnit laga kraft.

-       Låter de ensamkommande som startat sin skolgång får fortsätta den till hela asylprocessen avslutats och beslutet vunnit laga kraft.

Vi behöver skapa en lugn och trygg miljö med fasta rutiner. Vi behöver fortsatt erbjuda skola och nätverk för att skapa en framtid oavsett hur asylprocessen slutar. Vi vill att Vellinge kommun ser ungdomarna som en framtida resurs och inte som en nutida belastning som vi enkelt flyttar på med en enkel justering av åldern.

Sträck ut en hand - ett nätverk av medmänniskor som verkar för en förbättrad integration av nyanlända och ensamkommande barn i Vellinge.

Sträck ut en hand    Kontakta namninsamlingens skapare