Vegetariska dagen? Ja, tack!

I nuläget har förskolor och grundskolor i Jämtlands län en vegetarisk dag, vilket vi tycker är suveränt. Det vi inte förstår är varför gymnasieförbundet inte beslutar att följa i samma fotsteg. Vegetarisk mat är inte nödvändigtvis banangratäng, bönor och kladdiga morotsbiffar. Det kan även vara pannkakor eller quornfärs, bland annat.

Men varför en vegetarisk dag? Dags för lite fakta och exempel:

Sven Svensson är en vanlig svensk och äter som den vanliga svensk han är 85 kilo kött om året. Det betyder att Sven, helt själv, bidrar till ett koldioxidutsläpp som kan jämföras med en bil som åker lite över 2000 mil i ett sträck. Dock om Sven bestämmer sig för att inte äta kött en gång i veckan under ett år, då har han helt plötsligt sparat in 300 mil värt av koldioxid! Om Sven nu lyckades övertyga alla andra svenskar om det här hade vi tillsammans minskat växthusgaseffekten lika mycket som om vi hade tagit bort 790 000 bilar från Sveriges gator.

"Men alltså. Om Sven äter kött, vad har det med koldioxidutsläpp att göra? Kor har ju inget avgasrör direkt."

Nej, mycket korrekt. Låt oss ta exemplet nötkreatur:
- en ko äter foder odlat på förstörd regnskogsmark, för varje kilo mat hon äter och för varje 10 000 liter av vatten som krävs i processen att ta hand om henne så produceras EN hamburgare.

Så mycket jobb för en hamburgare, är det då vettigt att var sjätte person i världen lider av hunger och kronisk undernäring? 2009 gick FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation ut med att över en miljard människor i världen är drabbade av svält.

För att sätta det hela i perspektiv:
Det dör lika många människor i svält varje dag som det bor människor i Jämtlands län.

Idag är 70 % av världens jordbruksmark uppanvänt av djurhållning för att tillfredsställa den ökade köttkonsumtionen. Om vi här i västvärlden minskade vår köttkonsumtion bara en tiondel så skulle det helt plötsligt finnas plats att odla mat till svältande människor.

Vi försöker inte få folk att helt ge upp kött, vi ber bara om en köttfri dag i veckan på skolorna.

För Jämtland och en hållbar framtid.

Grön Ungdom Jämtland    Kontakta namninsamlingens skapare