Utvisa inte öppet homosexuella Patrick till Uganda!

Patrick bor i Dalarna. På fritiden umgås han med sin pojkvän och spelar fotboll för Bullermyren IK. Han säger till QX på en intervju att han känner sig älskad och accepterad i Sverige då det är ett land som inte är emot homosexuella personer som honom.

Det har nämligen inte varit lätt för honom. Han har flytt från Uganda när hans dåvarande pojkvän hade mördats efter att hans sexualitet blev känd och Patrick var efterlyst av polisen. För att överleva valde Patrick att delta i Gothia Cup 2014 (fotbollstävling där unga från olika länder tävlar mot varandra som hålls i Göteborg årligen) i ett ugandiskt fotbollslag. Väl i Sverige sökte han asyl och fortsatte spela fotboll. I hemlandet var han dock fortfarande efterlyst där man bland annat kan läsa om honom i media, där han kallats för röv-borrare, en man som lurar ungdomar till att begå onaturliga sexualbrott osv. tillsammans med bilder på honom.

17a78718-a7e0-4c59-aa2b-98931abe9a9d.jpeg

Nu har Patrick fått sin dom från Migrationsverket. Där står det att han ska skickas tillbaka till Uganda eftersom hans asylberättelse är för vag och att hans sexuella läggning är ej trovärdig. Han behöver därför inget skydd i Sverige.

Patrick ÄR gay och det säger även hans fotbollstränare och lagkamrater. Skickar Migrationsverket honom till Uganda är det som att sända honom till döden. Patrick är efterlyst av landets nationella tidning och har ingen chans att fly från förföljelsen av både polisen och staten. Låt Patrick stanna kvar i trygga Sverige!

Fakta om Uganda gällande homosexualitet:

Homosexualitet är kriminaliserat i Uganda och så väl kvinnor som män jagas. Polisen med vapen har bland annat stormat en HBTQ+festival i slutet av förra året för att stänga ned festivalen. I 2016 ingrep myndigheten med vapen mot en nattklubb där det pågick ett Pridefirande och 15 personer greps.

Danny Lam, TNKVRT    Kontakta namninsamlingens skapare