Utsätt inte våra anhöriga för onödiga risker

Möjlighet till intervju på Konsulatet i Banjul eller Dakar

Personer som söker uppehållstillstånd från Gambia till Sverige hänvisas att kontakta en svensk utlandsmyndighet för att boka tid för ett besök. Det krävs ett personligt besök på utlandsmyndigheten och utredningen kan inte genomföras via telefon, video eller Skype. Sverige har ingen ambassad i varken Gambia eller grannlandet Senegal men däremot konsulat. Detta trots den nära och mångåriga relationen länderna emellan. Våra anhöriga hänvisas i nuläget till ambassaden i Mali för intervju trots säkerhetsläget i landet. Med anledning av säkerhetsläget avråder dock Utrikesdepartementet tills vidare från alla resor till Mali, undantaget Bamako, varifrån Utrikesdepartementet avråder från icke nödvändiga resor.

Vi vill att intervjun ska kunna genomföras på konsulatet i Banjul samt att de sökande kan beviljas D-visering för att lämna biometri på Migrationsverket i Sverige. I nuläget tvingas våra anhöriga att utstå attentat, beskjutningar och attacker med livet som insats, för att genomföra resan till Bamako och en intervju som med dagens teknik och under rådande pandemirestriktioner även borde kunna genomföras digitalt.   Följande går att läsa på ambassadens reseinformation:   Säkerhetsläget i Mali är fortsatt instabilt och försämras alltjämt sedan 2012 med frekventa terrordåd i nu snart hela landet, trots stora nationella och internationella satsningar. En generell risk för kidnappningar och andra terrordåd föreligger, särskilt i landets norra och centrala delar. Risken bedöms ha ökat i centrala Mali.  Säkerhetsläget i huvudstaden Bamako är relativt lugnt, men kan snabbt förändras. Risken för terrordåd av våldsfrämjande extremistgrupper förekommer i hela Mali. Flera attentat har ägt rum sedan fredsavtalets undertecknade 2015 med många skadade och dödade. Både maliska säkerhetsstyrkor, FN-närvaron, civila mål och utländska medborgare har drabbats. Framför allt har norra och centrala Mali påverkas av terrorism, men också huvudstaden Bamako och landets södra delar har drabbats. Risken för kidnappningar och dåd bedöms ha ökat i centrala Mali. Förhöjd hotvarning råder. För åttonde året i rad var Mali dessutom världens farligaste land där flest FN soldater dödats.

Tidigare har intervjun skett på konsulatet i Gambia och vi vill med denna skrivelse lyfta problematiken och återuppta viseringsmöjligheten i Gambia eller angränsande land utan reseavrådan eller krav på visum (tex. Marocko) I annat fall Turistvisering och intervju i Sverige.

Anhörig i Sverige    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Anhörig i Sverige lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.