Tågstopp i Eneryda

Ett tågstopp i Eneryda skulle innebära flera fördelar, inte bara för dem som bor i Eneryda utan för hela Älmhults kommun!

Miljömässiga, kommunikationsmässiga och boendemässiga vinster är några saker som positivt påverkar hela kommunen. Ett tågstopp bidrar även till en levande landsbygd, vilket kan hjälpa kommunen att blir mer attraktiv att leva, bo och verka i.

Boende utanför Älmhults tätort är hänvisade till bilen, eller i bästa fall bussen, som transportmedel till arbete, skolor och aktiviteter. Bussförbindelserna är långt ifrån tillfredsställande och under helgerna är möjligheterna att åka kollektivt till och från Eneryda nästan obefintliga.

Ett tågstopp i Eneryda skulle innebära större möjligheter att snabbt och enkelt kunna åka till Älmhult, Alvesta, Växjö, Osby, Hässleholm och ännu längre bort för arbete, studier, aktiviteter och möta vänner, vilket gynnar både ungdomarna och de som arbetspendlar.Det innebär också att människor kan resa TILL jobb, vänner och bekanta i Eneryda, vilket kan generera att människor bor kvar i kommunen istället för att flytta.

Skriv på och visa ditt stöd för tågstopp i Eneryda.

Eneryda Bygderåd    Kontakta namninsamlingens skapare