Ta ner Carl Von Linnés staty i Sverige!

Carl Von Linnés arbete kring växter och olika arter var enastående och har varit till stor hjälp för elever, lärare, forskare etc i flera hundra år. Vad vi lärt oss i skolan har dock varit långt ifrån den enda sanningen kring hans arbete. Utöver växter och arter forskade Carl även kring ras. "Forskning" som bidrog till att vita européer fick för sig att de var den överlägsna rasen och som användes som grund och förklaring till att avhumanisera svarta och bruna, kolonisera, plundra etc. (The list goes on).

Carls forskning genomsyrar än idag samhället vi lever i och hans ord har blivit citerade när folk har förklarat varför de dödat, torterat, förslavat, utplånat. I skolan har vi dock endast fått läsa en tydligt vinklad historia om den sida av Carl som lärde oss om blåsippor och granar.

Vi kräver att skolan berättar precis allt om rasbiologi när man nämner Carl Von Linné i våra läroböcker och vi kräver att statyn av Carl Von Linné tas ner då hans "forskning" bidragit till den rasism och det förtryck alla av ickesvenskt ursprung fått och får utstå i Sverige (samt resten av världen). Ett land som säger sig älska och acceptera alla oavsett färg/ålder/utseende osv.

Genom att underteckna godkänner jag att Becks Malke lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.