Ta bort begränsningen med åtta deltagare för Sveriges församlingar

Vi ber Sveriges regering att snarast ta bort begränsningen på åtta deltagare för allmänna sammankomster i Sveriges församlingar. Religionsfriheten är en viktig medborgarrätt och begränsningen på åtta deltagare våldför sig på denna medborgarrätt. När gym är öppna, shoppingcentra är öppna men Sveriges församlingar måste begränsas till åtta deltagare är detta inget annat än en orättvisa som behöver rättas till.

Sveriges församlingar fyller en viktig samhällsfunktion för själavård, gemenskap och bön för Sverige. Denna livsviktiga samhällsfunktion är idag orättvis kraftigt begränsat och vi uppmanar Sveriges regering och institutioner att stå upp för rättvisa och snarast ta bort begränsningen.

The constitution of Sweden should provide for FREEDOM OF RELIGION, and the government should respect this right in practice. The government at all levels should seek to PROTECT this right in full and SHOULD NOT TOLERATE ITS ABUSE, either by governmental or private actors. Article 9 (Section I in the Human Rights Act) protects the right to hold both religious and non-religious beliefs. This is an ABSOLUTE right which means it can’t be interfered with by the state. Article 9 also protects your RIGHT TO MANIFEST your beliefs - for example, the right to wear religious clothing, the right to talk about your beliefs or take part in religious worship. This right has been won with great sacrifice and should be protected at any cost! Thank you for your understanding!

Daniel Bora, pastor rumänska pingstförsamlingen Himmelsporten Hässleholm    Kontakta namninsamlingens skapare