Svenska institutet prioriterar bort svenskundervisningen i världen.

Svenska institutet har beslutat att inför 2023 dra ner budgeten för området Svenska språket i världen till 8 miljoner av vilka 5,5 miljoner är öronmärkta för Östersjösamarbete. Bara 2,5 miljoner ska täcka verksamheten i resten av världen.

Att det studeras svenska världen om på 225 lärosäten är frukten av ett långvarigt arbete med uppbyggnad och utveckling där Si alltid varit en av de viktigaste de pelarna. Universitet från öst till väst, från Osaka till Seattle har levt och blomstrat tack vare sverigeentusiaster, som älskat vårt land, dess språk och litteratur och startat institutioner inom främmande språk eller litteraturvetenskap. Inom Si har avdelningen SVEU funnits under olika namn sedan 1945 och har möjliggjort den positiva kraft och det ökande intresset för ämnet vi ser idag.

Studenter.jpg

Si ämnar nu omdistribuera medel på ett sätt som kommer att drabba våra studenter in primis, men på sikt även ämnets framtid. Med stor risk för att lärartjänster dras in, bidrag till föreläsningar och konferenser försvinner, de så viktiga SEK 5000 per år till bokinköp, särskilt i länder där man kämpar med usel ekonomi, och sommarkurserna för våra studenter tas bort, är den största faran att ämnet försvagas och kan fasas ut. Ett världsvitt nätverk med i princip gratis utbildade Sverigeambassadörer tillåts begravas, i en tid då Si talar vitt och brett om vikten av Sverigebilden.

Vi skriver under för att motverka detta vansinniga beslut som, tillsammans med övriga nedskärningar, innebär att svenskämnet marginaliseras eller försvinner helt runt om i världen.

GrupparbeteUNIMI.jpg

Anna Brännström, en bland svensklärarna i världen    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Anna Brännström, en bland svensklärarna i världen lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.