Stoppa utvisningen av Mahabat, Derin, Mohammed & Ahmed!

För mer än tre år sedan kom Mahabat Saeed till Orsa från Kurdistan med sina barn Derin, Mohammed och Ahmed. Under de tre åren har de lämnat sina gamla liv bakom sig, lärt sig svenska, gått i skolan och fått många nära vänner i Orsa och Mora. Nu vill Migrationsverket utvisa familjen tillbaka till Irak på grund av att den man som Mahabat flyttade hit med lämnade dem strax efter att de flyttade hit.

Mahabat hotas att utsättas av hedersrelaterat våld av sina släktingar om hon återvänder. Trots detta och trots det pågående kriget i Irak, den långa vistelsen i Sverige, barnens psykiska ohälsa och anknytningen till alla vänner i Orsa och Mora vill Migrationsverket att familjen lämnar landet för att åka tillbaka till IS-härjade Irak.

UNHCR, FN's flyktingorgan avråder från alla utvsningar till Irak på grund av de våldsamma attackerna mot civila, de avråder också från att hänvisa flyktingar till andra områden i Irak som anses "mer säkra".

Vi kräver att Migrationsverket ska ta hänsyn till barnens situation i denna process, att barnen ska höras individuella prövningar i ansökning om verkställandehinder och att anknytningen till samhället ska prövas. Vi kräver att utvisningen stoppas medan denna utredning pågår.

Skriv under på namninsamlingen om du vill stoppa utvisningen av Mahabat, Derin, Mohammed och Ahmed!

Om du känner någon i familjen får du gärna också skriva ett personligt brev, beskriva hur du känner familjen, vad de betyder för dig och varför du tycker de ska få stanna, skriv under med ditt namn och ge det till någon i familjen eller maila det till manifestation.solidaritet@gmail så snart som möjligt!

(betecking 11862552)

Genom att skriva under godkänner jag att - överlämnar min underskrift till dem som har makt över frågan.