Göteborgare vakna upp - demontering av Barnomsorgen sker. Stoppa tvångsförflyttningen av förskollärare och de växande barngrupperna i Göteborgs förskolor.

912AA2B9-D716-43FF-BF8F-D794B4BF4E16.jpeg

Vi behöver din hjälp för att säkra en bättre förskola för våra barn!

Många av oss är oroliga och bestörta över det sätt Göteborgs stad som arbetsgivare behandlar anställda på. Det gäller dessutom anställda inom ett bristyrke, förskolelärare, som man borde vara extra rädd om.

Med bara någon månads varsel har flera förskollärare fått veta att de ska tvångsförflyttas till andra enheter. Detta är andra vågen av tvångsförflyttningar som initierats på kort tid i Göteborg med resultatet att utbildad personal täcks upp av billigare assistenter utan utbildning.  Samtidigt som nedskärningar görs i andel utbildad personal förstoras desutom barngrupperna. 24-25 barn per grupp och därmed över 8 barn per vuxen tycks vara  en ny norm. Detta är långt från gällande rekommendationer och uppenbart inte en hållbar eller trygg situation varken för barnen eller pedagogerna.

Hängivna, erfarna och fantastiska yrkesmänniskor behandlas som om de är helt utbytbara. Allt de jobbat för och byggt upp på sin arbetsplats är inget värt. Att behandla anställda så här är utmärkt för att få dem att känna sig osedda, oviktiga och ingenting värda.

Istället borde Göteborgs stad arbeta för att få med sig sina anställda i så här stora förändringar. Gör om och gör rätt!

Samhället bygger på att vi yrkesarbetar och betalar skatt och för det krävs en väl fungerande förskola. Det är på så sätt fundamentet i vår välfärd. Men det får aldrig kosta.

Och är syftet med den nya förvaltningen att skapa en jämlikt dålig förskola? Bör inte målet istället vara att snegla på stadens mest populära och förskollärartäta förskola och sträva efter det?

Vi kan inte se att tvångsförflyttingar eller stora barngrupper kan leda till en ökad kvalitet i förskolan, eller att det på något sätt skulle bidra till en god arbetsmiljö för pedagogerna samt göra barn mer trygga.

Vi behöver din hjälp för att säkra en bättre förskola för våra barn!

Följ oss på Facebook och läs mer om vårt uppror. Följ länken nedan:

Genom att underteckna godkänner jag att Emina Cirgic lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.