Stoppa Trafikverkets förslag!

Angående förslaget att stänga Mjöhultsvägen norr om 112:an och göra korsningen till en trevägskorsning

Korsningen är olycksdrabbad och såväl boende som verksamma i Jonstorp med omnejd uppskattar Trafikverkets ambition att söka åtgärder för att förbättra problemen som finns idag.  Men att stänga av trafiken från Jonstorp enligt lagda förslag kommer att omedelbart få stora konsekvenser för de närliggande korsningarna: Norra Kustvägen/112:an samt Svartelandsvägen/112:an.

Även de andra vägarna ut från Jonstorp: Södåkravägen/Norra Kustvägen, Görslövsvägen/Norra Kustvägen och Svartelandsvägen, kommer ofrånkomligen att direkt bli belastade av ökad trafik. Problematiken med den aktuella korsningen kommer bara att flyttas, och istället drabba flera andra vägar / utfarter.

Vi har förstått att Trafikverket räknar med att behöva göra ytterligare förändringar efter att ha genomfört den föreslagna stängningen. Eftersom vi ser att de problematiska konsekvenserna av en stängning är oundvikliga och även omedelbara, menar vi att Trafikverket måste tänka om redan innan man beslutar och påbörjar genomförandet av lagda förslag.

Det är inte rimligt att stänga en korsning fast man är medveten om att det kommer att leda till ökade trafikproblem för omkringliggande korsningar. För att göra en bra lösning måste man se till trafikflödena i sin helhet, under såväl vardagsperioder som sommarsäsong, och även väga in gång- och cykeltrafik.

Trafiken till, från och förbi Jonstorp kommer inte att minska i framtiden. Att besluta om stängning av en enskild korsning som har tagit hand om stora trafikflöden, utan att samtidigt ha en genomtänkt helhetslösning för trafiken i området, är kortsiktigt och kommer att innebära stora försämringar för boende, näringsliv och sommarturister, och inte vara till nytta för bygden, vare sig det gäller tillgänglighet, framkomlighet eller trafiksäkerhet.

Vi kräver därför att Trafikverket:

* Gör en konsekvensanalys av hur övriga korsningar och genomfarter skulle beröras innan man tar beslut om några förändringar av trafikflöden i området

* Inte genomför en enskild vägstängning som man redan i förväg vet får problematiska konsekvenser, utan efter en genomförd konsekvensanalys, tar fram genomtänkta åtgärder för den helhetslösning som ger den mest optimala trafiklösningen för Jonstorp med omnejd vad gäller trafiksäkerhet, tillgänglighet och framkomlighet till, från och förbi Jonstorp.

* Involverar representanter för de boende i Jonstorp med omnejd i arbetet med att finna en ny lösning

Initiativtagare till denna skrivelse är Jonstorps Byalag.