Stoppa höghusen i särskilt värdefull kulturmiljö vid Huddinge centrum

Huddinge kommun vill ändra detaljplanen för ett område och bygga hus på 14-16 våningar längs Sjödalbacken nära Huddinge centrum.

2019 kom kommunen ut med Huddinge kulturmiljöprogram, del 3, för särskilt värdefull kulturmiljö. Där listar kommunen detta område som särskilt värdefull kulturmiljö, som ska värnas. I deras råd och riktlinjer där står att "Vid planering av ev ny bebyggelse behöver stor hänsyn tas till placering och utformning".

2013 gjorde Stockholms läns museum en översyn av kulturmiljöer på uppdrag av kommunen. I deras skrivelse står att detta område är rödlistad värdefull kulturmiljö som är "känslig för tillkommande bebyggelse och ska inte komma i fråga för exploatering/förtätning"

Det är anmärkningsvärt att kommunen bortser från sina egna utredningar och råd och riktlinjer. Detta är inte en överbliven tomt utan ingick i en plan när området planerades på 40-50 talet och ska nu omges av skyskrapor i mina ögon. Omgivande hus är 3-8 våningar.

Jag önskar att kommunen följer sitt eget kulturmiljöprogram och antingen låter bli att bygga husen eller åtminstone bygger hälften så höga så de liknar omgivningen.

.

Genom att underteckna godkänner jag att Carina Karlsson lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.