Ett större krispaket för krogvärlden

Screenshot_20201119-085837~2.pngSveriges regering har tagit beslutet att gå igenom med sitt förslag att tillfälligt förbjuda försäljning av alkohol. Detta har de gått vidare med även fast en storm av kritik har intagit våra sociala medier och tidningar. Välkända krögare på internationell nivå så som småskaliga har gång på gång påvisat att detta var ett dumt beslut och redan ett överdrivet hårt slag mot branschen.

Men regeringen lyssnade inte. De valde att än en gång lägga skulden på en bransch som nu hotas av en masskonkurs.

Hotellmagnaten Petter Stordalen jämför nuvarande krispaket som "ett smslån", och hand syn på framtiden är inte ljus.

Denna bransch blev nyligen klassificerad som Svensk Basnäring. Det är ingenting som verkar vara viktigt. Krogar kommer gå omkull, och vi hotas av en väldigt stor grupp människor som kommer tvingas bli utan jobb.

För att detta inte ska hända behövs nu ett betydligt större Krispaket för att hjälpa dom krögare och anställda - för att det ska finnas en krogvärld även efter Corona. Att få skjuta på skatten ett år (bland annat) - mot ränta är inte en fungerande hjälp.

_____________________________________________________________

Sveriges regering har gått ut med ett förslag att tillfälligt förbjuda försäljning av alkohol efter 22.00 fr.o.m 20 november 2020 till slutet på februari 2021 pga Covid-19.

Detta beslut övervägs efter att gång på gång ha utsatt Hotell och Restaurang för starka och stundvis orättvisa restriktioner - medans andra branscher fått mycket mildare beslut.

Personligen ser jag det här som en form av kollektiv bestraffning mot oss inom branschen för något som är utanför vår kontroll. Går detta beslut igenom så finns det en överhängande stor risk att näringslivet i Sverige möter ett dystert slut. Många går redan på knäna och just försäljningen av alkoholdrycker gör att man kan undvika att sparka personal eller rent utav anmäla konkurs.

Under kvällen den 12 november gick det ut via en granskning från SVT att endast 5% av alla smittade kan kopplas till ett besök på krogen. Det är alltså 1 av 20, vilket får en att undra vad de andra 95% är för smittotillfällen.

Jag har fått kommentarer att jag gärna skulle få komma med konstruktiva andra lösningar då det finns vissa krogar som inte följer direktiven.

Först och främst tycker jag att man ska kunna kraftigt botfälla krogar som har haft EN varning tidigare och inte åtgärdat sina kontrollpunkter. Överskrider man en tidigare bestämd smärtgräns redan vid första instansen går det direkt på böter.

Limitera arbetsgivaravgifter (tillfälligt under krisen) för att kunna hjälpa folk ha kvar sina jobb. Vi skulle även kunna få in en tillfällig lättnad på momsen för alkohol på restaurang. En öl beskattas med ca 3 kronor när den köps på Systembolaget, en öl för 50 kronor på kronor beskattas med 12,50(?!) på krogen.

Begränsa besökare i andra branscher med liknande restriktioner som i restaurangbranschen. Korrigera kollektivtrafikens stora brister är ett exempel.

Man skulle kunna följa de restriktionerna som Polen använde sig av tidigare i år när det gäller livsmedelsbutiker nämligen ett in/utsläppsystem där det står en kontrollant i dörren och ser till att en viss mängd människor inte överskrids. Kombinera det med munskydd, handsprit och/eller handskar så minimeras smittspridningen på ett mer hållbart sätt.

Jag tror även att en bättre informationskanal till det svenska folket är av stor vikt. En som inte bara kommer med vad som många upplever som "skrämselpropaganda" gentemot oss i branschen

FB_IMG_1605249212330.jpgFB_IMG_1605131776797.jpg

Låt regeringen se vårt missnöje med deras ständiga slag mot branschen och låt oss få dom att inse att strängare restriktioner behövs på annat håll.

Genom att underteckna godkänner jag att Erik Berggren lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.