Stoppa flytten av de finska förskoleavdelningarna

Våra barn på de finska avdelningarna på Milots förskola i Ursvik har kommunen bestämt att ska flyttas till en lokal i Storskogen i Sundbyberg. I den lokalen drivs idag omsorg på obekväm tid.

När den finska förskoleverksamheten startade önskade föräldrar till de finska barnen att den skulle placeras i centrala Sundbyberg, men istället placerades den på den då minst populära platsen (Ursvik var då en byggarbetsplats). Sverigefinska föräldrar har efter det flyttat med sina barn till Ursvik för att få ihop vardagen och ändå kunna ha sina barn i finsk förskola.

Nu när Ursvik växt och förskolor inte byggts i samma takt beslutar kommunen utan att involvera oss att finska förskolan ska flyttas till förmån för barn som ska gå i vanlig förskola. Dessa barn är inte inskolade ännu och skulle kunna spridas till närliggande stadsdelar, men istället väljer kommunen att riva upp 25 barn från en för dem trygg miljö som ligger i närheten av där de flesta bor. Detta är att klassa som diskriminering.

För de flesta familjer kommer det innebära att barnen får gå längre dagar, eller att föräldrarna behöver gå ned i arbetstid, köpa en till bil eller helt enkelt tappa möjligheten till finsk förskola för barnen (vilket är en stor förlust för barnet själv men även i viss mån för kommunen).

Kommunen har också brutit mot minoritetslagens femte paragraf.

5 § Förvaltningsmyndigheter ska ge de nationella minoriteterna möjlighet till inflytande i frågor som berör dem och så långt det är möjligt samråda med minoriteterna i sådana frågor.

Samråd enligt första stycket ska ske genom att förvaltningsmyndigheten för en strukturerad dialog med de nationella minoriteterna i syfte att kunna beakta deras synpunkter och behov i myndighetens beslutsfattande.
Lag (2018:1367).

Något samråd har inte förekommit. Information kom till föräldrarna i form av ett papper vid barnens klädhängare på förskolan. Informationsmötet som ska hållas har ändrats till ett dialogmöte, men vi har samtidigt fått information om att våra barns platser redan börjat erbjudas till andra barn.

Vi vill med denna namninsamling visa hur många som begär att beslutet dras tillbaka.

Genom att underteckna godkänner jag att Lotta Assfahany lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.