Stoppa den nazistiska hakkorsskulpturen utanför Sjöfartsmuseet

Läser på SVT Nyheter Väst att Sjöfartsmuseet kommer att ställa ut ett mycket stort nazistiskt hakkors i vår utanför museet. Detta som en del av Akademin Valands masterutbildning i fri konst. Det hela motiveras av studenten bakom hakkorsskulpturen med att muséet ”censurerat” en naziflagga genom att visa den för allmänheten i ihopvikt form. Som ett svar på detta vill studenten tillverka den stora skulpturen, och har uppenbarligen inte stött på invändningar från vare sig pedagoger eller andra ansvariga vid Akademin Valand eller den kommunala inrättning som tänker hysa skulpturen.

Som besökare, och/eller föräldrar baxnar vi. Vi tänker helt enkelt inte forsätta gå till Sjöfartsmuseet med våra barn eller vänner om detta hakkors kommer att placeras utanför. Har ni råd att mista er största målgrupp?

Vi lever i en tid då högerextrema åsikter växer i hela Europa och det sista vi behöver är ett stort hakkors utanför ett museum som Göteborgs stad finansierar. Här går vår gräns! Ta ert ansvar! Inga nazistiska hakkorsskulpturer utanför museet!

Din e-postadress kommer inte att publiceras på vår webbplats. Insamlingens upphovsman kommer dock att se alla upplysningar du lämnar på detta formulär.

Du kommer att få ett e-postmeddelande med en länk för att bekräfta din signatur. Vänligen kolla din inkorg (och skräppostmapp).