Stoppa förföljelsen av HBTQ-personer i Egypten!

Sveriges utrikespolitik måste sluta vända ansiktet ifrån HBTQ-förföljelsen i Egypten.

Den systematiska förföljelsen och tortyren av HBTQ-personer i Egypten har trappas upp till våld av obeskrivlig karaktär. 1 oktober publicerade Human Rights Watch en rapport som visade lång tortyr av människor.

En person berättar att han var bakbunden i ett mörkt rum i dagar medan han fick urinera på sig själv. En annan berättar om att han var bakbunden medan han om och om igen dränktes i vatten. En annan låstes in i ett mörkt rum utan mat, personen blev sexuellt trakasserad av polisen och en konstapel rakade personens huvud. Inga av dessa fick en rättvis rättegång eller vetskap om varför de blivit gripna.

Du som skriver under uppmanar Sveriges regering att offentligt ta ställning mot förtrycket.
HBTQ_header_2.jpgSarah Hegazy häktades 2017 efter att hon höjde en regnbågsflagga vid en konsert. Hon har berättat att polisen torterade henne och uppmuntrade andra fängslade att slå och sexuellt trakassera henne. Hon tog sitt eget liv i juni 2020.

ÄNDÅ ÄR DET TYST FRÅN SVERIGES UTRIKESPOLITIK. Vi vädjar nu till allmänheten att SKRIVA PÅ DENNA NAMNINSAMLING som vill att 1. Utrikesministern Ann Linde i ett officiellt uttalande fördömer behandlingen av HBTQ-personer i Egypten och 2. Att svenska ambassaden i Kairo höjer regnbågsflaggan för att visa solidaritet med de utsatta människorna i Egypten.

Tillsammans är vi starka. VI utgör samhället, och om något är fel kan vi ändra på det genom att organisera oss. Solidaritet med människorna i Egypten!

Ni kan också MEJLA DIREKT TILL UTRIKESMINISTERNs sekreterare: klara.watmani@gov.se och mikael.lindstrom@regeringskansliet.se och uppmana dem att i ett offentligt uttalande fördöma Egyptens förtryck av HBTQ-personer.

Länk till Human Rights Watch rapport:

Genom att underteckna godkänner jag att Anita Mathisen lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.