Snälla, låt mig och alla andra veganer få ordentlig mat i skolan!

Jag heter Milou Ohánovits, jag är 14 år och går på en skola i Kungälvs kommun. Jag har valt en vegansk livsstil av etiska orsaker, och det är både enkelt och gott i dagens samhälle där det finns så många substitut för animaliska produkter! Jag är en aktiv person, tränar handboll hårt, under säsongen 5 gånger i veckan, och jag är långtifrån undernärd. Ändå får jag inte mat på min skola.

Jag har frågat skolköket många gånger om varför, men det har inget hållbart argument. Husmor säger att det är för att jag inte får i mig tillräckligt meed näring, men att efter detta hänvisa mig till salladsbaren är grov dubbelmoral! Bönor och sallad, är det mycket näring i det? Det jobbigste är när jag har träning. Jag hinner inte alltid laga mat hemma och mina eftermiddagar i skolan blir väldigt svåra. Huvudvärken kommer och går och magen kurrar. Allt detta för att kommunen har bestämt att jag inte har rätt till veganmat.

Religiösa elever får mat anpassat till deras religion, men till mig säger de att jag måste ha läkarintyg (observera att de för några månader sen sa att det räckte med intyg från föräldrarna). Min mamma är läkare men tydligen räcker inte hennes ord... Jag måste ha intyg på att jag är allergisk, och det är jag inte, bara mot djurplågeri, så jag är fast i en hopplös situation!

Jag vet att de flesta kommuner erbjuder veganmat. När jag var i Skövde på handbollscup fick jag mat hur lätt som helst. Min skola har växtbaserade alternativ, men det är bara till för de allergiska. De förstår inte hur fel de gör, de förstår inte hur de ställer till det för mig. Skolmaten är en viktig del av vår kost. Om de vill mitt bästa, varför ger de mig ingen mat?

I Skollagen står det att varje elev har rätt att få mat anpassat efter sina behov. Jag anser att varken jag eller andra barn/ungdomar i Sverige som har valt en vegansk livsstil ska behöva svälta som jag, eller i värsta fall tvingas gå emot sina egna värderingar och matas med animalier mot sin vilja... Och om skolan har möjlighet att erbjuda mat men ändå vägrar, vad kan vi då annat göra än att protestera? Det här är inte rätt, det här är inte okej. Jag är inte den enda veganen i Sverige som inte får mat. De flesta kommuner erbjuder veganmat, men jag har oturen att bo i en där de inte gör det... Jag vet att fler ungdomar kämpar mot samhällets normer och det minsta skolan kan erbjuda dessa starka underbara människor är en ordentligt sammansatt måltid! Om de inte vet hur man gör, kan de gå en kurs om det eller läsa på, jag är mer än villig att ge tips till kökspersonalen om min vilja går igenom. Observera att varken skolsköterskan eller rektorn kan göra något åt saken, det ligger i kommunens händer. Så skriv på den här petitionen om du är för alla elevers rätt att få veganmat, oavsett kommun!