Skydda Östersjötumlaren från utrotning

RoTillÅland20200727_1mini.jpgFoto: Thorbjörn Wallin

- Östersjötumlaren är Östersjöns alldeles egna valart, men akut utrotningshotad och rödlistad med endast ett hundratal individer kvar. Om vi inte gör någonting så som vi gjort hitintills så kommer den snart vara utrotad. I dagsläget så fastnar de tragiskt nog som bifångst i fiskenät i just de områden där de främst håller till och även fortplantar sig, säger Sören Kjellkvist

- Vi har därför startat en namninsamling för att snarast freda arten och dess fortplantningsområde som naturskydd, där man vare sig får lägga ut fiskenät eller bedriva kommersiellt fiske. Något som självklart borde gjorts för länge sedan. Vår brist på agerande har fått skarp kritik från EU-kommissionen, säger Måns Kämpe

Östersjötumlare_3_-_Foto_Sven_Koschinski_Fjord_o_Baelt_Kerteminde_DK_IMG_1671small.jpgFoto: Sven Koschinski

Skriv under om du vill freda våra sista valar i Östersjön och deras fortplantningsområde från fortsatt fiske genom att inrätta ett naturskyddsområde.

Vi kommer att överlämna namninsamlingen till vår miljöminister Isabella Lövin

Sören Kjellkvist    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att skriva under godkänner jag att Sören Kjellkvist överlämnar min underskrift till dem som har makt över frågan.